Kopiera en backup för att återställa ubuntu
- Blåbär
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kopiera en backup för att återställa ubuntu
Hur gör jag för att kopiera över en backup (innehållande systemfiler) blueberry.bak till användaren blueberry för att samtidigt behålla användarnamnet blueberry.
(Johanre hjälpte mig med likadant förut, men har förgäves sökt efter det på forumet.)
(Johanre hjälpte mig med likadant förut, men har förgäves sökt efter det på forumet.)
Re: Kopiera en backup för att återställa ubuntu
Vad är det för systemfiler? Menar du kanske konfigurationsfiler från din hemmapp?
Om du vill kopiera innehållet från en mapp till en annan blir kommandot:
Rättigheterna ska behållas, men du kan dubbelkolla med "ls -la". Om dom mot förmodan skulle ha ändrats kan du ändra med kommandot:
(användare:grupp)
I fortsättningen skulle jag rekommendera Rsync som är ett smidigt verktyg för att ta backup på sina filer.
Om du vill kopiera innehållet från en mapp till en annan blir kommandot:
Kod: Markera allt
cp -r /källa/* /mål/
Rättigheterna ska behållas, men du kan dubbelkolla med "ls -la". Om dom mot förmodan skulle ha ändrats kan du ändra med kommandot:
chown -R blåbär:blåbär /mapp
I fortsättningen skulle jag rekommendera Rsync som är ett smidigt verktyg för att ta backup på sina filer.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Blåbär
Tack för svar Hund! Ja, jag menar min hemmamapp. Jag har gjort så att jag har ett bibliotek /backup under hemmamappen så för att göra backupen skulle jag alltså skriva:
Är du säker på det? Det låter lite farligt!
sudo root
cp -r /backup/* /
Njae, root behövs inte. Det är bara du som ska ha skrivrättigheter i din hemmapp. Så när du kopierar och återställer gör du det med din användare.
Men i ditt exempel är det "/", dvs root-katalogen. Där ute huserar bara binärfiler och annat. Inga inställningar som rör dina program eller så.
Om du ska ta backup på dina inställningar så är det mappen "/home" som är aktuell.
Men i ditt exempel är det "/", dvs root-katalogen. Där ute huserar bara binärfiler och annat. Inga inställningar som rör dina program eller så.
Om du ska ta backup på dina inställningar så är det mappen "/home" som är aktuell.
- Blåbär
Ok om jag gör så här då:
1. Jag gör en säkerhetskopia av den onödiga hemmamappen.
2. Jag tar bort allt i hemmamappen, men behåller mappen. Så att inget skräp återstår.
3. Jag kopierar in allt från backupen i hemmamappen.
Dvs:
Är det en lovlig metod?
2. Jag tar bort allt i hemmamappen, men behåller mappen. Så att inget skräp återstår.
Dvs:
sudo cp -r /Home/Blåbär /Home/Blåbär.bak
sudo rm -r /Home/Blåbär/*
sudo cp -r /Home/Backup/* /Home/Blåbär/
-
Nja. Två saker.Blåbär skrev:Ok om jag gör så här då:
Dvs:Är det en lovlig metod?Kod: Markera allt
sudo cp -r /Home/Blåbär /Home/Blåbär.bak sudo rm -r /Home/Blåbär/* sudo cp -r /Home/Backup/* /Home/Blåbär/
Ett. "cp" följt av "rm" tänker jag skulle lika gärna kunna vara "mv" i stället. Ja, inte bara lika gärna, utan bättre. "mv" är bättre eftersom det går oändligt mycket snabbare, det inte ändrar några rättigheter eller datumstämplar, och inte använder extra diskutrymme temporärt mellan cp och rm. (Med "mv" blir ingen tom hemmamapp kvar, men man kan se till att en ny skapas genom att skriva det sista "cp"-kommandot på rätt sätt.)
Två. Mönstret (globben) /home/blueberry/* matchar normalt inte filnamn som börjar med punkt. S.k. dotfiler eller osynliga filer (som inte syns med "ls" men som syns med "ls -A").
Om du ska ta hänsyn till min kommentar beror på hur du en gång gjorde backuppen. Om du inte fick med punktfiler i backuppen är det kanske bättre att du gör som du skrev så att de existerande punktfilerna blir kvar.
En sak till. Är du inloggad som blåbär medan du mixtrar med blåbärs hemmamapp?
En sak till. Lägg till flaggan "-p" till "cp" så att rättigheter och datumstämplar på filer blir samma i kopian.
Då har jag lärt mig något nytt! Och där märker man också hur lite jag använder den lilla stjärnan.David Andersson skrev:Två. Mönstret (globben) /home/blueberry/* matchar normalt inte filnamn som börjar med punkt. S.k. dotfiler eller osynliga filer (som inte syns med "ls" men som syns med "ls -A").

cp -r /källa/. /mål
- Blåbär
Ok så...
Blev det rätt nu Hund?
mv /home/blåbär/. /home/blåbär.bak
cp -r -p /home/Backup/. /home/blåbär
Punkten på första behövs inte då du flyttar hela mappen och inte bara innehållet. Annars är det bra.
Men om du inte är helt hemma med terminalen så kan du väl använda en grafisk filhanterare och labba med terminalen i en sandlåda där du inte kan ta sönder något.

