Hur är det möjligt att Canonical releasar

Problem med att spela musik, film osv.
morpa
Översättare
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Hur är det möjligt att Canonical releasar

Inlägg av morpa »

15.10 med en sådan här bugg? https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... ug/1493888. Den påverkar alla som kör AMD-kort med annat än open source-drivrutiner, potentiellt ca hälften av Ubuntu-användarna gissar jag på.

Den innebär att du får en svart skärm om du inte använder open source drivrutinerna. De drivrutinerna är förvisso ok för surf, men helt värdelösa för steam-gaming osv. Sådant här ger Linux dåligt rykte, och man bör väl allvarligt testa en större release på både nvidia och amds nyare kort :O . 2015 ska inte sådana här grundproblem kunna ske. Slött testat.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hur är det möjligt att Canonical releasar

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Låter inte förtroendeingivande. Inget motsvarande problem för NVIDIA verkar det som.
morpa
Översättare

Inlägg av morpa »

Jag drabbades själv att detta, därav posten. Har använt Ubuntu sedan 7.x någonting, och blir grymt frustrerad av att sådana här stora blunders fortfarande händer. Buggar drabbar alla det förstår jag, men det första man (borde) testa inför en release är - hur fungerar den med de två största (enda) grafikkortstillverkarna?

Eftersom jag är någorlunda kunnig fattar jag att kan köra en purge på fglrx* och återgå till OS-drivrutinerna för att få datorn att fungera igen - men hur i hela fridens namn ska en vanlig dataanvändare som trodde det var säkert att klicka på uppgradera fatta det? Svar: Det gör de inte.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

Canonical är tydligare med att mellanversioner är för entusiaster som vill hänga med i utvecklingen. Därför är också supportperioden för mellanversioner 9 månader. Buggar av olika typer är räkna med i mellanversioner. Det hade varit värre om det var LTS utgåvorna. I regel är det bäst att vänta någon/några månader innan man hoppar på tåget.
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
morpa
Översättare

Inlägg av morpa »

Kurdistan skrev:Canonical är tydligare med att mellanversioner är för entusiaster som vill hänga med i utvecklingen. Därför är också supportperioden för mellanversioner 9 månader. Buggar av olika typer är räkna med i mellanversioner. Det hade varit värre om det var LTS utgåvorna. I regel är det bäst att vänta någon/några månader innan man hoppar på tåget.
Jo, är medveten om allt detta, men denna blunder var mer än en vanlig bugg. Alla med AMD-grafik (hälften av Ubuntu-användarna?) som körde AMD-drivrutinerna fick en obrukbar dator. Även en beta eller t.o.m. alfa bör ha startas upp på ett AMD-kort och ett NVIDIA-kort EN gång innan release, det är ett så grundläggande test att jag är djupt förvånad över hur det slank förbi, och funderar på hur testningen hos Canonical ser ut internt. Slutet gott - nu är en patch på väg och ligger i proposed. Undrar dock hur många användare som inte är tekniskt kunniga, uppgraderat och blivit sittande med svart skärm.
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"