Är LINUX UBUNTU garanterad ifrån virus och hackers?

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Användarvisningsbild
eson57

Re: Är LINUX UBUNTU garanterad ifrån virus och hackers?

Inlägg av eson57 »

Nemo skrev:Vad då för vidare spridning?
Var snäll och läs HakanS inlägg, du måste ha missat det.
Alltid på kanelen!
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Nemo skrev:De 1,5% som kör Linux utgör så pass liten grupp att det gör ingen större påverkan avseende spridning av Windowsvirus oavsett om de kör med eller utan antivirusprogram.
De antivirusprogram som finns till Linux är huvudsakligen tänkta att köras på mail- och filserver, och där är Linux andel betydligt större än 1,5 %.
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

HakanS skrev:De antivirusprogram som finns till Linux är huvudsakligen tänkta att köras på mail- och filserver, och där är Linux andel betydligt större än 1,5 %.
Kan så vara, men denna tråd handlar inte om antivirus på mail- och filserver utan om man behöver ha det på desktop versionen av Ubuntu.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Läste ett inlägg som relaterar till detta som jag kanske någon annan också vill läsa inom ämnet.
...
When people make general statements about Linux being more secure than Windows, know it or not, they are generally referring to architectural security
....
That doesn’t mean, however, that all Linux installations are more secure than all Windows ones. As the shipping condition of many phones and tablets shows, it is all too easy for a Linux or Android system to be configured so that it is essentially wide open. Instead, what it means is that Linux is easier to secure than Windows because, when you harden the system, you are working with it rather than against it, and with core parts of the system rather than add-ons.
...
http://www.ocsmag.com/2015/08/26/the-ba ... ey-matter/
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Tjadden »

Installerade antivirusprogrammet Avast Edition (bästa versionen) som även kontrollerar programmens funktion
Webbläsaren Firefox hade en rad av errorfiler samtliga nekas åtkomst!

Min Databas hade fått en påhälsning: infection ELF: MrBlack BB (Trj)
Är Mr Black en ökänd hackers eller vad?

3 infekterade områden: var, tmp och lib/firmvare, är archive som fodras password för att komma åt. som inte Avast kan göra någonting med, när resten av var, sys, tmp nekas åtkomst!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Nu är det naturligtvis tråkigt om du drabbats av Linux.Mrblack som kan anses som sällsynt och ovanlig i Sverige och Europa.

Men åter måste du rannsaka dig själv och fundera över följande. Hur och vad du utfört, Linux.Mrblack hoppar inte in i din datorenhet av sig själv.

"Finally, we need to mention a malicious program for ARM-compatible Linux distributions that has been dubbed Linux.Mrblack. This Trojan is also designed to perform DDoS attacks via TCP/IP and HTTP. It features a fairly primitive design and, like other similar threats, acts on control server commands."

"The command servers facilitating control over the Trojans are located mainly in the territory of China, and the corresponding DDoS attacks are directed mainly against Chinese websites. All these malicious applications are detected and removed by Dr.Web Anti-virus for Linux and, therefore, pose no danger to systems protected by the application."

https://news.drweb.com/?i=5760&c=23&lng=en
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Pink Panther

Hoppsan, det här hade jag inte någon kännedom om?
Självklart så undrade jag över varför min Hemkatalog blev utbytt mot den sämre versionen
som går att finna i Programcentralen?
Av den orsaken så installerade jag Avast, som är klassat som det mest sålda antivirussystemet i världen av förståeliga skäl.
Dr Web har jag tidigare hört ett rykte om, som en bluffmakare, men det kanske är helt fel?
Logiskt att Kina med sina stora bredd av Linuxanvändare finns en självklarhet att angripas med Trojaner.
Att jag själv råkat ut för en Trojan eller flera förvånar mig inte, eftersom nästan varenda bank vill ge mig fördelaktiga lån, när jag nu är egen företagare med enskild firma och mina bästa vänner är skatteverket, nej det är inte något skämt! Min pension behöver man inte gnälla om.
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Den som är intresserad att installera Avast Edition (antivirus) bör vara medvetna om att endast Firefox som Webbläsare skyddas ingen Chrome variant äger något skydd av Avast.
( Avast förespråkar att inte köra Google Chrome!)

Jag fick igår besked om en rad av error i Firefox av Avast, idag har allt rättats till och Firefox är snabb och lätthanterlig Webbläsare, minst lika snabb som Slimjet och Google Chrome!
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"