WIFI - Använda en annan frekvens med routern?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
pompado
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

WIFI - Använda en annan frekvens med routern?

Inlägg av pompado »

Hej, om jag förstår det hela rätt så har wifi olika band eller frekvenser.
Kan man ändra dom och köra en annan frekvens med sin router?

Tack
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: WIFI - Använda en annan frekvens med routern?

Inlägg av Osprey »

Du ställer in vilken kanal (som motsvarar en frekvens) som din router ska använda. De datorer (eller liknande) som ska koppla upp sig mot routern kommer sedan att söka på alla kanaler om där finns några nät att koppla upp sig mot. Men du ställer ju in i datorn vilket nät den ska koppla upp sig emot och därmed avgörs också kanal.

Om man befinner sig ensam ute på landet så spelar det ingen större roll vilken kanal man använder, men inne i en stad eller ett hyreshus med nära till grannarna så har det stor betydelse. Problemet är att om flera grannar kör på samma kanal, så blir det ganska fullt av trafik på just den frekvensen, med sämre prestanda som följd. Så om man bor på det sättet så bör man kolla upp vilka kanaler grannarna använder, för att sedan välja en annan...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

För 2,4 ghz är bara vissa kanaler bra. Typ 1, 6 o 11.
Mer: http://www.extremetech.com/computing/17 ... ht-channel
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

webaake skrev:För 2,4 ghz är bara vissa kanaler bra. Typ 1, 6 o 11.
Mer: http://www.extremetech.com/computing/17 ... ht-channel
Här ska man dock tänka på att 1, 6 o 11 är inte på något sätt är bättre eller effektivare än andra kanaler. Det enda tillfället som just 1, 6 o 11 är entydigt bäst, är om man kan påverka kanalvalet för tre fristående nät. I övrigt så hänger det helt på vad grannen använder eller vad man har för annan utrustning hemma.

Här kan man t.ex komma överens med sina grannar om att en använder kanal 1, en annan kanal 6 och en tredje kanal 11, just för att man inte ska störa varandra.

Men annars så är alla kanaler helt likvärdiga och lika snabba, det gäller bara att välja en kanal som är tillräckligt separerad från det som finns samtidigt.

För att se vad som finns och vad grannen t.ex använder finns en hel del program här och sedan finns det också en massa bra sådant för Android. Själv använder jag ofta en Androidapp för att kolla läget om någon god vän vill ha hjälp med att göra nätet snabbare...
pompado

Inlägg av pompado »

Tack Osprey - det var informativt och detta stämmer exakt:
Om man befinner sig ensam ute på landet så spelar det ingen större roll vilken kanal man använder, men inne i en stad eller ett hyreshus med nära till grannarna så har det stor betydelse.
Det är därför jag vill ändra frekvens på samtliga datorer, frågan är hur man gör?
Surfar man till sin neatgear router med firefox och loggar in och ändrar inställningar eller kopplar man bara upp sig på dom redan existerande kanalerna.

Läste att man kan lista vilka möjliga kanaler som finns genom att skriva följande:

Kod: Markera allt

sudo iwlist wlan0 scan | grep Frequency | sort | uniq -c | sort -n
Och då ska man få liknade resultat som detta:

2                     Frequency:2.412 GHz (Channel 1)
  2                     Frequency:2.417 GHz (Channel 2)
  2                     Frequency:2.462 GHz (Channel 11)
 10                     Frequency:2.437 GHz (Channel 6)
Men om det fungerar vet jag inte, tänkte testa, men ställer frågan först för ytterligare hjälp.
Hur ändrar man kanal med Ubuntu eller Routern?

Tack
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

pompado skrev:

2                     Frequency:2.412 GHz (Channel 1)
  2                     Frequency:2.417 GHz (Channel 2)
  2                     Frequency:2.462 GHz (Channel 11)
 10                     Frequency:2.437 GHz (Channel 6)
Som det ser ut där så ska du ju iallafall inte lägga dig på kanal 6 och 1, 2 och 11 är inte helt bra heller. Fast en av dem är förmodligen din egen router, så den kan du räkna bort. Kör din egen router på 6 så är den ju helkass ändå, men om den ligger på 1, 2 eller 11, så är förmodligen någon kanal där i närheten det bästa valet.

Du får logga in på din router och se vad den kör på, det brukar ligga under en flik som finns under typ "Setup->Wlan" eller något sådant...
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Det här var intressant.
Jag har comhem och kan för 2.4GHz bara välja mellan 1, 6 och 11. Det samma verkar gälla för mina grannar som också uteslutande ligger på 1, 6 och 11.

Min router är inställd på auto så jag antar att den växlar om det blir för trångt.
pompado

Inlägg av pompado »

Tack
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

TicToc skrev:Det här var intressant.
Jag har comhem och kan för 2.4GHz bara välja mellan 1, 6 och 11. Det samma verkar gälla för mina grannar som också uteslutande ligger på 1, 6 och 11.
Låter lite dåligt med den bristen på urval, verkar nästan som lite "microsofttänk" där... Alltså att "vi vet vad som är bäst för dig och det behöver du inte kunna ändra"...

Men nåväl, iofs kan man väl säga som så att räckvidden för 802.11 är såpass kort så att det sällan uppstår problem med så jättemånga nät samtidigt. I en byggnad kan man räkna med att signalen maximalt når ~30 meter (ofta inte mer än ~10 meter) och då är den svag (och stör bara lite) ute i ändarna.

Sedan så är det ju egentligen inte förekomsten av ett annat nät som stör ut det egna, utan den trafik som eventuellt finns där. Många har antagligen tomma nät som så att säga bara finns där, just för att routern har den funktionen. Och någon kanske har ett nät bara för att kunna ladda ur bilder ur kameran sådär en gång i månaden eller så och det är ju inga problem. Hur mycket trafik det är på de olika näten i närheten, kan man lätt kolla med de verktygen som jag länkade till förut...
TicToc skrev:Min router är inställd på auto så jag antar att den växlar om det blir för trångt.
Den kan förmodligen inte växla dynamiskt och den kan knappast växla utifrån någon trafikstatistik. Dessutom måste ju routern och klienten (t.ex din dator) vara överens om att de ska byta kanal och det förutsätter att det går att ställa in auto även på den...

Men visst skulle man rent tekniskt kunna implementera någon form av CHWL (Channel Hopping Wireless Lan) som variant av FHSS, som används av vissa WLAN.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"