Problem med installation
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Problem med installation
Jag har installerat version 15.04 amd64 på en HP ML 110G6. Först är det oklart om det rätt version men jag tror det. Om vi utgår från det.
1. Har 2 diskar och via andra forum diskuteras det om "Grub" hamnar rätt eller är installerad på usb. Jag fick igång den igår dock verkar jag få installera allt manuellt efteråt ex root etc.
2. Efter att ha installerat vissa saker manuellt. Inte allt troligtvis eftersom jag inte har koll på vad man kan installera och vad man behöver. Nu efter bootning blinkar Ubuntus röda skärm till men sedan blir det svart och inget händer.
3. Tidigare version var en test version av Linux men jag har formaterat och skapat en partition.
4. Jag är en van att hålla på med datorer men det är nytt med servers men det kanske inte skiljer så mycket. Dock är det nytt med Ubuntu. Har hållit på lite på en vanlig pc då jag installerade den istället för Windows. Men då fungerade det på en gång. Här kommer jag inte in alls.
Bara man kan logga in och börja arbeta brukar jag kunna lösa det mesta men det är som sagt nytt för mig. Är det någon mer information ni behöver för att kunna hjälpa mig?
tacksam för ett svar
//Jarno
1. Har 2 diskar och via andra forum diskuteras det om "Grub" hamnar rätt eller är installerad på usb. Jag fick igång den igår dock verkar jag få installera allt manuellt efteråt ex root etc.
2. Efter att ha installerat vissa saker manuellt. Inte allt troligtvis eftersom jag inte har koll på vad man kan installera och vad man behöver. Nu efter bootning blinkar Ubuntus röda skärm till men sedan blir det svart och inget händer.
3. Tidigare version var en test version av Linux men jag har formaterat och skapat en partition.
4. Jag är en van att hålla på med datorer men det är nytt med servers men det kanske inte skiljer så mycket. Dock är det nytt med Ubuntu. Har hållit på lite på en vanlig pc då jag installerade den istället för Windows. Men då fungerade det på en gång. Här kommer jag inte in alls.
Bara man kan logga in och börja arbeta brukar jag kunna lösa det mesta men det är som sagt nytt för mig. Är det någon mer information ni behöver för att kunna hjälpa mig?
tacksam för ett svar
//Jarno
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Problem med installation
Beror helt på vad syftet är; vad tänkte du använda datorn till? Som Desktop dator eller som server?jpn05004 skrev:Jag har installerat version 15.04 amd64 på en HP ML 110G6. Först är det oklart om det rätt version men jag tror det. Om vi utgår från det.
Installerar du från ett USB minne eller CD / DVD skiva?jpn05004 skrev: 1. Har 2 diskar och via andra forum diskuteras det om "Grub" hamnar rätt eller är installerad på usb. Jag fick igång den igår dock verkar jag få installera allt manuellt efteråt ex root etc.
Om du trycker tangenterna alt-ctrl-F1, samtidigt. Vad händer då?jpn05004 skrev: 2. Efter att ha installerat vissa saker manuellt. Inte allt troligtvis eftersom jag inte har koll på vad man kan installera och vad man behöver. Nu efter bootning blinkar Ubuntus röda skärm till men sedan blir det svart och inget händer.
jpn05004 skrev: 3. Tidigare version var en test version av Linux men jag har formaterat och skapat en partition.
Vi löser (2) först så får vi se om det blir bättre.jpn05004 skrev: 4. Jag är en van att hålla på med datorer men det är nytt med servers men det kanske inte skiljer så mycket. Dock är det nytt med Ubuntu. Har hållit på lite på en vanlig pc då jag installerade den istället för Windows. Men då fungerade det på en gång. Här kommer jag inte in alls.
jpn05004 skrev: Bara man kan logga in och börja arbeta brukar jag kunna lösa det mesta men det är som sagt nytt för mig. Är det någon mer information ni behöver för att kunna hjälpa mig?
tacksam för ett svar
//Jarno
Jag fick tipset och ladda ner skrivbordsversionen vilket jag gjorde.
Allt gick bra med installationen men nu när man ska logga in händer det inget. Skärmen bara blippar till och sedan är man tillbaka till inloggningen. Fast att jag valde automatisk inlogg vid installation.
Det är som det är tomt och den inte hittar OS.
Har det med HDD, raid eller blir det något fel vid installation?
