Flytta information till annan mobiltelefon (Android)

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Städarn

Flytta information till annan mobiltelefon (Android)

Inlägg av Städarn »

Har inte varit här på ett tag så jag kanske inte hittar så bra. Om det finns en tråd om mobiltelefoner så flytta tråden tack. Har haft frågan uppe i annat forum men eftersom responsen varit ljum så försöker jag här också.

I vart fall har jag haft en väldigt tjurig Sony Ericsson X8. Ingenting tycks fungera som det ska (utom telefonen då). Jag var på semester utomlands men allt eftersom visade telefonen upp fler problem så jag beslöt mig för att köpa en ny. Jag hade fått ett förslag på lösning av Sony mobile, en stor operation vilken jag inte vill testa när jag bara har en telefon tillgänglig så den får vänta till senare. I vart fall köpte jag http://store.orange.com/se/mobiltelefon ... te-279544/ . Verkar bra. Men hur gör jag nu för att föra över informationen från den gamla till den nya telefonen? Båda kör Android. Den gamla V2.1 och den nya V4.4.4 .

Min Sony E X8 säkerhetskopierar följande info till minneskortet:
*Bokmärken (Viktigt)
*kontakter (Extremt viktigt)
*MMS (kan vara bra)
*Market program (vill jag inte ha med)
*SMS (kan vara bra)
*Samtalslogg (Nödvändigt?)
*Systeminställningar (Onödigt att ha med)

Bilder och foton samt musik lagras på kortet från början. Kan jag bara montera kortet i telefonen och föra över den information jag vill ha? På min gamla telefon fungerar inte Google market så jag kan inte installera några nya appar för att säkerhetskopiera. Har inga installerade heller. Ja utom telefonens egna då.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Flytta information till annan mobiltelefon (Android)

Inlägg av vulfgar »

Städarn skrev:Har inte varit här på ett tag så jag kanske inte hittar så bra. Om det finns en tråd om mobiltelefoner så flytta tråden tack. Har haft frågan uppe i annat forum men eftersom responsen varit ljum så försöker jag här också.

I vart fall har jag haft en väldigt tjurig Sony Ericsson X8. Ingenting tycks fungera som det ska (utom telefonen då). Jag var på semester utomlands men allt eftersom visade telefonen upp fler problem så jag beslöt mig för att köpa en ny. Jag hade fått ett förslag på lösning av Sony mobile, en stor operation vilken jag inte vill testa när jag bara har en telefon tillgänglig så den får vänta till senare. I vart fall köpte jag http://store.orange.com/se/mobiltelefon ... te-279544/ . Verkar bra. Men hur gör jag nu för att föra över informationen från den gamla till den nya telefonen? Båda kör Android. Den gamla V2.1 och den nya V4.4.4 .

Min Sony E X8 säkerhetskopierar följande info till minneskortet:
*Bokmärken (Viktigt)
*kontakter (Extremt viktigt)
*MMS (kan vara bra)
*Market program (vill jag inte ha med)
*SMS (kan vara bra)
*Samtalslogg (Nödvändigt?)
*Systeminställningar (Onödigt att ha med)

Bilder och foton samt musik lagras på kortet från början. Kan jag bara montera kortet i telefonen och föra över den information jag vill ha? På min gamla telefon fungerar inte Google market så jag kan inte installera några nya appar för att säkerhetskopiera. Har inga installerade heller. Ja utom telefonens egna då.
Om du har ett googlekonto så är det enklast att spara kontakter där, då kan du komma åt dem från dator, telefon mm utan att oroa dej över om de sparats.
Även vissa programinställningar kan sparas via googlekontot.
I vissa Sonylurar funkar det inte att lägga in kontot via inställningar, där kan man ta en "omväg" via gmail-appen eller Youtube tex.

Du ska absolut inte använda backup när det gäller systeminställningar, om det alls går. Risken är stor att det blir instabilt, drar batteri osv.

Så länge som du har kvar båda lurarna så kan du ju prova med att sätta in sdkortet i den nya och kolla att du får tillbaka allt viktigt.

Skickat från min Samsung Galaxy S5 via Tapatalk
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Städarn

Inlägg av Städarn »

Problemet är väl snarast det: Min gamla telefon vill konsekvent inte ha något med Google konton att göra. Har provat olika mappar som har med liknande konton att göra men det blir ingen kommunikation med deras servrar. Ända sättet är väl via webbläsaren då. Men hur kopierar jag min telefondata till kontot?

