Sida/muspekare fryser vid videouppspelning i chrome

Problem med att spela musik, film osv.
nobbens
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Sida/muspekare fryser vid videouppspelning i chrome

Inlägg av nobbens »

Hund skrev:Installera Unetbootin. Det är ett jätteenkelt program och du kan till och med i programmet välja vilken distro du vill använda dig av så skapar den en bootbar USB-sticka med vad du valde.

Om Ubuntu eller någon annan från familjen tar dagar att installera och om man måste använda terminalen så är något tokigt. :)
Har nu installerat Unetbootin men där finns ju inte filen jag tagit hem med som alternativ (15.10 Wily Werewolf)

Ingen skugga ska falla på Gunnar över att det tog tid att fixa i ordning mitt OS då när det begav sig. Ingen annan kunde fixa mitt problem utom just Gunnar. Även då var det videoproblem. Jag hade konfettiregn i Chrome. Gunnar avhjälpte det hela med att uppdatera eller uppgradera mitt dåvarande OS. Det har funkat till nu. Nu kraschar, som sagt var, även Firefox och det väldigt ofta.

Jag kanske är dömd att köra Firefox när jag ska se videos (för då verkar Firefoxen faktiskt hålla ihop) och sen Chrome för all annan surfing. Krångligt javisst men som det är nu är det enda alternativet.
nobbens

Inlägg av nobbens »

Förresten slog mig nu en tanke - finns det absolut ingen enda liten risk att min dator är utsatt för ett virusangrepp. Har hört att Linux ska vara förskonat från sånt men det kan väl ändras eller hur? Borde ju vara en fjäder i hatten för virusskapare att skrävla med! >:D :unerd:
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

nobbens skrev:
Hund skrev:Installera Unetbootin. Det är ett jätteenkelt program och du kan till och med i programmet välja vilken distro du vill använda dig av så skapar den en bootbar USB-sticka med vad du valde.

Om Ubuntu eller någon annan från familjen tar dagar att installera och om man måste använda terminalen så är något tokigt. :)
Har nu installerat Unetbootin men där finns ju inte filen jag tagit hem med som alternativ (15.10 Wily Werewolf)

Ingen skugga ska falla på Gunnar över att det tog tid att fixa i ordning mitt OS då när det begav sig. Ingen annan kunde fixa mitt problem utom just Gunnar. Även då var det videoproblem. Jag hade konfettiregn i Chrome. Gunnar avhjälpte det hela med att uppdatera eller uppgradera mitt dåvarande OS. Det har funkat till nu. Nu kraschar, som sagt var, även Firefox och det väldigt ofta.

Jag kanske är dömd att köra Firefox när jag ska se videos (för då verkar Firefoxen faktiskt hålla ihop) och sen Chrome för all annan surfing. Krångligt javisst men som det är nu är det enda alternativet.
Då har dom inte lagt till den, men du kan själv välja en egen fil lite längre ner.
nobbens skrev:Förresten slog mig nu en tanke - finns det absolut ingen enda liten risk att min dator är utsatt för ett virusangrepp. Har hört att Linux ska vara förskonat från sånt men det kan väl ändras eller hur? Borde ju vara en fjäder i hatten för virusskapare att skrävla med! >:D :unerd:
Linux är annorlunda uppbyggt och med vanligt förnuft har du inget att oroa dig för. Men om du t.ex. installerar paket från okända källor från internet får du givetvis skylla dig själv. ;D
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
nobbens

Inlägg av nobbens »

Skulle inte du Hund kunna fylla i de uppgifterna jag behöver för att skapa en installations-USB-sticka och lägga upp en bild här? Så kan jag sen bara kopiera den genom att fylla i likadana uppgifter.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

nobbens skrev:Skulle inte du Hund kunna fylla i de uppgifterna jag behöver för att skapa en installations-USB-sticka och lägga upp en bild här? Så kan jag sen bara kopiera den genom att fylla i likadana uppgifter.
Absolut. Jag ordnar det när jag kommer hem till datorn. :)
nobbens

Inlägg av nobbens »