Allt gick bra med installationen men nu när man ska logga in händer det inget. Skärmen bara blippar till och sedan är man tillbaka till inloggningen. Fast att jag valde automatisk inlogg vid installation.
Det är som det är tomt och den inte hittar OS.
Har det med HDD, raid eller blir det något fel vid installation?
- Gunnar Hjalmarsson
När du säger "tillbaka till inloggningen", vad exakt menar du då? Menar du grub-menyn, eller menar du inloggningsskärmen där man uppmanas ange lösenord?
Tillbaka där man knappar in lösenordet.
- Gunnar Hjalmarsson
Då har du startat Ubuntu - det är "bara" det att du inte lyckas starta en grafisk session. 
Genom att trycka Alt+Ctrl+F1, som Johan föreslog, kan du öppna ett konsollfönster, logga in den vägen, och undersöka en del saker. Men innan du gör det, skulle jag föreslå en enklare test: Om du försöker starta en Gästsession från inloggningsskärmen, studsar du tillbaka även då?

Genom att trycka Alt+Ctrl+F1, som Johan föreslog, kan du öppna ett konsollfönster, logga in den vägen, och undersöka en del saker. Men innan du gör det, skulle jag föreslå en enklare test: Om du försöker starta en Gästsession från inloggningsskärmen, studsar du tillbaka även då?
Ja studsar tillbaka.
- Gunnar Hjalmarsson
Okej, nu börjar det bli kinkigt (med min kunskapsnivå, alltså). Men vad jag själv skulle göra i det läget är att logga in i ett konsollfönster (Alt+Ctrl+F1) och undersöka några filer med de här kommandona:
cat .xsession-errors
cat .xsession-errors.old
sudo cat /var/log/lightdm/lightdm.log
Det skulle kunna ge något 'misstänkt' felmeddelande som leder oss vidare. Men sedan tror jag att johanre eller någon annan som kan mer än jag får ta över.
cat .xsession-errors
cat .xsession-errors.old
sudo cat /var/log/lightdm/lightdm.log
Det skulle kunna ge något 'misstänkt' felmeddelande som leder oss vidare. Men sedan tror jag att johanre eller någon annan som kan mer än jag får ta över.

- johanre
- Serveradmin
OK, håller med Gunnar: ~/.xsession.errors , ~/.xsession.errors.old och /var/log/lightdm/lightdm.log borde kunna berätta vad som går snett.
Jag vill bara återvända till en tidigare fråga: om syftet med den här installationen är att "lära sig lite Linux", kör på med 15.04. Har du dock planer på att köra en server så hade jag snarare rekommenderat en 14.04 installation som inte kommer kräva uppgradering förrän 2019.
Jag vill bara återvända till en tidigare fråga: om syftet med den här installationen är att "lära sig lite Linux", kör på med 15.04. Har du dock planer på att köra en server så hade jag snarare rekommenderat en 14.04 installation som inte kommer kräva uppgradering förrän 2019.
Ja, tanken är att köra den som en server. Självklart lära sig lite mer av Linux. Jag testar med 14.04. Dock en fråga var hittar man att man kan ladda ner? här finns endast 15.04.
- johanre
- Serveradmin
En Ubuntu Server installation har inte per default ett Desktop GUI installerat (kan dock installeras i efterhand). *Men* en Desktop installation ger dig tillgång till exakt samma serverbinärer som Server installationen. Skall du lära dig Linux samtidigt så hade jag rekommenderat Ubuntu Desktop 14.04.2 som kan laddas ner här: http://www.ubuntu.com/download/desktop (förresten; ".2" motsvarar "patch level").
Exakt samma som med 15.04. Verkade lovande men man ser ett fel meddelande men hinner inte läsa. Gästsession fungerar inte. Jag försökte starta med (alt+ctrl+f1) men lyckas inte trycka vid rätt tillfälle.
- Gunnar Hjalmarsson
Medan du håller ner Alt+Ctrl, tryck lätt på F1.jpn05004 skrev:Jag försökte starta med (alt+ctrl+f1) men lyckas inte trycka vid rätt tillfälle.
Ja det händer inget när jag trycker Alt+ctrl+f1. När jag loggar in kommer det en fråga om jag vill skicka en felrapport. Är det fel på tangentbordet? Trådlöst men den verkar ha kontakt men musen tappar kontakten hela tiden. Har provat med vanlig tb men verkade fungera än sämre. Jag börjar fundera om det är mer hw fel.