Hmm, konstigt att man inte ska säkerhetskopiera sina systeminställningar. Det är ju förvalt av backup fuktionen. Skriver inte att du har fel för det har du säkert inte, speciellt inte som telefonen fungerar sämre sedan jag började säkerhetskopiera. Undrar bara varför det finns en funktion för det.

Ska testa att flytta minneskortet i helgen. Har inte riktigt tid just nu. Jag menar: om det skulle bli fel så har jag inte tid att fixa till det nu. Men tittar på det i helgen.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Orsaken till att man inte ska kopiera systeminställningar är bla att det ändå inte fungerar riktigt eftersom (nästan) alla tillverkare har sina egna "skal". Inställningar för hemskärm, telefon mm är oftast inte samma såvida man inte använder nedladdade appar för det.
Appdata brukar däremot sällan leda till problem.
Ibland fungerar det ändå inte att återskapa system och ibland kan det krångla även med appdata om man inte har root på telefonen.

Kontakter går ju att spara på sim-kortet och sen kan du ju kopiera över dem till googlekontot på den nya luren. Ibland funkar det också bra att föra över tex kontakter osv via bluetooth. Möjligt att det kan gå även med sms, Jag har gjort det tidigare på gamla telefoner, det har funkat ibland, men jag har aldrig testat på smartphone.

Vilken app har du använt för backup? Om det är en sonyapp så finns risken att ingen annan lur än möjligen en annan sony kan återställa. Fast om det är enda sättet så skadar det inte att prova.

Har du provat att regga googlekonto via youtube-appen? Det har funkat på några trilskande sony-lurar jag har haft att göra med. Om du bara lyckas med det så är mycket vunnet.

Infon i den gamla luren förvinner ju inte heller när du startat upp den nya, du kan ju alltid gå tillbaka och kika i den även om det blir ltie klumpigt med 2 lurar.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

vulfgar skrev:Orsaken till att man inte ska kopiera systeminställningar är bla att det ändå inte fungerar riktigt eftersom (nästan) alla tillverkare har sina egna "skal". Inställningar för hemskärm, telefon mm är oftast inte samma såvida man inte använder nedladdade appar för det.
Appdata brukar däremot sällan leda till problem.
Ibland fungerar det ändå inte att återskapa system och ibland kan det krångla även med appdata om man inte har root på telefonen.
Vad gäller systeminställningar håller jag helt med vulfgar, och egentligen även gällande appdata. Men med en liten varning:
Städarn skrev:Båda kör Android. Den gamla V2.1 och den nya V4.4.4 .
Det är *stora* skillnader mellan dessa två systemversioner. För att slippa en massa frustration hade jag nog sett till att se dem som helt olika operativsystem och agera därefter när du flyttar mellan telefonerna.
Städarn

Inlägg av Städarn »

Jo, det bör väl ses som olika system. Kanske uttryckte mig klumpigt där. Nåväl.

Jag har i vart fall testat att flytta över SD kortet. Det gick sådär. Och då var det minsta problemet att jag letade en evighet efter det lilla verktyget till facket. Jag hittade bilder och foton mm men vart tog mina sms/mms vägen? Hittar dem ingenstans. I vilken mapp ligger de och hur ska jag överföra dem? Kanske lite onödigt kan tyckas men det kan vara bra att ha konversationerna så jag vet vad jag skickat och när.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Var de ligger beror på vilket backupprogram du använt. Är det ett som följde med telefonen?
Städarn

Inlägg av Städarn »

Ja, det är original funktionen för backup. Hittade ingen mapp och den nya telefonen har inga konversationer (av naturliga orsaker. Den har inte ens sim kort ännu.