Hund skrev:
nobbens skrev:Skulle inte du Hund kunna fylla i de uppgifterna jag behöver för att skapa en installations-USB-sticka och lägga upp en bild här? Så kan jag sen bara kopiera den genom att fylla i likadana uppgifter.
Absolut. Jag ordnar det när jag kommer hem till datorn. :)
Vad juste, hoppas bara det kommer att funka nu. Det är ju så lätt när man kan och förstår, precis som det alltid är med allt, men så förbenat komplicerat när man är novis.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Där har du det. :)
Bilagor
2016-01-12-175750_524x360_scrot.png
2016-01-12-175750_524x360_scrot.png (20.01 KiB) Visad 4396 gånger
nobbens

Inlägg av nobbens »

Tack för denna (lat)Hund :-D

Kommer definitivt att använda mig av den när jag väl bestämt mig för vilket OS jag ska välja. Finns ju en uppsjö som presenterats mig på det andra forumet
http://www.ubuntu.se/threads/29549-Uppd ... 4-10/page7
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Han glömde nämna det nyaste tillskottet i den officiella Ubuntu-familjen; Ubuntu MATE. :) Mina personliga favoriter är Xubuntu och Ubuntu MATE.
nobbens

Inlägg av nobbens »

Hund skrev:Han glömde nämna det nyaste tillskottet i den officiella Ubuntu-familjen; Ubuntu MATE. :) Mina personliga favoriter är Xubuntu och Ubuntu MATE.
Ja nu har jag installerat och det blev Xubuntu 14.04.1 vilket resulterade i en massa felmeddelanden och begäran om omstart + att jag fick lov att uppdatera under lång stund. Sen går det inte att använda programcentralen. Den försvinner efter en stund (jag vill ju lägga in Chrom. Jag kan heller inte skriva ett @!! Jag skriver nu från min laptop. Firefox kräver en giltig mejladress men det går ju inte när jag inte kan skriva ett @ Jag har försökt på alla möjliga sätt. Vad ska jag ta mig till??
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Testa att starta programcentralen via terminalen, när den dör borde du kunna få en ledtråd om varför.

Fungerar inte AltGr+2? Har du dubbelkollat så att du har svensk layout på tangentbordet?
nobbens

Inlägg av nobbens »

Hund skrev:Testa att starta programcentralen via terminalen, när den dör borde du kunna få en ledtråd om varför.

Fungerar inte AltGr+2? Har du dubbelkollat så att du har svensk layout på tangentbordet?
Ja Alt Gr och 2 funkade innan ominstallationen så det har jag testat + alla andra alternativ jag känner till (löjligt att det inte är en enda knapp som på mobilerna) Hur startar jag programcentralen från terminalen?

@ ska man väl kunna skriva från vilket tangentbord som helst?
nobbens

Inlägg av nobbens »

Nu har jag installerat om IGEN och nu testade jag å skriva både åäö och @ och det funkade. Även programcentralen fick jag testa och Gparted fanns installerad. Valde att installera utan partitioner (allt på mina 37 GB) och körde över allt annat jag hade innan på disken. Just nu håller jag på med uppdateringar från nätet. Har även skickat in tre stycken felrapporter och jag krävdes på lösenord för två av dem. Spännande å se om det nu blir ett bättre resultat av denna installation.
nobbens

Inlägg av nobbens »

Allt gick bra tills jag installerade Chromium - när jag skulle ställa in webbläsaren för att återfå alla mina favoriter så frös muspekarpilen igen som den gjort när jag försökt se videos genom Chrome. Verkar som om det är en ständig schism mellan Chrome och Firefox som aldrig låter sig lösas
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Vad har du för grafikkort? Jag antar att du syftar på flashvideos när du pratar om videos?
nobbens

Inlägg av nobbens »

Hund skrev:Vad har du för grafikkort? Jag antar att du syftar på flashvideos när du pratar om videos?
Jag har ingen aning vilket grafikkort jag har. Jag har gett upp Chrome eller Chromium för Linux och kommer fortsättningsvis enbart använda Firefox så kommer nog allt att fungera bättre. Jag har installerat 14.04.1 Xubuntu med uppdateringar och även fått in min skrivare men ännu inte min Skanner CanoScan Lide110. Undrar hur det går att göra?
nobbens

Inlägg av nobbens »

Anser jag nu fått mitt problem löst - inget svar på varför felet fanns där men jag går vidare nu. Tack alla! :kram:

Min misstanke om att Crome och Firefox inte passar tillsammans är däremot stärkt >:D
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"