SV: Installationsproblem - Skärmen blir svart
Jag lyckades installera Ubuntu med hjälp av alternate-CD:n! Men, när systemet laddat färdigt och jag ska logga in (det kommer någon ljud som låter som trummor) så blir skärmen svart. När jag tryck Ctrl-Alt-F1 så dyker "färgröran" upp igen.
Hur får jag bilden att fungera..?
Hur får jag bilden att fungera..?
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag tror du var på god väg här
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topi ... l#msg47983
Kör igenom "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" och prova först med dom alternativ som datorn förslår. Om inte det funkar så kör igenom snurran igen och ändra, jag tror det är grafikkortet som inte blir riktigt konfigurerat. Jag har skummat igenom tråden lite hastigt men såg inte vad du har för kort.
Kör igenom "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" och prova först med dom alternativ som datorn förslår. Om inte det funkar så kör igenom snurran igen och ändra, jag tror det är grafikkortet som inte blir riktigt konfigurerat. Jag har skummat igenom tråden lite hastigt men såg inte vad du har för kort.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Problemet är att jag inte hittar tillbaka till kommandoprompten. När jag trycker Ctrl-Alt-F1 så får jag bara upp en massa färger i en enda röra.vulfgar skrev: Jag tror du var på god väg här
Det här är riktigt irriterande. Jag är såååååå nära att lyckas. Men jag ska f-n inte ge upp, tänker inte gå och lägga mig förens Ubuntu fungerar på datorskrället!
- vulfgar
- ung forumnörd
När du är i färgröran, finns det då någon bild på en OK-knapp också? Har du testat att bara tryck "Enter"?

Ingen okej knapp finns och när jag klickar på Enter så händer ingenting.vulfgar skrev: När du är i färgröran, finns det då någon bild på en OK-knapp också? Har du testat att bara tryck "Enter"?
Det hände dock nyss en skum (men bra) grej. Jag kopplade in en vanlig skärm till min laptop - och då fungerade det! Jag kunde logga in, använda terminalen och allt. YES, YES, YES!
Då är problemet bara att få skärmen på laptopen att fungera. Har ingen lust att knalla omkring med min jätteskärm som normalt används till min stationära burk. Kan man ändra några inställningar inne i Ubuntu?
- vulfgar
- ung forumnörd
Det verkar som om ditt problem beror på att du får felaktig skärminställning. Det ska givetvis gå att fixa.
Nu kan du passa på att göra en ordentlig installation av grafikdrivarna (och lite inställningar för skärmen).
Jag inte riktigt koll på vilket grafikkort du har, men du kan förhoppningsvis ha nytta av den här sidan http://doc.gwos.org/index.php/BerylOnEdgy Om du inte vill installera Beryl så hoppar du bara över den delen.
Om man har nvidia så finns det möjligt att ställa in skärmupplösning osv från det grafiska gränssnittet, men jag vet inte hur det ser ut för övriga kort.
Nu kan du passa på att göra en ordentlig installation av grafikdrivarna (och lite inställningar för skärmen).
Jag inte riktigt koll på vilket grafikkort du har, men du kan förhoppningsvis ha nytta av den här sidan http://doc.gwos.org/index.php/BerylOnEdgy Om du inte vill installera Beryl så hoppar du bara över den delen.
Om man har nvidia så finns det möjligt att ställa in skärmupplösning osv från det grafiska gränssnittet, men jag vet inte hur det ser ut för övriga kort.