Nu när hjärnan är med
Jag fick de fel meddelandena när knappade in Gunnars föreslagna kommandon, se bifogade bilder. Det var så mycket text att jag orkade inte skriva. Tydligen för stora att bifoga

Jag fick de fel meddelandena när knappade in Gunnars föreslagna kommandon, se bifogade bilder. Det var så mycket text att jag orkade inte skriva. Tydligen för stora att bifoga
- johanre
- Serveradmin
Hhmmm, lite svårt - jag vill gärna se hela filens innehåll för att kunna leta felet... 

under "cat .xsession-errorrs
innan varje rad står det något innan "^ipt", "it:" för det får inte plats på skärmen därför sätter jag *
*^ipt for ibus started at run_im
*^ipt for auto started at run_im
*^ipt for default started at run_im
*it: gnome-session (unity) main process (1728) avslutades med status 1
*it: logrotatet main process (1628) dödad av TERM-signal
*it:update-notifier-crash (/var/crash/_usr_bin_compiz.116.crash) main process (1676) dödad av TERM-signal
*it: hud main process (1726) dödad av TERM-signal
*it: indicator-bluetooth main process (1801) dödad av TERM-signal
*it: indicator-power main process (1804) dödad av TERM-signal
*it: indicator-datetime main process (1808) dödad av TERM-signal
*it: indicator-printers main process (1817) dödad av TERM-signal
*it: indicator-session main process (1822) dödad av TERM-signal
*it: indicator-application main process (1836) dödad av TERM-signal
*it: Disconnected from notified D-Bus bus
under cat .xsession-errors.old
^ipt for ibus started at run_im
^ipt for auto started at run_im
^ipt for default started at run_im
*it: at_spi2-registryd main process avslutades, startar igen
*it: at_spi2-registryd omstartar för snabbt, stoppad
*it: gnome-session (unity) main process (2342) avslutades med status 1
*it: logrotatet main process (2228) dödad av TERM-signal
*it: unicast-local-avahi main process (2271) dödad av TERM-signal
*it:update-notifier-crash (/var/crash/_usr_bin_compiz.116.crash) main process (2282) dödad av TERM-signal
*it: indicator-bluetooth main process (2453) dödad av TERM-signal
*it: indicator-power main process (2458) dödad av TERM-signal
*it: indicator-datetime main process (2464) dödad av TERM-signal
*it: indicator-printers main process (2475) dödad av TERM-signal
*it: indicator-session main process (2480) dödad av TERM-signal
*it: indicator-application main process (2498) dödad av TERM-signal
under sudo cat /var/log/lightdm/lightdm.log står det en hel del och som jag säkert missade när det bara bläddrade snabbt förbi men det här slutet
.............................................................................................................................-guest-wrapper.conf
*0.02s] DEBUG: loading configuration from /usr/share/lightdm/lightdm.conf.d/50-ubuntu.conf
*0.02s] DEBUG: loading configuration from /usr/share/lightdm/lightdm.conf.d/50-unity-greeter.conf
*0.02s] DEBUG: loading configuration from /usr/share/lightdm/lightdm.conf.d/50-xserver-command.conf
*0.02s] DEBUG: loading configuration dirs from /usr/local/share/lightdm/lightdm.conf.d
*0.02s] DEBUG: loading configuration dirs from /etc/xdg/lightdm/lightdm.conf.d
*0.02s] DEBUG: loading configuration from /etc/lightdm/lightdm.conf
*0.02s] DEBUG: Using D-Bus name org.freedesktop.DisplayManager
*0.02s] DEBUG: Registered seat module xlocal
*0.02s] DEBUG: Registered seat module xremote
*0.02s] DEBUG: Registered seat module unity
*0.02s] DEBUG: Registered seat module surfaceflinger
*0.03s] DEBUG: Adding default set
*0.03s] DEBUG: Seat: Starting
*0.03s] DEBUG: Seat: Creating greeter session
*0.03s] DEBUG: Seat: Creatting display server of type x
*0.03s] DEBUG: Deactivating Plymouth
*0.06s] DEBUG: Using VT 7
