har en router mot servern men där har jag öppnat upp porten..
klienten kör jag rakt utan något mellan dator o utaget..ingen brandvägg i datron som kan stoppa..och windows brandväggen är av stängde...
HOWTO - sätta upp OpenVPN server med Ubuntu och Windows klienter
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
- Thomas
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
SV: HOWTO - sätta upp OpenVPN server med Ubuntu och Windows klienter
Senast redigerad av 1 Gäst, redigerad totalt 18 gånger.
Du har öppnat 1194 UDP ?
Kan du klistra in klientens logfil här i tråden (som du får när du försöker ansluta)?
Kan du klistra in klientens logfil här i tråden (som du får när du försöker ansluta)?
- Thomas
jag fixade det... kollade i sverv.conf filen..
bytade ut 192.168.0.100 mot 10.8.0.0 då gick det att ansluta..så jag är nöjd nu=)
fast har en fråga..jag kör VMware på den och har en win2000 server som står som utdelningsserver för spcs bokförningsprogram.. som jag väldigt gärna skulle vilja komma åt över vpn? fungera det?? kom åt samba o så..
bytade ut 192.168.0.100 mot 10.8.0.0 då gick det att ansluta..så jag är nöjd nu=)
fast har en fråga..jag kör VMware på den och har en win2000 server som står som utdelningsserver för spcs bokförningsprogram.. som jag väldigt gärna skulle vilja komma åt över vpn? fungera det?? kom åt samba o så..
Senast redigerad av 1 Gäst, redigerad totalt 18 gånger.
Vet inte - har alltför dålig kläm på VMware och har aldrig testat den varianten. Men det borde funka att köra OpenVPN under VMware. Du fåt googla lite och se om du hittar nå't.
Berätta sen gärna om hur det gick.
Berätta sen gärna om hur det gick.
- Thomas
det borde gå..bara för mig att köra in openvpn på "win2000"..den kommer åt allt annat på nätverket och alla andra dator kommer åt den..ska leka lite med det till helgen..men jag ska posta sen hur det gick..
Skulle du inte bara kunna köra VNC i OpenVPN mellan klient och server?
Server (Ubuntu):
Gå till System/Preferences/Remote Desktop
Kryssa i:
Allow other users to view your desktop
Allow other users to control you desktop
Require the user to use this password och skriv in ett vnc-server lösenord
Obs! Ask you for confirmation ska INTE vara ikryssad
Klient (om Windows):
Tanka ned en VNC-viewer och lägg den på skrivbordet, t.ex. reallvnc. http://www.realvnc.com/cgi-bin/download.cgi
Klicka på knapp "Proceed to downloads" och välj VNC Free Edition Viewer for Windows
Klient (om Ubuntu)
Öppna ett terminalfönster
Skriv in: vncviewer. Sedan ENTER knapp.
Ett litet vnc-klient fönster dyker upp. I fönstret vnc server skriv in:< vnc-serverns interna ipnr> Sedan ENTER knapp.
Skriv in vncserverns lösenord. Sedan ENTER knapp.
Öppna en tunnel och kör vnc-klient enligt ovan. Kan du nu inte managera din virtuella maskin ( win2000 server om jag förstår dej rätt) ... eller ...?
Server (Ubuntu):
Gå till System/Preferences/Remote Desktop
Kryssa i:
Allow other users to view your desktop
Allow other users to control you desktop
Require the user to use this password och skriv in ett vnc-server lösenord
Obs! Ask you for confirmation ska INTE vara ikryssad
Klient (om Windows):
Tanka ned en VNC-viewer och lägg den på skrivbordet, t.ex. reallvnc. http://www.realvnc.com/cgi-bin/download.cgi
Klicka på knapp "Proceed to downloads" och välj VNC Free Edition Viewer for Windows
Klient (om Ubuntu)
Öppna ett terminalfönster
Skriv in: vncviewer. Sedan ENTER knapp.
Ett litet vnc-klient fönster dyker upp. I fönstret vnc server skriv in:< vnc-serverns interna ipnr> Sedan ENTER knapp.
Skriv in vncserverns lösenord. Sedan ENTER knapp.
Öppna en tunnel och kör vnc-klient enligt ovan. Kan du nu inte managera din virtuella maskin ( win2000 server om jag förstår dej rätt) ... eller ...?
Får det ej att funka när jag inte sitter lokalt.
Sitter hos brorsan nu och gick punkt och pricka ur howto`n och installationen gick smärtfri, men trafiken går inte genom min hemmaserver som openvpn är som server.
Ska testa och se om jag får det att funka lokalt när jag kommer hem och att trafiken går genom servern.
Sitter hos brorsan nu och gick punkt och pricka ur howto`n och installationen gick smärtfri, men trafiken går inte genom min hemmaserver som openvpn är som server.
Ska testa och se om jag får det att funka lokalt när jag kommer hem och att trafiken går genom servern.
Ubuntu feisty <3
http://info.dvdonlinebase.org
http://info.dvdonlinebase.org