Edit: Hittade backup filerna på kortet men vet inte hur jag ska föra över informationen eller var original kontakter/meddelanden är.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Städarn skrev:Jo, det bör väl ses som olika system. Kanske uttryckte mig klumpigt där. Nåväl.
Var inte avsett som kritik, snarare vill jag bara lyfta att skillnaden i operativsystem kan skapa så mycket problem så att det inte är värt att prova de tillvägagångssätt som "borde fungera".
Städarn skrev: Jag har i vart fall testat att flytta över SD kortet. Det gick sådär. Och då var det minsta problemet att jag letade en evighet efter det lilla verktyget till facket. Jag hittade bilder och foton mm men vart tog mina sms/mms vägen? Hittar dem ingenstans. I vilken mapp ligger de och hur ska jag överföra dem? Kanske lite onödigt kan tyckas men det kan vara bra att ha konversationerna så jag vet vad jag skickat och när.
[/quote]

Har du försökt föra över dina gamla SMS / MMS till en dator mha något backupverktyg och sedan föra över dem till den nya telefonen?
Städarn

Inlägg av Städarn »

Nej, jag har inte försökt att flytta filerna till datorn. Kan ju prova med att parkoppla den till laptoppen (mint). Känner dock på mig att jag kommer att behöva lite hjälp. Men finns det inget sätt att öppna filerna på telefonen direkt?

Edit: Ok, nu ligger Bak2.sbf på datorn. Skickade över den med blåtand.

Edit2: Lyckades skicka över kontaktetna med blåtand. Tele numren ser lite annorlunda ut, de är uppdelade "tre-tre-fyra" men det spelar nog ingen roll. Kan inte testa eftersom jag inte vill flytta sim kortet ännu. Den nya telefonen vill också ha ett mindre sim än den gamla och jag vill inte bryta bort den lilla ytter ramen nu.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Bra! Då har du kommit lite närmre slutmålet. :) Vad saknar du fortfarande för information i den nye telefonen?
Städarn

Inlägg av Städarn »

Egentligen inte så mycket. Först tänkte jag föra över mina meddelanden (sms/mms konversationer) men det är kanske ingen nödvändighet. Vet ej.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Även om den gamla telefonen saknar simkort så går det ju att kolla på gamla sms osv på den. Små simkort går dessutom att använda i telefoner som behöver ett stort genom att stoppa i det i en avsedd adapter. Du borde kunna få sådan av din teleoperatör, annars koster de inte många kronor på tex Kjell o Co.

På den nya telefonen bör ju googlekontot fungera och då kan du ju spara alla kontakter där, då är de alltid tillgängliga.

Det finns massor med bra appar för att göra backup på sms, tex SMS backup+ som skickar sms och loggar till gmail-kontot, det går att ställa in hur ofta det ska skicka, men det finns mängder med fler appar för det.

Fördelen med att spara så mycket som möjligt på googlekontot är att du kan nå infon på alla enheter oavsett plats för sdkort, man behöver inte komma ihåg att göra backup och man blir inte "lurad" av ett backupprogram som bara fungerar på vissa enheter, med viss mjukvara.

På samma sätt låter jag alla foton laddas upp automatiskt till dropbox, då finns de direkt tillgängliga på tex datorn utan att jag behöver koppla in telefonen till den och det finns backup.
Städarn

Inlägg av Städarn »

En liten undran bara...

Skulle skicka ett sms och upptäckte då att jag naturligtvis fått dubbletter av mina kontakter. Vilka är riskfriast att ta bort? Ska jag ta de nya som jag skickade över eller de gamla som ligger på sim kortet? Känns som onödig lyx att ha dubbelt upp. Vet inte var kontakterna ligger heller, det finns ingen bra bruksanvisning.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Städarn skrev:En liten undran bara...

Skulle skicka ett sms och upptäckte då att jag naturligtvis fått dubbletter av mina kontakter. Vilka är riskfriast att ta bort? Ska jag ta de nya som jag skickade över eller de gamla som ligger på sim kortet? Känns som onödig lyx att ha dubbelt upp. Vet inte var kontakterna ligger heller, det finns ingen bra bruksanvisning.
Jag tycker det är bäst och enklast att importera alla kontakter till googlekontot.

I många telefoner kan man välja vilka nummer som ska visas men om det alternativet inte finns så kan man då radera de som ligger lokalt i telefonen och på simkortet. Kontrollera bara noga först, tex genom att kolla googlekontot via datorn, att kontakterna finns där.

Det finns appar som automatiskt skickar sms och samtalsloggar till googlekontot. Väldigt smidigt. Även om man inte bryr sej om att återställa sms kan man läsa konversationerna via gmail-appen. Samma sak med samtalsloggar.

Skickat från min Samsung Galaxy S5 via Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"