- Blåbär
Jag lyckades kopiera allting men inställningarna för min dator verkar inte ha ändrats ett dugg. Vad är det för fel? Vad ytterligare måste jag göra?
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Har du loggat ut och loggat in igen?
- Blåbär
Ja, det har jag.
- Osprey
- Kontakt:
Varför skulle inställningarna för din dator ändras då??
Vad jag kan se så tar du inte bort eller ändrar någon av dem någonstans, så allt borde vara oförändrat. En del av de inställningar som finns, finns under "~/.config", men inte alla...
Sedan tycker jag att du, som Hund redan sagt, borde använda rsync, istället för cp eller mv. Visserligen är mv snabbare eftersom den rent inte fysiskt inte flyttar något så länge man inte flyttar över partitionsgränser, men rsync är anpassat just för backup och har så mycket bättre funktioner för det...
Alltså typ ungefär; "rsync -h --progress --stats -tgo -p -r -D --update --delete-after FROM TO"...
Vad jag kan se så tar du inte bort eller ändrar någon av dem någonstans, så allt borde vara oförändrat. En del av de inställningar som finns, finns under "~/.config", men inte alla...
Sedan tycker jag att du, som Hund redan sagt, borde använda rsync, istället för cp eller mv. Visserligen är mv snabbare eftersom den rent inte fysiskt inte flyttar något så länge man inte flyttar över partitionsgränser, men rsync är anpassat just för backup och har så mycket bättre funktioner för det...
Alltså typ ungefär; "rsync -h --progress --stats -tgo -p -r -D --update --delete-after FROM TO"...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
- Blåbär
Men som jag har förstått ska det gå att återställa utan rsync. Jag har gjort det förut med hjälp från johanre.
- Blåbär
Ok, då finns det ingen lösning på problemet, utan jag får göra om allting manuellt och jag måste använda rSync i fortsättningen.
- Gunnar Hjalmarsson
En lösning på problemet finns det nog, men jag misstänker att det blev lite missförstånd på vägen.
I ditt första inlägg ovan nämnde du katalogen "blueberry.bak", vilket får mig att tänka på en gammal tråd där jag var inblandad:
viewtopic.php?f=208&t=59015
Det verkar som att vad du nu försöker göra är det omvända, dvs. återanvända någon sparad äldre version av din hemkatalog. Visst kan det finnas fördelar med att använda rsync för ändamålet, men det är knappast ett villkor för att lyckas. Det viktiga är att kommandona görs exakt rätt.
Om det inte är för sent att göra ett nytt försök, föreslår jag att du till att börja med öppnar ett terminalfönster, kör kommandot
ls /home
och klistrar in resultatet i ett inlägg här.
I ditt första inlägg ovan nämnde du katalogen "blueberry.bak", vilket får mig att tänka på en gammal tråd där jag var inblandad:
viewtopic.php?f=208&t=59015
Det verkar som att vad du nu försöker göra är det omvända, dvs. återanvända någon sparad äldre version av din hemkatalog. Visst kan det finnas fördelar med att använda rsync för ändamålet, men det är knappast ett villkor för att lyckas. Det viktiga är att kommandona görs exakt rätt.
Om det inte är för sent att göra ett nytt försök, föreslår jag att du till att börja med öppnar ett terminalfönster, kör kommandot
ls /home
och klistrar in resultatet i ett inlägg här.
Gällande Rsync finns det GUIs, tex Grsync. Vilket kan vara ett bra alternativ om man inte är hemma på terminalen.
Men vad finns i din backup som du har nu? Vad säger "ls -la"?
Men vad finns i din backup som du har nu? Vad säger "ls -la"?
- Osprey
- Kontakt:
Själv använder jag t.ex
luckybackup (som är baserat på rsync) för de vanliga backuperna, mest för att det är snabbt och enkelt. Rsync direkt i terminalen kör jag bara när det är något tillfälligt eller speciellt. Men om man nu skulle vilja, så kan man ju kopiera rsync-kommandona från LuckyBackup och lägga in dem i ett script som man kör i terminalen, det kan säkert vara bra vid något tillfälle... 

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
- Blåbär
ls /home
Backup bengthed bengthed.bak
ls -la ger lite ledtrådar också förstås.
ls -la ger lite ledtrådar också förstås.
- Gunnar Hjalmarsson
Okej. Och vad gerBlåbär skrev:ls /home
ls -la /home/Backup