*0.06s] DEBUG: Seat: Starting local x display on VT 7
*0.06s] DEBUG: DisplayServer x-0: Logging to /var/log/lightdm/x-0.log
*0.06s] DEBUG: DisplayServer x-0: Writing x server authority to /var/run/lightdm/root/:0
*0.06s] DEBUG: DisplayServer x-0: Logging x server
*0.06s] DEBUG: Launching process 1039: /user/bin/x -core :0 -seat seat0 -auth /var/run/lightdm/root/:0 -nolisten tcp vt7 -novtsmsch
*0.06s] DEBUG: DisplayServer x-0: Waiting for ready signal from x server :0
*0.06s] DEBUG: Acquired bus name org.freedesktop.DisplayManager
*0.06s] DEBUG: Registering seat with bus path /org/freedesktop/DisplayManager/seat0
*0.25s] DEBUG: Loading users from org.freedesktop.Accounts
*0.25s] DEBUG: User /org/freedesktop/Accounts/User1000 added
*1.05s] DEBUG: Got signal 10 from process 1039
*1.05s] DEBUG: DisplayServer x-0: Got signal from x server :0
*1.05s] DEBUG: DisplayServer x-0: Connecting to Xserver :0
*1.05s] DEBUG: Quitting Plymout; retaining splash
*1.08s] DEBUG: Seat: Display server ready, starting session authentication
*1.08s] DEBUG: Session pid=1065: Started with service 'lightdm-greeter', username 'lighdm'
*1.11s] DEBUG: Session pid=1065: Authentication complete with return value 0: success
*1.11s] DEBUG: Seat: Session authenticated, running command
*1.11s] DEBUG: Session pid=1065: running command /usr/lib/lightdm/lightdm-greeter-session /usr/sbin/unity-greeter
*1.11s] DEBUG: Creating shared data directory /var/lib/lightdm-data/lightdm
*1.11s] DEBUG: Session pid=1065: Logging to /var/log/lightdm/x-0-greeter.log
*1.13s] DEBUG: Activating VT 7
*1.13s] DEBUG: Activating login1 session c1
*1.94s] DEBUG: Session pid=1065: Greeter connected version=1.10.5
*2.69s] DEBUG: Session pid=1065: Greeter start authentication for guest account
20.59s] DEBUG: User /org/freedesktop/Accounts/User1000 changed
innan varje rad står det något innan "^ipt", "it:" för det får inte plats på skärmen därför sätter jag *
*^ipt for ibus started at run_im
*^ipt for auto started at run_im
*^ipt for default started at run_im
*it: gnome-session (unity) main process (1728) avslutades med status 1
*it: logrotatet main process (1628) dödad av TERM-signal
*it:update-notifier-crash (/var/crash/_usr_bin_compiz.116.crash) main process (1676) dödad av TERM-signal
*it: hud main process (1726) dödad av TERM-signal
*it: indicator-bluetooth main process (1801) dödad av TERM-signal
*it: indicator-power main process (1804) dödad av TERM-signal
*it: indicator-datetime main process (1808) dödad av TERM-signal
*it: indicator-printers main process (1817) dödad av TERM-signal
*it: indicator-session main process (1822) dödad av TERM-signal
*it: indicator-application main process (1836) dödad av TERM-signal
under cat .xsession-errors.old
^ipt for ibus started at run_im
^ipt for auto started at run_im
^ipt for default started at run_im
*it: at_spi2-registryd omstartar för snabbt, stoppad
*it: gnome-session (unity) main process (2342) avslutades med status 1
*it: logrotatet main process (2228) dödad av TERM-signal
*it: unicast-local-avahi main process (2271) dödad av TERM-signal
*it:update-notifier-crash (/var/crash/_usr_bin_compiz.116.crash) main process (2282) dödad av TERM-signal
*it: indicator-bluetooth main process (2453) dödad av TERM-signal
*it: indicator-power main process (2458) dödad av TERM-signal
*it: indicator-datetime main process (2464) dödad av TERM-signal
*it: indicator-printers main process (2475) dödad av TERM-signal
*it: indicator-session main process (2480) dödad av TERM-signal
*it: indicator-application main process (2498) dödad av TERM-signal
under sudo cat /var/log/lightdm/lightdm.log står det en hel del och som jag säkert missade när det bara bläddrade snabbt förbi men det här slutet
