Hur stänger man utav samlad vebbhistoria?

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Tjadden
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Hur stänger man utav samlad vebbhistoria?

Inlägg av Tjadden »

Vart man än förflyttar sig på internet registreras det var man har varit på besök!
Kan man inte stänga av denna funktion?
Jag har en möjlighet att vara inkognito på Internet heter det och borde det då inte registreras
var jag har befunnit mig, vilket det gör, trots att det det heter att var inkognito??
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Hur stänger man utav samlad vebbhistoria?

Inlägg av Osprey »

Tjadden skrev:Vart man än förflyttar sig på internet registreras det var man har varit på besök!
Kan man inte stänga av denna funktion?
Jag har en möjlighet att vara inkognito på Internet heter det och borde det då inte registreras
var jag har befunnit mig, vilket det gör, trots att det det heter att var inkognito??
Det där får vi nog reda ut lite...

Någon samlad webbhisoria existerar inte någonstans, förutom i din egen "historielista" för webbläsaren. Men denna ligger lokalt på din egen burk och du kan ta bort den precis när du vill och ingen annan kan se den...

Men i stort sett varenda webbserver som du besöker loggar detta och det kan du inte stänga av på något sätt. Varje webbserver har dock sin egen logg, så det enda den vet är att du har varit just där...

Det där med att vara inkognito påverkar inte heller det här på något sätt, helt enkelt för att webbservern har ingen som helst aning om ifall du är inkognito eller inte. Däremot har det med inkognito ändå stor betydelse, eftersom det avgör vilken "identitet" webbservern får reda på att du är.

Enkelt uttryckt så funkar det så att om du inte är inkognito så uppger du att din adress är den IP-adress som din operatör har givit dig och detta går då via vissa kostnader och lite krångel att spåra till just dig. Men om du däremot surfar omkring inkognito så kommer bara den serverns adress eller motsvarande att uppges och där sparas ofta inga loggar så att det går att spåra i efterhand. Nackdelen med att surfa inkognito är att du får lite sämre prestanda...

Så, den enda samlade webbhistoria som finns, är den som du har på din egen dator... och den som finns ute på nätet hos webbservrarna, kan du inte stänga av, men du kan ange en icke spårbar adress/identitet...

En del inkognitotjänster har dock sådan policy att de sparar loggar men normalt tvärvägrar att lämna ut dem, förutom om det skulle röra sig om grov brottslighet eller terrorism...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Osprey

När jag skickar ett brev på posten, så blir inte avsändaren registrerad?

Hur som helst, går det att stoppa lokalt, att den inte noterar var jag än förflyttar mig på Internet?
Dessa block vad betyder det i effekt?
Bilagor
block.png
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Tjadden skrev:När jag skickar ett brev på posten, så blir inte avsändaren registrerad?
Jag vet inte vad du frågar egentligen. På Posten, DHL, Schenker eller något sådant blir du inte registrerad om du skickar ett brev. Ett tag under 70-80 -talet var vi nära att bli den DDR-kopia, men det parti som då regerade lyckades inte fullt ut med det...

Om du skickar e-mail från datorn, så blir du inte direkt registrerad någonstans, men samtidigt står du ju som avsändare. Meningen med det är att mottagaren ska veta vem den ska svara till och så vidare. Vill man istället skicka mail utan avsändare eller med falsk avsändare så är det inget svårt. Det är lätt att skicka ett e-mail där det står att det är skickat av t.ex bill.gates@microsoft.com eller barack.obama@whitehouse.gov.

Däremot är väl inte meningen med det så särskilt stor och de som gör det brukar mest vara ungdomar som vill skoja med varandra.
Tjadden skrev:Hur som helst, går det att stoppa lokalt, att den inte noterar var jag än förflyttar mig på Internet?
Ja, i Firefox finns det under "[Inställningar]->[Sekretess]" och i andra webbläsare något liknande...
Tjadden skrev:Dessa block vad betyder det i effekt?
Vid en snabb titt så ser det ut som om det bara är den första som har med detta att göra... och det den innebär är att du ber webbservern att inte logga någon info om dig... vad den sedan gör beror dock på hur den är inställd....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Osprey

Hoppsan, du tycks vara politiskt medveten om DDR som någon misslyckade med,

Nu har jag fixat till det och fungerar som du beskrev. Tack för din hjälp!
Skriv svar

Återgå till "Internet"