Som har efterfrågats, ett bra rensningsprogram.

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Tjadden
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Som har efterfrågats, ett bra rensningsprogram.

Inlägg av Tjadden »

FSlint Janitor

Detta rensningsprogram finns med i Ubuntu 16.04 som Programvara.

FSJ. är inte till för folk som inte kan dataspråket ordentligt och händelseförlopp!
Därför vore det bra med en undervisning, vad man ska passa sig för med en
föreskrift, vad som kan hända, om man tar bort något som eventuellt skadar OS?
Tjadden

Re: Som har efterfrågats, ett bra rensningsprogram.

Inlägg av Tjadden »

Detta program är tydligen så nytt, så ingen känner till det och provat med att rengöra sitt OS?
Men den förste som har testat FSlint Janitor kan väl höra av sig vad han/hon tycker och vad man måste se upp med!
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Varför är du så angelägen att rensa?
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

TicToc skrev:Varför är du så angelägen att rensa?

Bara för att jag gillar att hålla min dator så ren som möjligt för att slippa onödiga problem
som är lätt hänt att få oavsett vilket OS man kör.
Ett gammalt gott råd ifrån en Programmerare ifrån Microsoft som jag fick på XP tiden!
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Gamla råd kanske inte alltid är de bästa. :)

Och om det nu kräver undervisning, föreskrifter och med risk för skador kanske det är rensandet som ställer till med onödiga problem och inte bristen på rensning.

Nåja, städa på!
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

TicToc skrev:Gamla råd kanske inte alltid är de bästa. :)

Och om det nu kräver undervisning, föreskrifter och med risk för skador kanske det är rensandet som ställer till med onödiga problem och inte bristen på rensning.

Nåja, städa på!
Vad som skulle vara bra, vilket jag inte hittat någon sida om, är vad som är viktigt att tänka på när det gäller OS. Oftast så blir det spontat att man kör på tills det säger stopp!
Nu har jag givit mig den på att lära mig att inte fingra på filer som man inte har en aning om vad
de tjänstgör till. Detta dataspråk borde ha en lista på de mest vanliga filernas funktion, vad de tjänstgör med. Om inte annat, om man står tveksam till vad man borde göra, ifall man har glömt bort dess funktion och betydelse?
För några år sedan, när jag roade med att få reda många filer ett enda filprogram kan innehålla så hittade jag ett med 3 000 filer!? Vilket program det var minns jag inte och förmodligen finns program som har betydligt fler filer?
Ju fler filer desto sämre program inbillar jag mig!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Tjadden,
naturligtvis så har du en rätt grundinställning. Man skall inte "dra på sig" en mängd onödiga filer i sitt system.

När du nämner Pyttemjuks (Microsoft) XP så förs min tanke till deras gamla operativsystem, före och, kanske även i viss mån dess efterföljare, där deras s.k. registerfiler bara växte och växte i takt med användarens brukande av systemet. Förmodligen är det dina erfarenheter från den tiden som färgar ditt synsätt. Deras registerhantering var bedrövlig på den tiden. Den var som en cancersvulst som förökade sig självt.

Ett sådant beteende har de nog inte idag och, framför allt Linux, har vare sig haft, eller har, något tillnärmelsevis liknande.

Vill du ändå städa i ditt Ubuntusystem så har du Ubuntu Tweak att ta till. Finns i programförrådet.

Viss städning kan alltid göras. Men det går inte att jämföra Linux och Pyttemjuks gamla system. De är väsensskilda. Var igår. Är idag. . . . . . . /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Broder Tuck skrev:Ett sådant beteende har de nog inte idag och, framför allt Linux, har vare sig haft, eller har, något tillnärmelsevis liknande.
Självklart, har jag funderat på det TicToc nämnde och så fyller du på med fakta hur det var med Xp och Windows.

Vilken tur att andra läsare har, som läser det jag skriver om, vem skulle annars komma med dessa funderingar som jag gör. Men så kanske det ska vara, att gamlingar som jag, blir än mer intresserad av vår utveckling på alla fronter!
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"