Kod: Markera allt
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
Detta hände:Hund skrev:Du nämnde att du försökt uppdatera via uppdateringshanteraren men att den var grå. Vad händer om du uppgraderar via terminalen?
Ska man vara korrekt heter det terminalemulator, men man brukar alltid förkorta det till terminal. Och om jag inte minns helt tokigt är väl terminal ett gammalt ord för bildskärmen?Kod: Markera allt
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
Oj, det där är alldeles för avancerat för mig - rena hieroglyferna.Hund skrev:Är det Youtube och/eller någon annan sida? Testa att köra Chrome med flaggan "--enable-logging --v=1" och se om den säger något intressant när den hänger sig.
Omslut gärna längre outputs med en kod-tagg eller lägg upp det på Pastebin eller Hastebin.
Vet faktiskt inte om jag har lyckats uppgradera eller ejHund skrev:Lycka till! Det vore tråkigt om du ger upp Linux pga Flash, något som är föråldrat och som egentligen inte behövs idag. Jag kan inte minnas när jag hade Flash installerat. Jag anväder istället ett tillägg som låter mig öppna videos externt via min mediaspelare mpv.
Som jag svarade dig i PM därför att Firefoxen ofta kraschar vid övrig surfing t.ex. vanlig mejlhantering. Därav drar jag slutsatsen att det nog är OS:et som är orsaken till att de olika webbläsarna strejkar. Jag har skickat in kraschrapporter men ingen förbättring har visat sig.Gunnar Hjalmarsson skrev:Som jag skrev i en PM, så förstår jag inte varför du tror (trodde) att en uppgradering av Ubuntu-versionen skulle göra skillnad när du streamar videos genom Google Chrome.
Kruxet är att nästa version är antingen 14.10, som är utgången, eller 16.04, som inte finns än.Hund skrev:Om du ska uppgradera till nästa version: http://www.ubuntu.com/download/desktop/upgrade.
Det är så jag skulle vilja gråta - när jag sent omsider sätter mig ner för att tillverka den här installationsstickan så blir jag stoppad för att jag inte vet vad ordet "dash" står för. Finns det ingen svensk instruktion för hur man installerar?Gunnar Hjalmarsson skrev:Kruxet är att nästa version är antingen 14.10, som är utgången, eller 16.04, som inte finns än.Hund skrev:Om du ska uppgradera till nästa version: http://www.ubuntu.com/download/desktop/upgrade.
Bäst i det här fallet är alltså att skapa en startbar DVD-skiva eller startbar USB-pinne, starta datorn med den, och köra installationsprogrammet.
Tror inte det, tyvärr, i varje fall ingen bra sådan. Men vad Dash (eller Snabbstartspanelen) är finns beskrivet i dokumentationen - även på svenska.nobbens skrev:... så blir jag stoppad för att jag inte vet vad ordet "dash" står för. Finns det ingen svensk instruktion för hur man installerar?
Fick från det andra forumet reda på att den här dashen ska finnas på skrivbordet längst uppe till vänster. Mitt skrivbord är helt tomt. Det enda jag har är menyn längst ner till vänster men där finns ingen dash eller snabbstart. Du Gunnar hjälpte ju mig att installera det OS jag nu har och det var en lång process med en massa kommandon terminalen under flera dagar. Missade vi då att installera dashen kanske? Går det att fixa nu?Gunnar Hjalmarsson skrev:Tror inte det, tyvärr, i varje fall ingen bra sådan. Men vad Dash (eller Snabbstartspanelen) är finns beskrivet i dokumentationen - även på svenska.nobbens skrev:... så blir jag stoppad för att jag inte vet vad ordet "dash" står för. Finns det ingen svensk instruktion för hur man installerar?