Skrivartjänsten är inte tillgänglig
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Skrivartjänsten är inte tillgänglig
Jag har precis installerat Lubuntu 16.04 på en gammal laptop. När jag går in under Systemverktyg -> Skrivare så får jag upp "Skrivartjänsten är inte tillgänglig. Starta tjänsten på den här datorn eller anslut till en annan server." Knappen "Starta tjänst" är dock gråmarkerad och går inte att klicka på. Någon som vet hur man löser det här? Att kunna skriva ut är en rätt fundamental funktion för mig (viktigare än Wifi- och ljudproblemen jag skrivit om i andra trådar).
- johanre
- Serveradmin
Re: Skrivartjänsten är inte tillgänglig
Har du cups paketen installerade?
Kod: Markera allt
dpkg -l | grep cups
-
Tack! Bara några få cups-paket var installerade. Efter att ha installerat cups så löstes problemet
. Lite konstigt att det inte var med när jag installerade Lubuntu tycker jag, cups borde väl alla vilja ha.
Efter att därefter ha anslutit min Samsung-laserskrivare, och valt att lägga till skrivaren så sökte datorn efter drivrutiner. Den hittade inte någon drivrutin utan ville att jag själv skulle välja från en lista eller tillhandahålla en PPD-fil. Min skrivarmodell Xpress M2070 fanns inte med i listan men jag laddade ner och installerade uld (Unified Linux Driver) från Samsung och nu fungerar det att skriva ut
.

Efter att därefter ha anslutit min Samsung-laserskrivare, och valt att lägga till skrivaren så sökte datorn efter drivrutiner. Den hittade inte någon drivrutin utan ville att jag själv skulle välja från en lista eller tillhandahålla en PPD-fil. Min skrivarmodell Xpress M2070 fanns inte med i listan men jag laddade ner och installerade uld (Unified Linux Driver) från Samsung och nu fungerar det att skriva ut

- Gunnar Hjalmarsson
De har historiskt varit extremt snåla med att inkludera saker vid installationen. Har i det längsta hållit fast vid målet att ISO-filen skall kunna rymmas på en CD. Det målet har de gett upp nu (840 MB), så det borde vara dags att fylla på med sådant som är standard i övriga 'flavors'.Christian Johansson skrev:Lite konstigt att det inte var med när jag installerade Lubuntu tycker jag, cups borde väl alla vilja ha.
-
Aha, ok. Ja, jag fick bränna installations-ison till DVD för den ryms inte på CD längre.Gunnar Hjalmarsson skrev:De har historiskt varit extremt snåla med att inkludera saker vid installationen. Har i det längsta hållit fast vid målet att ISO-filen skall kunna rymmas på en CD. Det målet har de gett upp nu (840 MB), så det borde vara dags att fylla på med sådant som är standard i övriga 'flavors'.Christian Johansson skrev:Lite konstigt att det inte var med när jag installerade Lubuntu tycker jag, cups borde väl alla vilja ha.