.............................................................................................................................-guest-wrapper.conf
*0.02s] DEBUG: loading configuration from /usr/share/lightdm/lightdm.conf.d/50-ubuntu.conf
*0.02s] DEBUG: loading configuration from /usr/share/lightdm/lightdm.conf.d/50-unity-greeter.conf
*0.02s] DEBUG: loading configuration from /usr/share/lightdm/lightdm.conf.d/50-xserver-command.conf
*0.02s] DEBUG: loading configuration dirs from /usr/local/share/lightdm/lightdm.conf.d
*0.02s] DEBUG: loading configuration dirs from /etc/xdg/lightdm/lightdm.conf.d
*0.02s] DEBUG: loading configuration from /etc/lightdm/lightdm.conf
*0.02s] DEBUG: Using D-Bus name org.freedesktop.DisplayManager
*0.02s] DEBUG: Registered seat module xlocal
*0.02s] DEBUG: Registered seat module xremote
*0.02s] DEBUG: Registered seat module unity
*0.02s] DEBUG: Registered seat module surfaceflinger
*0.03s] DEBUG: Adding default set
*0.03s] DEBUG: Seat: Starting
*0.03s] DEBUG: Seat: Creating greeter session
*0.03s] DEBUG: Seat: Creatting display server of type x
*0.03s] DEBUG: Deactivating Plymouth
*0.06s] DEBUG: Using VT 7
*0.06s] DEBUG: Seat: Starting local x display on VT 7
*0.06s] DEBUG: DisplayServer x-0: Logging to /var/log/lightdm/x-0.log
*0.06s] DEBUG: DisplayServer x-0: Writing x server authority to /var/run/lightdm/root/:0
*0.06s] DEBUG: DisplayServer x-0: Logging x server
*0.06s] DEBUG: Launching process 1039: /user/bin/x -core :0 -seat seat0 -auth /var/run/lightdm/root/:0 -nolisten tcp vt7 -novtsmsch
*0.06s] DEBUG: DisplayServer x-0: Waiting for ready signal from x server :0
*0.06s] DEBUG: Acquired bus name org.freedesktop.DisplayManager
*0.06s] DEBUG: Registering seat with bus path /org/freedesktop/DisplayManager/seat0
*0.25s] DEBUG: Loading users from org.freedesktop.Accounts
*0.25s] DEBUG: User /org/freedesktop/Accounts/User1000 added
*1.05s] DEBUG: Got signal 10 from process 1039
*1.05s] DEBUG: DisplayServer x-0: Got signal from x server :0
*1.05s] DEBUG: DisplayServer x-0: Connecting to Xserver :0
*1.05s] DEBUG: Quitting Plymout; retaining splash
*1.08s] DEBUG: Seat: Display server ready, starting session authentication
*1.08s] DEBUG: Session pid=1065: Started with service 'lightdm-greeter', username 'lighdm'
*1.11s] DEBUG: Session pid=1065: Authentication complete with return value 0: success
*1.11s] DEBUG: Seat: Session authenticated, running command
*1.11s] DEBUG: Session pid=1065: running command /usr/lib/lightdm/lightdm-greeter-session /usr/sbin/unity-greeter
*1.11s] DEBUG: Creating shared data directory /var/lib/lightdm-data/lightdm
*1.11s] DEBUG: Session pid=1065: Logging to /var/log/lightdm/x-0-greeter.log
*1.13s] DEBUG: Activating VT 7
*1.13s] DEBUG: Activating login1 session c1
*1.94s] DEBUG: Session pid=1065: Greeter connected version=1.10.5
*2.69s] DEBUG: Session pid=1065: Greeter start authentication for guest account
20.59s] DEBUG: User /org/freedesktop/Accounts/User1000 changed
Jag har testat att installera om allting. Har testat att köra med en disk men ingen skillnad. Nu senast efter senaste uppdateringen för allt ser ut att gå bra tills det är avslutat. Sedan blir stopp vid inloggningen. Jag ser att fler har haft samma problem och som verkar ha lösts.
Jag har testat med
2. Utnyttjandegraden av din hårddisk:
Kod:
df -h
3. Rättigheterna på din hemmakatalog:
Kod:
ls -ld ~
och det ser ok ut så problemet måste finnas någon annanstans.
Jag har testat med
2. Utnyttjandegraden av din hårddisk:
Kod:
df -h
3. Rättigheterna på din hemmakatalog:
Kod:
ls -ld ~
och det ser ok ut så problemet måste finnas någon annanstans.