Vill slå ett slag för Xubuntu

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
beow

Vill slå ett slag för Xubuntu

Inlägg av beow »

Vill bara berätta hur lyrisk jag är över min Xubuntu installation! Förr när jag kollade xubuntu och xfce så såg den väldigt spartansk och gammalmodig ut. Men efter att ha varit borta från ubuntu i sex år (körde mac osx) så installerade jag xubuntu 15.10 på en sprillans ny MSI Cubi, en liten NUC typ av dator, och resultatet är över all förväntan! Det är snyggt, snabbt och helt utan problem!

Jag är inte ensam om den åsikten, se http://www.dedoimedo.com/computers/xubuntu-vivid.html visserligen om 15.04 men i alla fall.

Tycker det är synd att inte fler har upptäckt den. Tror att det beror på att den marknadsförs mot svagare HW, men jag tycker den fullt ut konkurrerar med de stora desktop miljöerna på vilken dator som helst. Snygg panel, snygg och praktisk launcher och funkar med i princip allt i programförrådet.

Några andra xubunter som håller med?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Vill slå ett slag för Xubuntu

Inlägg av Hund »

Jag har använt Xubuntu en del genom åren och när det kommer till skrivbordsmiljöer är Xfce min favorit. :) Ändå sedan Ubuntu gick över till Unity är det Xubuntu som jag rekommenderar hands down. Ubuntu med Unity skulle jag inte ens rekommendera till folk jag tycker illa om. ;)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
beow

Inlägg av beow »

BTW, jag tog en lite noggrannare titt på Dedoimedos blog refererad till ovan. För ovanlighets skull en helt fascinerande site med ett fantastiskt scope över inte bara linux distributioner utan intelligent och välskrivet om allt möjligt från fantasy och fysik till allmänna livsfrågor till bil recensioner (!)... Snubben har en riktigt tung bakgrund både professionellt och inom FOSS, och siten har tydligen blivit nominerad som bästa Linux/OSS blog några gånger.

Han heter Igor Ljubuncic (också refererad till som Igor Impossiblelastname...) och har ett väldigt trevligt språk och flyt i sitt skrivande. Imponerande. Går definitivt in i mina RSS flöden.

http://www.dedoimedo.com/
queson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av queson »

Vill bara instämma med föregående talare.
Dedoimedos site har i flera år varit en favorit
Rekommenderas varmt
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Xubuntu all the way! Körde av misstag in Ubuntu 15.10 på en burk och fick hastigt och lustigt installera Mate för att få det användbart. Men Xubuntu är favoriten. Bl a har xfce4-panelen undergått en fin utveckling över åren och är nu väldigt flexibel. Finns snygga teman också, som t ex Delorean m fl.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"