Partitioneringsfråga vid installation på Lenovo

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
krassegrand
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Partitioneringsfråga vid installation på Lenovo

Inlägg av krassegrand »

Jaja!

Eftersom det inte gick att starta efter installationen så körde jag

sudo add-apt-repository ppa:yannubuntu/boot-repair
sudo apt-get update
sudo apt-get install -y boot-repair && boot-repair

och fick denna

Bild

och vid omstart denna!

Bild

Vilket betyder att set fortfarande inte funkar!

Nu har jag huvudvärk.
Vl ses imorgon!

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Om jag hade hamnat i en situation liknande din, skulle jag ha börjat om från början igen.
Du ser, att win mbr fortfarande ligger kvar. Gör om.
Jag skulle börja med att förbereda hårddisken för en återinstallation av MS-win på 100-200 gig.. Förpartitionerat.
Formaterat som ntfs. Se nedan.

Därefter en extended partition för Ubuntu.
Broder Tuck skrev:;)
Ge windows en chans.
Har du licens för det, så skulle jag själv hellre försöka att göra en ominstallation av windows i första hand.
Men då, redan från början, på en kraftigt reducerad partition. Göra en partition på 100-200 gig bara för windows och spara resterande till en senare partitionering för Linux. . . .
Efter det, skulle jag slaviskt ha följt det som skrivs i denna tråd och som jag tidigare också har hänvisat till.
Broder Tuck skrev:;)
. . . Så köpte jag en extra hd och även där installerade jag Ubuntu. Enbart.
När det blev aktuellt med att få möjlighet att bli 'insider' på MS och få gratis uppgradering till win10, valde jag att gå med där tämligen omgående. Nyfiken, som jag var.

Med hjälp av GParted stuvade jag om på hårddisken. Flyttade fyra Ubuntu (LTS-version plus vanlig mellanliggande versioner i både 32- och 64-bitsversioner.
32-bits har jag sedan dumpat.
Uppdateringar tog helt plötsligt evigheter, så 32-bitsvarianterna fick somna in till den eviga vilan ;) ) och lade 200 gig i början för det blivande win7 (med tiden win10).

Installerade in win igen. Nu med färre partitioner för den. Gjorde en enda extended av resterande på hd.. Gamla /home på Ubuntu var sparat externt, lade tillbaks dem därifrån, men efter win installerade jag om resp root för var och en ubuntu.

Allt gick bra. Tog åtskilliga stunder (timmar) i anspråk. Fick köra en grubrestore, eller vad det nu blev. Minns inte riktigt. Struligt var det. En tid. 8) . . . . .
min sda bild 1.jpg
Bilden ligger på mitt inlägg från trådens sida nr 1.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
krassegrand

Inlägg av krassegrand »

Windows är borta!
Jag har partitionerat om hårddisken flera gånger.

Jag testar just nu att installera enligt det första alternativet. Jag har i alla fall inte fått några varningar denna gången.
Jag återkommer når jag sett om det funkar.

Jörgen
krassegrand

Inlägg av krassegrand »

krassegrand skrev:
Bild
Endast CD-spelaren fungerar här inget annat.
Det är bara menyn som är kvar inte de funktioner som den tidigare har lett till.

Min senaste installation pågår fortfarande och ser ok ut.

Jörgen
krassegrand

Inlägg av krassegrand »

nu kör Ubuntu på Lenovo-datorn!
:kram:
Jag återkommer när den är uppdaterad och jag har loggat in på forumet med den nya datorn.

Jörgen
krassegrand

Inlägg av krassegrand »

Detta är mitt första besök på denna sida med min nya dator.
Partitioneringen ser ut såhär!

Bild

Tack grabbar! :kram: :mrgreen:
Jörgen
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

:kram: ;D :mrgreen: :kram:

GRATTIS! ! ! ! ! ! ;D :kram:
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Du skall nog fundera på om du ändå borde ha haft partitioner för root, resp /home. Du kommer förmodligen att ångra dig senare, om du inte har en separat /home för dina egna filer och systemfiler för sig. /tukken
krassegrand

Inlägg av krassegrand »

Ja, jag tror att det senaste hindret var att jag partitionerdeefi som ext4. Den skulle nog vara FAT32.
Men just nu ska jag glassa!

Jörgen
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Glassa du . . . .
Det är dig välförtjänt. ;D ;)
krassegrand

Inlägg av krassegrand »

Äsch, jag var tvungen att testa!

Nu ser det ut såhär!

Bild

Snart går jag och sover sött!

