Hjälp att fixa Lubuntu

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
pompado
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Hjälp att fixa Lubuntu

Inlägg av pompado »

Svärmors dator har gått sönder och hon ska få en eee pc jag inte använder.
Installera Lubuntu.

1) Kan jag få Lubuntu att installera uppdateringar automatiskt, utan att man klickar på något program eller anger lösenord - så slipper Svärmor oroa sig för det ...

2) Hur installerar jag Flash och Java? eller Lubuntu extras!

3) Funkar skype med Lubuntu?

Tack för hjälpen ...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Hjälp att fixa Lubuntu

Inlägg av Hund »

Automatiska uppdateringar

1. Installera paketet unattended-upgrades om det inte redan finns med i Lubuntu.
2. I filen "/etc/apt/apt.conf.d/50unattended-upgrades" har du något som heter "Unattended-Upgrade::Allowed-Origins" och det är där du väljer vilka mjukvaruförråd som automatiskt uppdateras.
3. I filen "/etc/apt/apt.conf.d/10periodic" har du raden "APT::Periodic::AutocleanInterval "0";", sätt värdet till t.ex 7. Då kommer den att rensa hemladdade paket en gång i veckan.

Flash

Kod: Markera allt

sudo apt-get install flashplugin-installer
Java

sudo apt-get install openjdk-7-jre
Skype fungerar med Lubuntu. Det som skiljer Lubuntu mot t.ex Ubuntu är skrivbordsmiljön. Skrivbordsmiljön är inget som påverkar kompatibiliteten med program, hårdvara osv. Med undantag för vissa specifika program gjord för specifika skrivbordsmiljöer givetvis. :)

Om det är 64-bit-versionen av Ubuntu behöver man aktivera 32-bit-förrådet då Skype inte finns native till 64-bit. Det gör du med kommandot "sudo dpkg --add-architecture i386".

Skype finns med i förrådet Canonical Partner Repository och detta lägger du till med kommandot:

sudo add-apt-repository "deb http://archive.canonical.com/ $(lsb_release -sc) partner"
Sedan är det bara att uppdatera förråden och installera Skype:

sudo apt-get update && sudo apt-get install skype
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

pompado skrev: 2) Hur installerar jag Flash och Java? eller Lubuntu extras!
Varför vill du installera Java? Bör definitivt undvikas, och är väl snart helt oanvändbart också med Firefox.

Vill du använda Flash rekommenderar jag antingen Google Chrome (som nnehåller Pepper Flash) eller Chromium/Opera med Pepper Flash som finns i paketet pepperflashplugin-nonfree.

Flash Player för Firefox är kraftigt föråldrad (11.2) och osäker (körs ej i sandlåda).
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

JoWa skrev:
pompado skrev: 2) Hur installerar jag Flash och Java? eller Lubuntu extras!
Varför vill du installera Java? Bör definitivt undvikas, och är väl snart helt oanvändbart också med Firefox.

Vill du använda Flash rekommenderar jag antingen Google Chrome (som nnehåller Pepper Flash) eller Chromium/Opera med Pepper Flash som finns i paketet pepperflashplugin-nonfree.

Flash Player för Firefox är kraftigt föråldrad (11.2) och osäker (körs ej i sandlåda).
Han kanske vill köra något Java-program eller kunna spela t.ex. Minecraft? :)

Och angående flash så håller jag med till fullo. Det bör inte undvikas, det ska egentligen undvikas helt, oavsett operativsystem och webbläsare.
pompado

Inlägg av pompado »

TACK FÖR HJÄLPEN :-)
pompado

Inlägg av pompado »

Vill bara säga tack igen, jag skippa flash eftersom det tydligen framgår att det är föråldrat.
Installera Google Crome och funkar bra med TV3 Play m.m.

Cheers
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

pompado skrev:Vill bara säga tack igen, jag skippa flash eftersom det tydligen framgår att det är föråldrat.
Installera Google Crome och funkar bra med TV3 Play m.m.

Cheers
Jag har för mig att Chrome kommer med Flash inbyggt, men någon får gärna rätta mig om jag har fel. :)
pompado

Inlägg av pompado »

JoWa nämnde ett alternativ för vad jag förstår föråldrat flash:
Känns ju bättre :-)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"