Avmaximering av Terminalen ger ett väldigt stort fönster

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Avmaximering av Terminalen ger ett väldigt stort fönster

Inlägg av TicToc »

Är det någon fler än jag som får problem med att avmaximering av Terminal ger ett fullstort fönster i Ubuntu 16.04?
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Avmaximering av Terminalen ger ett väldigt stort fönster

Inlägg av JoWa »

Jo.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Hej du.
Jag är inte säker på att jag riktigt förstår dig, eller vad du upplever som ditt problem.

Kanske att jag kan ge dig alternativ för din terminals utseende, vad gäller storlek och färgsättning. De inställningar som jag har gjort, har hängt med ett antal ubuntuversioner. Jag brukar låta uppdatera nya versioner istf att göra en ny installation. Det gjorde jag tidigare, fram till för några år sedan. Men senare versionsbyten fungerar felfritt sedan ett antal år tillbaks.

Terminalen har jag egna inställningar för.

Mina uppgraderingar för 1) LTS, 2) 15.10 samt en testversion för betatestning har i alla tre fallen fungerat rakt av, till 16.04. Även vad avser terminalens utseende och form.

Är det så, att jag har uppfattat dig rätt, så kan kanske mitt förslag till inställningar fungera även för dig. Med de värden som känns bra för dig.

Med ett öppnat terminalfönster klickar jag på 'redigera', sedan 'profilinställningar' och där, har jag ändrat bakgrundsfärg, gjort den lite genomskinlig därtill, samt ändrat värden för 'initial terminalstorlek'. (Hittas under 'allmänt', efter att jag valt 'redigera').

För egen del har jag valt värdena 120 kolumner och 40 rader.

Denna inställning har följt med sedan jag lade in den för ett antal år sedan. Så även vid uppgraderingen till 16.04.. Felfritt.

Jag hoppas att detta kan vara till glädje för dig.
Har jag missuppfattat dig, så ber jag om ursäkt.

Ha det gott. ;) :::::::::/tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
TicToc

Inlägg av TicToc »

Du är förlåten. :)

Testa att maximera ett "lagom stort" terminalfönster för att sedan avmaximera det så borde du se det om det nu uppstår hos jowa också.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Jo, men så har det faktiskt betett sig ett tag. Kan inte peka ut exakt när det ändrade sig men min jobbdator är 14.04 och där är det inte så. Däremot så minns jag det i 15.10...

EDIT: rättade ett stavfel...
TicToc

Inlägg av TicToc »

johanre skrev:Jo, men så har det faktiskt betett sig ett tag. Kan inte peka ut exakt när det ändrade sig men min jobbdator är 14.04 och där er det inte så. Däremot så minns jag det i 15.10...
Tråkigt att höra att det varit så ett tag, hade hoppats att det var ett nytt fel och att en rättning skulle vara på väg. För första gången har jag kört på med LTS sedan 14.04 så det här var min första upplevelse av problemet.

Man ser att fönstret först återfår normal storlek för att sedan få största möjliga.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Den finns buggrapporterad. Däremot så får man inte känslan av att någon aktivt jobbar på frågan: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... ug/1521302
TicToc

Inlägg av TicToc »

johanre skrev:Den finns buggrapporterad. Däremot så får man inte känslan av att någon aktivt jobbar på frågan: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... ug/1521302
Tack för den informationen, jag gjorde ett försök tidigare att hitta något utan att lyckas.
TicToc

Inlägg av TicToc »

Morgonens uppdatering fixade felet. :D
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"