Jörgen
krassegrand

Inlägg av krassegrand »

krassegrand skrev: Bild

Jörgen
Hur ser det ut med storlekarna på partitioneringarna?
Jag tog bara det som Ubuntu själv skapade vid den första installationen (alternativ 1) och tog bort den stora partitioneringen och skapade / och /home av det lediga utrymmet. Sedan installerade jag med separat home under alernativet "något annat".
Swap och efi har jag inte rört men om jag hade valt så skulle de ha haft en annan storlek.

Jörgen
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Inga problem med att ändra storlekar på partitioner med Gparted.
Framförallt är det smart att göra det redan innan man har fått för mycket data på t.ex. sin /home.
Se mitt inlägg i början av sida 1, i tråden
Broder Tuck skrev: . . GParteds styrka är flexibiliteten. Jag kan minska, öka, flytta, lite som jag själv vill. Det blev ju "hål" efter de borttagna 32-bits, bl.a.. Det har bara funkat att ändra och flytta. Eminent program. :D
Ta t.ex. det, att du vill utöka din swap med 10 gig.

Det är ju redan fastslagna gränser på hårddisken.
För att kunna utöka swapen, så måste du således först reducera storleken på intillliggande partition. I ditt fall är det ju inga problem eftersom att du har en så jättestor /home "vägg i vägg" med swappen.

Starta installationsskivan (Gparted jobbar inte mot i gång varande operativ), starta Gparted. När det är uppstartat högerklickar du (i detta exempel) på /home, väljer "ändra storlek/flytta" i dialogrutan som öppnas. Ny dialogruta. Där ställer du dig längst till höger på /home. Fattar tag med cursorn (muspilen) på dess slut och drar det mot vänster (början av /home). Nu kan du se hur mycket som är nerdraget i dialogrutan under.

Inget behöver göras snabbt, eller utan paus.
Ta dig den tid du behöver, gör, gör om. Till dess du är nöjd. Därefter kvitterar du att du vill minska /home i enligt med den förändring du har gjort, genom att klicka på den gröna bocken på övre halvan av gparteds menylist.

Du kan välja om du vill klicka på den gröna bocken och genomföra reduceringen nu, eller spara detta jobb till dess att du har utökat swapen på motsvarande vis.
Kan vara vettigt när man är ny, att man tar ett jobb i taget. Så låt gparted jobba med en aktivitet i taget.

När det är klart, högerklickar du på swapen och ökar den på motsvarande vis som tidigare. Dra swappen mot vänster. Då lägger swapen sig "vägg i vägg" mot /home.

Du kan även själv välja om du vill ha något mellanrum mellan /home och swap.

Jobba lugnt. Ta dig tid. Allt går att göra om i efterhand. Det finns ingen anledning att vara orolig. Passa på att öva istället. Genom att testa några gånger, fram och tillbaks.
Det ökar din egen säkerhet och självkänsla, när du ser att allt funkar och att inget, redan gjort, inte går att ändra i efterhand. Det är genom försök man tränar och lär sig.

Likvärdigt, blir det om man vill ändra någon annanstans.
Minska något, för att kunna utöka något annat, som ligger intill. På ena, eller andra sidan.

Via gparted går det också att flytta partitioner på ett liknande sätt och med samma val. "ändra storlek/flytta". Det kan ta lite tid, om det ligger filer i partitionen. Det kan gå fel. Även om det inte är troligt. Så i sådana fall är det alltid bra att ha en backup på innehållet.

Lycka till! /tukken
krassegrand

Inlägg av krassegrand »

Jag har jobbat lite med partitioneringar så min fråga gällde mest, spelar det någon roll att /boot/efi är 512MiB och att Swap är 6,93GiB?
Det är ju dock de storlekarna som Ubuntu själv valde.

Jörgen

PS
Jag håller med om att G-parted är suveränt!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

krassegrand skrev:Jag har jobbat lite med partitioneringar så min fråga gällde mest, spelar det någon roll att /boot/efi är 512MiB och att Swap är 6,93GiB?
Ganska mycket en smaksak: om /boot är för litet så fylls det snabbt upp med Linux kärnor från säkerhetsuppdateringar och då måste du städa. 512MB på /boot är en hyfsat god marginal. Vad gäller swap, är det snarare en fråga om du har tillräckligt med RAM minne för dina behov i maskinen. Har du det så känns nästan 7GB swap ganska stort.
krassegrand

Inlägg av krassegrand »

Det ser ut som att jag har 6,7GiB tillgängligt.

Bild

Då är det väl ok med 6,93 GiB som swap, eller?

Tack för hjälpen!
Jörgen
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"