Dual boot med ominstallation av Ubuntu hur hantera diskar

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
viper
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Dual boot med ominstallation av Ubuntu hur hantera diskar

Inlägg av viper »

Hej!

Förmodligen kommer jag snart intallera någon nyare Windows version på befintlig dator.

Eftersom W skall på först blir det att ominstallera Ubuntu (15.04) efteråt.

Men hur gör jag med alla diskar som redan är uppdatta i Ubuntu? Separat /home, mediadiskar, backup etc.

Kopplar man ur dessa under W-installation?
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Dual boot med ominstallation av Ubuntu hur hantera diska

Inlägg av Nemo »

viper skrev:Förmodligen kommer jag snart intallera någon nyare Windows version på befintlig dator. Eftersom W skall på först blir det att ominstallera Ubuntu (15.04) efteråt.
Det ska normalt sett inte behövas om Ubuntu ligger på en egen partition. Windows vill ha en första partitionen på disken (Kanske flera om det är Windows 8.1), men borde inte röra de övriga partitionerna som du har Ubuntu på.

Däremot kommer Windows att sabba uppstarten varför du troligen måste ominstallera Grub efteråt. Det fungerar även att som du föreslår ominstallera Ubuntu efteråt. Välj det som känns enklast för dig.
viper skrev: Men hur gör jag med alla diskar som redan är uppdatta i Ubuntu? Separat /home, mediadiskar, backup etc.

Kopplar man ur dessa under W-installation?
Om du väljer alternativen "Någonting annat", då du gör din Ubuntuinstallation kommer du att få välja disk och partition för root och home. OBS! Det är endast root som du ska välja att formattera, inte din home partition.

Övriga diskar gör du på samma sätt som för home, att du markerar dem och anger en monteringspunkt för respektive partition, men lämnar dem i övrigt orörda.

Hmm, när jag läser din fråga igen ser jag att du förmodligen menar hur du gör vid själva WIndowsinstallationen. Det borde gå bra att ha dem kvar som de är, men vill du vara helt säker, koppla ur diskarna under Windowsinstallationen för att definitivt stoppa Windows från att påverka dem något. Jag tolkar det du skrivit som att du har flera diskar i din maskin, men vill ha in Windows i en partition på en av diskarna utan att det påverkar dina andra diskar.
viper

Inlägg av viper »

När det blir dags kommer jag göra följande:
  • I med ny disk
    Koppla ur befintliga
    Installera W på ny disk
    Koppla in diskar igen
    Live CD och repair Grub
Slipper därmed backa upp offantliga mängder data ifall nåt går snett.

Hängslen och livrem med amdra ord. ;)
Oortodox generalist
viper

Inlägg av viper »

Funkade som det var tänkt. Det enda som var lite knöligt var att komma på hur att ställa in BIOS på att starta Live-DVD i EFI-läge för att köra boot-repair. I och med att W10 kör UEFI måste ominstallation av grub med boot-repair köras i detta läget.
Oortodox generalist
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"