Nu kommer jag inte in på internet. Jag försökte följa den här guiden:
http://ubuntu-se.org/Wiki/ADSLPPPoE
Paketet pppoeconf verkar var korrekt installerat.
När jag skriver in sudo pppoeconf så startar det textbaserade programet och det står något om eth0 och eth1. Jag klickar mig vidare och den börjar ladda någonting. Därefter får jag ett meddelande om att någon "concentrator" inte hittas och programet avslutas.
Vad gör jag för fel..?
http://ubuntu-se.org/Wiki/ADSLPPPoE
Paketet pppoeconf verkar var korrekt installerat.
När jag skriver in sudo pppoeconf så startar det textbaserade programet och det står något om eth0 och eth1. Jag klickar mig vidare och den börjar ladda någonting. Därefter får jag ett meddelande om att någon "concentrator" inte hittas och programet avslutas.
Vad gör jag för fel..?
Här är hela meddelandet:
Error Message: Sorry, I scanned 2 interface, but the Access
Concentrator of your provider did not respond. Please
check your network and modem cables. Another reason
for the scan failure may also be another running pppoe
process which controls the modem
Kan man inte ansluta på något enkelare sätt som i MS Windows där man i princip bara behöver gå in på Nätverks- och Internet-inställningar och fylla i användarnamn och lösenord?
Kan det förresten vara så att Ubuntu inte hittar mitt nätverkskort eller något dylikt?
Vill tillägga att jag inte har någon router utan bara ett enkelt ADSL-modem som kommer från Telia.
Tack på förhand!
Error Message: Sorry, I scanned 2 interface, but the Access
Concentrator of your provider did not respond. Please
check your network and modem cables. Another reason
for the scan failure may also be another running pppoe
process which controls the modem
Kan man inte ansluta på något enkelare sätt som i MS Windows där man i princip bara behöver gå in på Nätverks- och Internet-inställningar och fylla i användarnamn och lösenord?
Kan det förresten vara så att Ubuntu inte hittar mitt nätverkskort eller något dylikt?
Vill tillägga att jag inte har någon router utan bara ett enkelt ADSL-modem som kommer från Telia.
Tack på förhand!
- HenrikAn
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kan inte det bero på den vanliga Telia-adsl-featuren som gör att man måste vänta >30 minuter innan man kan få en dhcpadress efter datorbyte?
Funkar grafiken nu alltå? Eller är det på externa skärmen?
Någonting du skulle kunna prova annars är nästa version av Ubuntu, 7.04.
Den är fortfarande i beta, men det mesta verkar funka bättre "out of the box" vad gäller bärbara...
Funkar grafiken nu alltå? Eller är det på externa skärmen?
Någonting du skulle kunna prova annars är nästa version av Ubuntu, 7.04.
Den är fortfarande i beta, men det mesta verkar funka bättre "out of the box" vad gäller bärbara...
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
- John Gilmore
Tänkte bara meddela att både skärmen på laptopen och internet numera fungera! 
Ett stort tack till alla er som hjälp till!

Ett stort tack till alla er som hjälp till!
Och vad var felet ?
/Peter
/Peter
- HenrikAn
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Precis, din datormodell fanns inte med bland test-laptoparna.
Skulle vara otroligt bra om du hjälper till och kompletterar!
Grattis föresten, allt går om man är envis!
Grattis föresten, allt går om man är envis!

The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
- John Gilmore
Ärligt talat så vet jag faktiskt inte exakt vad det var. Jag plöjde igenom guide på guide och helt plötsligt så fungerade det. Men jag tror att det avgörande var att jag ändrade grafikkortets drivrutin från ATI till fglrx (Vesa som jag har sett det tipsas om på flera olika forum fungerade inte alls).Little John skrev: Och vad var felet ?
/Peter
Internet vete tusan vad det var för fel med. Helt plötsligt så fungerade det bara.
Hur, och var gör jag det?HenrikAn skrev: Precis, din datormodell fanns inte med bland test-laptoparna.
Grattis föresten, allt går om man är envis!![]()
Tackar för grattulationer f.ö!

Får också passa på att säga grattis!Cornwall skrev:Hur, och var gör jag det?HenrikAn skrev: Precis, din datormodell fanns inte med bland test-laptoparna.
Grattis föresten, allt går om man är envis!![]()
Tackar för grattulationer f.ö!![]()
https://wiki.ubuntu.com/LaptopTesting
Du kan lägga dig på vilken nivå som helst i rapporten.
Ett sätt att se på det är att tänka på det som att du skriver till dig själv den dagen då du först satte in Live-CD i din laptop. Vad skulle du vilja ha vetat då?
Dessutom är det naturligtvis bra för utvecklarna få veta vad som funkar och vad som inte gör det.
Tackar!
Jag ska kolla närmare på det där med test-rapport när jag kommer hem i eftermiddag.
Jag ska kolla närmare på det där med test-rapport när jag kommer hem i eftermiddag.
Hur tar jag reda på hela datormodellens namn? Jag satt och tittade lite på den här sidan och det verkar som att namnet bör sluta på 3-4 siffror, t.ex. Acer Travelmate 4600LCi.
Har sökt igenom Acers hemsida utan resultat.
Har sökt igenom Acers hemsida utan resultat.

Var får du för resultat om du kör kommandot
(cd /var/lib/acpi-support/ ; grep . -r *-*)
i en terminal?
Denna info räcker i själva rapporten, se "System info" på mallsidan man utgår från
https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeamTemplate
(cd /var/lib/acpi-support/ ; grep . -r *-*)
i en terminal?
Denna info räcker i själva rapporten, se "System info" på mallsidan man utgår från
https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeamTemplate