Jag körde uppdateringar på min 14.04 när datorn "hängde sig".Jag hade problem att starta om datorn men till slut gick det.
När jag skulle ut på nätet igen så var det stopp,kollade på närverksanslutningarna och där stod inte det vanliga 3,utan bara mobilt bredband och på raden nedanför stod /240020006260074/context1.
Markerade dessa för att ta bort detta och installera mobilt bredband igen men det gick inte,och där är jag än idag.
Nämnas bör att när jag kopplade in dongeln till en annan dator med windows så funkade inte internet på den heller jag fick greja en hel del innan jag fick fart på det igen.
Flyttade dongeln sen tillbaka till ubuntudatorn men kom ändå inte ut på nätet och
när dongeln flyttades till win-datorn så var internet borta igen så jag fick göra det samma som är beskrivet i stycket ovan.
Kan nämna att jag försökte ominstallera ubuntu 14.04 men det gick inte.
Jag har tänkt att radera hård-disken på ubuntu-datorn ,men vet inte hur man gör.(jag har bara ubuntu på hela disken på den datorn) och installera ubuntu 15.04 istället
Ubuntu slår ut mobil-dongeln
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Ubuntu slår ut mobil-dongeln

Hur ser det ut hos dig? Har du bara dongel att arbeta med på just den här datorn som du avser att installera 15.04 på, eller har du även tillgång till nätet via tråd eller wifi?. . . . Kan nämna att jag försökte ominstallera ubuntu 14.04 men det gick inte.
Jag har tänkt att radera hård-disken på ubuntu-datorn ,men vet inte hur man gör.(jag har bara ubuntu på hela disken på den datorn) och installera ubuntu 15.04 istället
Skall man bränna iso-skivor/usb och sedan installera ett system, så är det att föredra om man har lina till nätet, eller wifi.
Jag vet inte hur stor disk du har tillgänglig för nyinstallation. Det får du gärna svara på.
Söker du här på forumet, så kan du få många tips i äldre trådar.
Jag lämnar två exempel som du kan ta del av. Det är Ospreys inlägg som jag tycker att du skall ta del av. De är bra fingervisningar.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... ra#p463236
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... ra#p464620
Att fundera kring storlek på partitioner blir beroende på hur stor disk du har att använda dig av, en fingervisning är, att ha separata delar för 1) root, 2) home och 3) för swap (växlingsfil).
En summering av Ospreys inlägg kan vara att bränna ner en 15.04 på valt medium. CDskiva eller usbsticka. Från en dator med lina ut på nätet.
Därefter ta detta medium till den dator som du skall installera på.
Den datorn bör då ha möjlighet att kunna finna Internet när du startar upp med iso-mediet.
Funkar det att starta skivan i datorn och du får igång ubuntus installationsprogram, så välj alternativet "Prova ubuntu" och väl där, kolla att du kommer ut med Firefox (som redan finns på skivan). Funkar det att komma ut på nätet då, så bör det också fungera efter en genomförd installation.
Redan i pröva på-stadiet kan du installera GParted från installationsskivan (finns under "Programcentral", lite olika för de olika ubuntuvarianterna) och med GParted partitionera hårddisken före installationen. Det går att söka på partitionering här i forumet och google, så kan du testa dig fram efter de förslag som du finner.
(Här är det fråga om tycke och smak, vad gäller respektive storlekar).

Återkom med svaren på mina frågor, så blir det lättare att hjälpa dig framåt för dem som vill svara dig.
Hälsningar och välgångsönskningar
tukken
p.s. Lägger till denna länk. Den kan ge dig en fingervisning om partitionering och storlekar:
https://help.ubuntu.com/community/PartitioningSchemes
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Hej där!
När jag installerade ubuntu 14.04 så valde jag att installera den som enda os,
jag hade win7 på den från början.Nu har jag tänkt att radera hela hård-disken
och installera ubuntu 15.04 som enda os
Problemet är att jag vet inte hur man raderar hård-disken samt att jag inte vet om man måste ha windows i "botten"innan man installerar ubuntun.
Så vad jag vill ha sagt är att när 14.04 ändå inte funkar så kan jag radera disken och så att säga börja om från början.
När jag installerade ubuntu 14.04 så valde jag att installera den som enda os,
jag hade win7 på den från början.Nu har jag tänkt att radera hela hård-disken
och installera ubuntu 15.04 som enda os
Problemet är att jag vet inte hur man raderar hård-disken samt att jag inte vet om man måste ha windows i "botten"innan man installerar ubuntun.
Så vad jag vill ha sagt är att när 14.04 ändå inte funkar så kan jag radera disken och så att säga börja om från början.
Du behöver inte windows i botten och under installationen får du möjlighet att formatera och partitionera om disken. Go for it!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.