Programmen som börjar med gk är grafiska, det är det du ser när du startar synaptic från menyn t.ex. De andra är helt terminalbaserade.
(gk)sudo låter dig köra kommandon som en annan användare (oftast root) med hjälp av ditt eget lösenord, det är det som används mest i Ubuntu.
(gk)su låter dig köra kommandon som en annan användare (oftast root), men du måste kunna den användarens lösenord. Ett undantag är att root kan växla till valfri användare helt utan lösenord.
Jag är inte hundra, men ungefär såhär: sudo är terminalkommandot, d.v.s det man skall använda när man kör saker enbart i terminalen. gksu är den variant man använder när man skall göra grafiska program. Det är den som används när du startar t.ex. Synaptic och jag tror att det är en del av GNOME. gksudo är bara en länk till gksu.
Kommandot su används flitigare bland andra distar där man även har en root-användare (något som inte finns i Ubuntu), d.v.s. en användare som alltid har alla rättigheter. Jag är inte ens säker på att man kan köra su i Ubuntu.
Sedan finns även kdesu och kdesud, som är KDEs/Kubuntus motsvarighet till gksudo.
D.v.s. följ regeln:
rena terminalprogram - sudo
alla grafiska program - gksudo/gksu eller kdesu/kdesud
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Jag förstår inte riktigt skillnaden.. samma sak händer oavsett om jag skriver sudo gedit eller gksudo gedit.. gedit startas och terminalen är låst till jag stänger gedit.
gksu är helt enkelt en anpassning av sudo för användning i grafiska miljöer. Jag tror att det är så att om du kör ett grafiskt program med sudo så kan det ställa till bekymmer, och att man därför anpassat sudo-kommandot för att fungera även med grafiska program, och då heter den anpassningen gksu. Inte säker, men har för mig att det hade något att göra med att sudo kan göra så att inställningsfiler låses till en annan användare, med resultatet att nästa gång du kör programmet som vanlig användare så blir det problem med rättigheterna för programmets inställningsfiler, eftersom de inte ägs av dig.
Om du kör t.ex. sudo programnamn med Kör-rutan (Alt-F2) så kommer du inte kunna mata in ditt lösenord eftersom du inte har en terminal igång, medans om du kör gksudo programnamn så kommer den grafiska lösenordsrutan upp och då är det inga problem.
Hoppas det blir lite klarare nu.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...