Inaktivera alla säkerhetsinställningar
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Inaktivera alla säkerhetsinställningar
Jag letar efter ett sätt att omedelbart bli "ägare" av alla filer och mappar för att kunna klippa och klistra och flytta med filhanteraren, finns det nåt sätt att sparka bort alla säkerhetsinställningarna direkt?
Kom inte och påstå att dom behövs här bara, det är mina maskiner och mitt val och om det inte går att bli "super-user" och få rootbehörigheter utan lösenordshackande och annat hackande av kommandon så är inte Ubuntu nåt för mig, då återgår jag till Windows som jag kört utan nån form av säkerhet i en hel massa år utan några problem alls.
Kom inte och påstå att dom behövs här bara, det är mina maskiner och mitt val och om det inte går att bli "super-user" och få rootbehörigheter utan lösenordshackande och annat hackande av kommandon så är inte Ubuntu nåt för mig, då återgår jag till Windows som jag kört utan nån form av säkerhet i en hel massa år utan några problem alls.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Inaktivera alla säkerhetsinställningar

Kanske att jag missförstår dig när jag läser in två skilda frågor i ditt inlägg. Men jag skall ändock försöka att besvara, det som jag tror att du egentligen frågar efter.
I terminalen, skriv in (kopiera och klistra in) detta kommando. Ändra XYZ till det som är ditt användarnamn.*Teknikern* skrev:Jag letar efter ett sätt att omedelbart bli "ägare" av alla filer och mappar
sudo chown -R XYZ /home/XYZ/
Är ditt användarnamn Teknikern, så skall kommandot följaktligen bli
sudo chown -R Teknikern /home/Teknikern/
Nu blir du ägare till alla filer och mappar under ditt /home/Teknikern/
Det är svaret på din fråga.
Det här är fråga nr 2 och den kan jag inte besvara med någon annan lösning än att göra sig till superuser via en terminal för vart och ett tillfälle.. . . om det inte går att bli "super-user" och få rootbehörigheter utan lösenordshackande . . .
Men det behöver i sig inte ha något med ägandet av egna filer och mappar att göra.
Blir det ditt alternativa val, så är det ditt beslut.. . . då återgår jag till Windows som jag kört utan nån form av säkerhet i en hel massa år utan några problem alls.
Hur du än väljer att göra, så önskar jag dig Lycka till. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Varför behöver du sparka bort alla säkerhetsinställningar?*Teknikern* skrev:Jag letar efter ett sätt att omedelbart bli "ägare" av alla filer och mappar för att kunna klippa och klistra och flytta med filhanteraren, finns det nåt sätt att sparka bort alla säkerhetsinställningarna direkt?
Du är redan ägare av dina filer i din hemkatalog. Vad vill du göra som kräver att du äger även systemfiler?*Teknikern* skrev:Kom inte och påstå att dom behövs här bara, det är mina maskiner och mitt val och om det inte går att bli "super-user" och få rootbehörigheter utan lösenordshackande och annat hackande av kommandon så är inte Ubuntu nåt för mig
Om du kör ett kommando med sudo får du root behörighet för det valda kommandot. Detta gör att du kan t.ex. redigera en konfigurationsfil utan att vara inloggad som root.
Hur kan du påstå det? Bara för att du själv inte upplevt något problem innebär det inte att du drabbats av det. Din Windowsmaskin kan ha fått en trojan och ingått i ett bootnät. Har du kört utan någon form av säkerhet innebär det att din dator varit vidöppen för intrång.*Teknikern* skrev:då återgår jag till Windows som jag kört utan nån form av säkerhet i en hel massa år utan några problem alls.
Att du i Windows kan vara inloggad som Administratör och med det köra grafiskt med full behörighet innebär inte att det är en bra lösning. I Linux är root användaren den som motsvarar Administratör i Windows, men till skillnad mot Windows kör du inte en grafisk miljö med root behörighet. Detta är inte dåligt, utan tvärtom väldigt bra.
-
Tack Broder Tuck för svaren. Jag har tidigare varit inne och nosat på Ubuntu men den här gången hittade jag så mycket användbart så jag vill ge det en ärlig chans och planerar att helt migrera från Windows XP som jag nu kört sen betan.
Nemo: Du vet inte i vilken miljö jag kört Windows helt öppen och således inte i vilken miljö jag ska köra Linux så du behöver inte tala nåt mer om säkerheten, dessutom vet du inte heller hur mycket jag kan och vet om säkerhet så jag undanber mig att bli styvmoderligt behandlad vad det gäller säkerheten.
(Ja jag vet att detta lät lite vasst men det är bara ett klargörande och inget personligt alls.)
Nemo: Du vet inte i vilken miljö jag kört Windows helt öppen och således inte i vilken miljö jag ska köra Linux så du behöver inte tala nåt mer om säkerheten, dessutom vet du inte heller hur mycket jag kan och vet om säkerhet så jag undanber mig att bli styvmoderligt behandlad vad det gäller säkerheten.
(Ja jag vet att detta lät lite vasst men det är bara ett klargörande och inget personligt alls.)
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det går att aktivera root-kontot, logga in som root till grafiska sessioner, och köra på utan den säkerhet som standardlösningen innebär.
https://help.ubuntu.com/community/RootSudo
En annan sak är att det är dumt att göra så. Frånsett säkerhetsriskerna tänker jag då bland annat på:
https://help.ubuntu.com/community/RootSudo
En annan sak är att det är dumt att göra så. Frånsett säkerhetsriskerna tänker jag då bland annat på:
- Jag tror (nej, jag vet) att en del grafiska gränssnitt inte fungerar som avsett om du kör dem som root.
- Om du kör på det viset, och stöter på problem, är det svårt att hitta andra användare som är benägna att hjälpa till.
-
Tack för ett bra klargörande. Nu har tydligen systemet kraschat helt efter uppdateringen för jag kan inte logga in alls med mitt lösenord. Jag borde lärt mig att uppdateringar ska man aldrig göra i ett fungerande system för varför laga nåt som inte är trasigt? Jaja, bara att ominstallera eländet igen då, fast först måste jag byta minne för att installera Ubuntu på en laptop med 8Gb ramminne gick inte alls, 2Gb gick dock alldeles utmärkt.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Aj, aj, det var besynnerligt. Det här verkar vara något som jag inte själv har råkat ut för, eller läst om att andra har haft.. . . att installera Ubuntu på en laptop med 8Gb ramminne gick inte alls, 2Gb gick dock alldeles utmärkt.
Det jag själv har tyckt mig märka är, att på datorer med mer än tre gig ram kan det bli bökigt och segt med Ubuntu 32-bits. Tidigare har jag haft LTS och vanlig Ubuntu (mellanliggande versioner av LTS) på 32-bits, tillsammans med 64-bits dito.
Jag har tagit bort 32-bits Ubuntu totalt men behållit 64-bits varianterna och allt fungerar perfekt. Kör numer enbart 64-bit på datorerna. Oavsett ramminnets storlek fr.o.m. 3 gig ram och uppåt.
Även på en laptop med 3 gig ram.
Det jag gissar är, att du installerar med en 32-bits version.
Testa med att byta till en 64-bits Ubuntuversion.
Lycka till /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
-
Det är 64bits-versionen jag kör, efter installationen så var det bara att byta tillbaks till 8Gb och då var det inga som helst problem att köra. Det är en HP Elitebook 8440P som uppför sig sådär.