Förra gången jag installerade 14.04 följde jag en guide och partitionerade en
ssd-disk på 120 Gb blev sdb
Jag fick då sdb1 = operativsystemet
sdb2 =swap
sdb3 = home
Allt frid och fröjd och inga problem med det.
Nu hade jag problem med en mus och gjorde därför en nyinstallation.
Tänkte att nu kunde jag få nytta av att jag har home på egen partition.
Jag installerade nu Ubuntu på sdb1.
Nu visade det sig att jag fått en komplett Ubuntu med home och det hela på sdb1
och gamla home på sdb3. Jag ville ju inte ha 2 home så då valde jag denna gång att ominstallera och använda hela sdb. Nästa gång kan jag dock tänka mig trepartitionslösningen om den inte skapar dubbla home.
Gjorde jag fel eller blir det så, att man får 2 home?
Nyinstallation partitionera = permanent home ?
Re: Nyinstallation partitionera = permanent home ?
Om du ska ha home på en egen partition måste du välja installationsalternativet "Någonting annat" (Minns ej exakta benämningen). Då får du manuellt välja vilken partition du vill ha för root, home och swap.lasseroth skrev:Jag installerade nu Ubuntu på sdb1.
Nu visade det sig att jag fått en komplett Ubuntu med home och det hela på sdb1
och gamla home på sdb3. Jag ville ju inte ha 2 home så då valde jag denna gång att ominstallera och använda hela sdb. Nästa gång kan jag dock tänka mig trepartitionslösningen om den inte skapar dubbla home.
Gjorde jag fel eller blir det så, att man får 2 home?
Det går att få tillbaka din home som du har på en egen partition genom att du redigerar filen /etc/fstab
Kan ta fram en instruktion för detta om du vill ha tillbaka din home som du har på sdb3.
Men det stämmer då att man får dubbla home?
Att man sedan måste redigera efteråt?
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Så som du har installerat nu, så stämmer det att du har din nya och din gamla home. Men som Nemo säger så går det att åtgärda.
En liten instruktion på hur du skulle kunna göra till nästa gång: http://askubuntu.com/questions/630966/k ... untu-14-04
En liten instruktion på hur du skulle kunna göra till nästa gång: http://askubuntu.com/questions/630966/k ... untu-14-04
tackar!
då bokmärker jag den sidan
Det kommer väl att dröja innan jag behöver installera igen, förhoppningsvis.
då bokmärker jag den sidan
Det kommer väl att dröja innan jag behöver installera igen, förhoppningsvis.
Nej, normalt sett får du bara en home, antingen på samma partition som root partitionen eller i en separat partition.lasseroth skrev:Men det stämmer då att man får dubbla home?
Att du fick dubbla home denna gång berodde på att du hade en home i en separat partition sedan tidigare, men det visste inte installationsprogrammet som installerade allt i root partitionen.
Din separata home finns kvar och går att göra åtkomligt om du vill ändra i efterhand. Ingenting har försvunnit eller blivit förstört bara för att du nu inte fick home i en egen partition.
Tack Nemo
Grejen är ju den att visst fanns gamla home kvar med allt.
Det som sedan måste göras är ju då att radera det nya home och peka om så att allt nytt man vill spara kommer till gamla home.
Tyvärr väntade jag ju inte på svar härifrån utan ominstallerade direkt och med att skriva över hela discen, så det kommer ju som sagt att ta tid innan jag förhoppningsvis behöver nyinstallera.
Grejen är ju den att visst fanns gamla home kvar med allt.
Det som sedan måste göras är ju då att radera det nya home och peka om så att allt nytt man vill spara kommer till gamla home.
Tyvärr väntade jag ju inte på svar härifrån utan ominstallerade direkt och med att skriva över hela discen, så det kommer ju som sagt att ta tid innan jag förhoppningsvis behöver nyinstallera.