Funderade på att testköra Linux Mint på en Asus Eee 1005HA (spec: http://www.pcworld.com/product/116735/e ... tbook.html ) som kör långsamt Win 7 Starter. Men det vill sig inte.
Använder ett Transcend 8GB minne för att försöka göra ett bootbart USB-minne med Linux Mint 17.3 xfce 32bit. Har försökt med olika program under Ubuntu: "usb-creator-gtk" och "usb-creator-kde" samt Unetbootin (den senare med stor varning om att den kan ändra "systemkritiska" delar om det vill sig illa) men inget av dem fungerar. Ja, datorns BIOS ska prioritera "removable device" men likt väl är det Windows som startas. Tog en rövare och petade in minnet efter Unetbootin i min gamla bärbara (med Linux Mint 13 på trasig hårddisk) men det fungerade inte heller. Kanske mest beroende på att jag nog inte lyckades ställa in BIOS, det var lite oklart vad som var vad just där). I min Asus fungerade inget av mina försök till uppstarts filer.
Så nu vänder jag mig till expertisen: Hur ska jag göra för att göra ett bootbart USB minne utan att karva runt i Terminalen? Vill helst inte använda den, jag förstår mig inte på den. Finns det några fler program jag ska prova med? Vad kan vara fel? Ja, det kan ju vara minnet som felar men jag har inga fler. Jo förresten, ett flång nytt 16GB men det känns lite väl lyxigt att ta det bara för ett experiment. Eller ska jag strunta i alltihop och låta datorn lägga i Windows 10 som den tjatar om (om det ens är möjligt)?