Microsoft skickar för närvarande alla sina kärleksförklaringar till Linux och Öppen källkod.
Jag anar ugglor i mossen.
"Microsoft Edge web browser gets plugin-free Skype, and that is great news for Linux users"
"But we want to bring seamless calling to everyone, not just people using Microsoft Edge"
"But we want to bring seamless calling to everyone, not just people using Microsoft Edge. To make this a reality, we will continue to work on enabling audio and video interoperability with Chrome and Firefox browsers, once they both support the H.264 video codec"."
http://betanews.com/2016/04/15/microsof ... indows-10/
Microsoft älskar Linux.
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Microsoft älskar Linux.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Microsoft älskar Linux.

Ja, viss eftertänksamhet
är det nog klädsamt att hölja sig i.
När det gäller Microsoft och när de signalerar någon form av förändring gentemot tidigare 'motståndare',
så . . . . .
är nog minimjuk som en katt,
när de lägger sig på rygg (det ser ut som att de ger sig) . . . .
är i stället fyra tassar, tjugo klor,
beredda att straffa den, som försöker att ge sig på den. :.......

Viss försiktighet är nog bra att hålla sig till, innan man oförbehållsamt ger sig hän till att ropa:
"Ja, äntligen . . . "

Annars har de nog både fångat en, fängslat och slukat.
Minimjuks ränder är nog likställda Zebrans . . . .
de går aldrig ur. Kan inte tvättas bort.
Endast $-tecknet styr, vart de är på väg.
Mot nya, grönare, mer frodiga och lönsamma ängder. . . . . /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Med respekt för era reservationer, låter det förhoppningsfullt för mig.
Microsoft tycks under några år ha använt den undermåliga Skype-klienten för Linux som en hävstång för att driva över användare, som vill kunna använda Skype, till Windows. Möjligen har de sett att många Linux-användare i stället söker sig till andra alternativ när det är möjligt.
Att göra Skype-tjänsten lättillgänglig för alla kan mycket väl ligga i Microsofts intresse, så jag ser ingen kärleksförklaring. Däremot ser jag en möjlig förändring som skulle öka valmöjligheterna för Linux-användare.
Microsoft tycks under några år ha använt den undermåliga Skype-klienten för Linux som en hävstång för att driva över användare, som vill kunna använda Skype, till Windows. Möjligen har de sett att många Linux-användare i stället söker sig till andra alternativ när det är möjligt.
Att göra Skype-tjänsten lättillgänglig för alla kan mycket väl ligga i Microsofts intresse, så jag ser ingen kärleksförklaring. Däremot ser jag en möjlig förändring som skulle öka valmöjligheterna för Linux-användare.
- Pink Panther
När Microsoft tar med Ubuntu Linux i sin utveckling av Windows operativsystem. Är det ett samarbete utöver ett vanlig utbyte av tjänster.
Att Mark Shuttleworth utfört mer än många andra med Ubuntu Linux är fakta. Det går säkert att skriva en bok om den bedriften.
Men ingen ska glömma att Mark Shuttleworth är en entreprenör. Det var med sin kunskap och sitt affärssinne att sälja i rätt tid som Mark Shuttleworth skapade en förmögenhet.
Ordet entreprenör har en betydelse i vårt samhälle och i det här sammanhanget. En entreprenör bedriver ingen ideell verksamhet under en allt för lång period. Då avvecklas projektet. Entreprenören försöker hitta ett nytt mer lönsamt projekt.
Så hur otroligt det en låter är inte Microsoft och Mark Shuttleworth Canonical Ltd ett så omaka par.
Men att branschen utvecklade sej så här var inget givet scenario. Men det är en rad av händelser under en 10 års period i teknik/datorbranschen som förändrade konkurrenssituationen i branschen. Som idag skapar en situation där ett samarbete mellan Microsoft och Canonical Ltd faktiskt kan ses som ett genidrag som gagnar båda företagen.
För jag har under alla år inte för en sekund trott att Ubuntu Linux har varit en ideell gåva från en god samarit eller ängel utan någon form av ekonomiska intressen eller vinstintressen.
Att Mark Shuttleworth utfört mer än många andra med Ubuntu Linux är fakta. Det går säkert att skriva en bok om den bedriften.
Men ingen ska glömma att Mark Shuttleworth är en entreprenör. Det var med sin kunskap och sitt affärssinne att sälja i rätt tid som Mark Shuttleworth skapade en förmögenhet.
Ordet entreprenör har en betydelse i vårt samhälle och i det här sammanhanget. En entreprenör bedriver ingen ideell verksamhet under en allt för lång period. Då avvecklas projektet. Entreprenören försöker hitta ett nytt mer lönsamt projekt.
Så hur otroligt det en låter är inte Microsoft och Mark Shuttleworth Canonical Ltd ett så omaka par.
Men att branschen utvecklade sej så här var inget givet scenario. Men det är en rad av händelser under en 10 års period i teknik/datorbranschen som förändrade konkurrenssituationen i branschen. Som idag skapar en situation där ett samarbete mellan Microsoft och Canonical Ltd faktiskt kan ses som ett genidrag som gagnar båda företagen.
För jag har under alla år inte för en sekund trott att Ubuntu Linux har varit en ideell gåva från en god samarit eller ängel utan någon form av ekonomiska intressen eller vinstintressen.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
- Pink Panther
"Microsoft and Canonical have spent the last several months working in secrecy to bring Ubuntu to Windows"
"It's an impressive accomplishment, made possible by the collaboration between Microsoft and Canonical, and there are plenty of individual developers and startups who will welcome the news. But, there are many in the FOSS world who will greet the news with suspicion."
Källa: http://www.linuxjournal.com/content/ubuntu-windows
"It's an impressive accomplishment, made possible by the collaboration between Microsoft and Canonical, and there are plenty of individual developers and startups who will welcome the news. But, there are many in the FOSS world who will greet the news with suspicion."
Källa: http://www.linuxjournal.com/content/ubuntu-windows
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
- Pink Panther
"Microsoft releases Windows 10 Insider Preview Build 14342"
"Bash on Ubuntu on Windows is getting some attention in this build"
http://betanews.com/2016/05/11/windows- ... ild-14342/
https://msdn.microsoft.com/en-us/comman ... ease_notes
"Microsoft ♥ Ubuntu Linux"
"Bash on Ubuntu on Windows is getting some attention in this build"
http://betanews.com/2016/05/11/windows- ... ild-14342/
https://msdn.microsoft.com/en-us/comman ... ease_notes
"Microsoft ♥ Ubuntu Linux"
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah