Rädda filer från Windows mha bootbar USB
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Rädda filer från Windows mha bootbar USB
Hej,
Jag har en dator som kört Win7 men som verkar ha gett upp i filsystemet och därmed ska få byta till Ubuntu som första dator i familjen. Innan jag installerar om de vill jag rädda ett par filer som ligger på datorns hårddisk. Då jag kör recoveryprogrammet i Windows kan jag öppna ett kommandofönster och hitta filerna (C:\user...\...\outlookfiler...\...). Problemet är att jag inte kan komma åt USB-diskar eller nätverk då jag kör DOS-prompt och därmed inte kan kopiera filerna någonstans.
För att lösa detta har jag fixat en bootbar USB-sticka och datorn startar fint. Dock begriper jag inte hur jag hittar datorns hårddisk (C:). Om jag öppnar Disks ser jag både USB-stickan och dators hårddisk som heter /dev/sda/ men då jag öppnar Files och försöker hitta disken ser jag den inte.
Hur gör jag för att komma åt datorns inbyggda disk? Den är troligen updelad i två partitioner där den ena är Asus systemdisk och den andra är den C: jag vill rädda ett par filer från innan jag installerar Ubuntu för gott på datorn.
Jag har en dator som kört Win7 men som verkar ha gett upp i filsystemet och därmed ska få byta till Ubuntu som första dator i familjen. Innan jag installerar om de vill jag rädda ett par filer som ligger på datorns hårddisk. Då jag kör recoveryprogrammet i Windows kan jag öppna ett kommandofönster och hitta filerna (C:\user...\...\outlookfiler...\...). Problemet är att jag inte kan komma åt USB-diskar eller nätverk då jag kör DOS-prompt och därmed inte kan kopiera filerna någonstans.
För att lösa detta har jag fixat en bootbar USB-sticka och datorn startar fint. Dock begriper jag inte hur jag hittar datorns hårddisk (C:). Om jag öppnar Disks ser jag både USB-stickan och dators hårddisk som heter /dev/sda/ men då jag öppnar Files och försöker hitta disken ser jag den inte.
Hur gör jag för att komma åt datorns inbyggda disk? Den är troligen updelad i två partitioner där den ena är Asus systemdisk och den andra är den C: jag vill rädda ett par filer från innan jag installerar Ubuntu för gott på datorn.
Re: Rädda filer från Windows mha bootbar USB
Lite svårt att ge exakta instruktioner eftersom du inte anger vilken dist/OS du bootar från stickan, men generellt måste du montera disken innan du får tillgång till filerna och kan börja kopiera. Detta gäller både den enhet du tänker kopiera från och den du kopierar till.
Prova att högerklicka på enheterna i "Disks", så kanske du har ett montera-alternativ där. Alternativt prova... ...i terminal.
Prova att högerklicka på enheterna i "Disks", så kanske du har ett montera-alternativ där. Alternativt prova...
Kod: Markera allt
mount /dev/sda /mnt/sda
Alltid på kanelen!
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Som eson57 skriver; lite svårt att ge exakta instruktioner. Du kan även testa att köra följande kommando för att försöka identifiera vilken partition din Windows installation finns på:
Skapa en monteringspunkt:
Därefter kan du montera med t.ex (givet att din Windows partition finns på /dev/sda5 - byt ut siffran "5" med resultat från ovan kommando):
sudo fdisk -l | grep "Microsoft basic data"
sudo mkdir /mnt/Windows
mount /dev/sda5 /mnt/Windows
-
OK, jag var kanske lite snabb när jag skrev min fråga...
Jag kör Ubuntu 14.04-2 som jag lagt på en USB-sticka och bootar från.
När jag skriver sudo fdisk -l i Terminal får jag svaret nedan och det ser ut som att /dev/sda är disken jag söker. Hur ser jag vilket filsystem den har (jag har förstått att det påverkar hur jag ska montera den), eller kan jag anta att Win7 kör NTFS?
I recovery-programmet för Windows såg jag att disken verkar vara partionerad i en x: för operativsystemet och en c: där alla andra filer ligger (bland annat de jag söker). Jag ser dock bara hela disken efter vad jag förstår.
----------------------
sudo fdisk -l
----------------------
Disk /dev/sda: 128.0 GB, 128035676160 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 15566 cylinders, total 250069680 sectors
Units = sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk identifier: 0x00000000
Disk /dev/sda doesn't contain a valid partition table
Disk /dev/sdb: 8004 MB, 8004304896 bytes
35 heads, 21 sectors/track, 21269 cylinders, total 15633408 sectors
Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sdb1 * 32 15633407 7816688 c W95 FAT32 (LBA)
----------------------
----------------------
Jag har försökt att köra mount på /dev/sda/ enligt nedan:
----------------------
ubuntu@ubuntu:~$ sudo mkdir /media/windowsfiler
ubuntu@ubuntu:~$ sudo mount -t ntfs /dev/sda /media/windowsfiler
----------------------
NTFS signature is missing.
Failed to mount '/dev/sda': Invalid argument
The device '/dev/sda' doesn't seem to have a valid NTFS.
Maybe the wrong device is used? Or the whole disk instead of a
partition (e.g. /dev/sda, not /dev/sda1)? Or the other way around?
----------------------
----------------------
Jag kör Ubuntu 14.04-2 som jag lagt på en USB-sticka och bootar från.
När jag skriver sudo fdisk -l i Terminal får jag svaret nedan och det ser ut som att /dev/sda är disken jag söker. Hur ser jag vilket filsystem den har (jag har förstått att det påverkar hur jag ska montera den), eller kan jag anta att Win7 kör NTFS?
I recovery-programmet för Windows såg jag att disken verkar vara partionerad i en x: för operativsystemet och en c: där alla andra filer ligger (bland annat de jag söker). Jag ser dock bara hela disken efter vad jag förstår.
----------------------
sudo fdisk -l
----------------------
Disk /dev/sda: 128.0 GB, 128035676160 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 15566 cylinders, total 250069680 sectors
Disk /dev/sdb: 8004 MB, 8004304896 bytes
35 heads, 21 sectors/track, 21269 cylinders, total 15633408 sectors
Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sdb1 * 32 15633407 7816688 c W95 FAT32 (LBA)
----------------------
----------------------
Jag har försökt att köra mount på /dev/sda/ enligt nedan:
----------------------
----------------------
NTFS signature is missing.
Failed to mount '/dev/sda': Invalid argument
The device '/dev/sda' doesn't seem to have a valid NTFS.
Maybe the wrong device is used? Or the whole disk instead of a
partition (e.g. /dev/sda, not /dev/sda1)? Or the other way around?
----------------------
----------------------
- johanre
- Serveradmin
Hhhmm, det här ser inte jättebra ut men om du istället för:
Kör så här:
Hur reagerar datorn på det?
ubuntu@ubuntu:~$ sudo mount /dev/sda /media/windowsfiler
Jag skrev för ett antal år sedan en guide på hur man räddar data från en Windows-disk, med hjälp av Puppy Linux (uppdaterad något år senare när Puppy v5 släpptes). Puppy v5* monterar det mesta helt automatiskt vid boot och om inte, så finns det ett väldigt bra grafiskt program för att göra det (Prmount Puppy Drive Mounter).
Du skulle kunna prova med Puppy istället, om du inte lyckas montera disken i Ubuntu.
http://www.alltomwindows.se/forum/topic ... ppy-linux/
Du skulle kunna prova med Puppy istället, om du inte lyckas montera disken i Ubuntu.
http://www.alltomwindows.se/forum/topic ... ppy-linux/
Alltid på kanelen!
-
johanre - jag provade det du föreslog och får nedanstående:
sudo mount /dev/sda /media/windowsfiler
mount: you must specify the filesystem type
ubuntu@ubuntu:~$
Jag undrar om jag lyckats sabba något på disken jag vill komma åt mina försök att montera den. När jag nu försöker starta recovery för Windows lyckas jag inte och det verkar vara något knas när jag skriver enligt nedan:
sudo mount /dev/sda /media/windowsfiler
mount: you must specify the filesystem type
ubuntu@ubuntu:~$
Jag undrar om jag lyckats sabba något på disken jag vill komma åt mina försök att montera den. När jag nu försöker starta recovery för Windows lyckas jag inte och det verkar vara något knas när jag skriver enligt nedan:
-
eson57 - jag provade med Puppy vilket strulade lite med ett par försök att skapa en bootbar USB-sticka men till slut funkar det.
Jag får bara upp den disk jag startar från (sdb1) längst ner på skrivbordet och det verkar inte gå att hitta datorns hårddisk längre.
Suck, har jag sabbat något i mina försök att montera disken?
Jag får bara upp den disk jag startar från (sdb1) längst ner på skrivbordet och det verkar inte gå att hitta datorns hårddisk längre.
Suck, har jag sabbat något i mina försök att montera disken?
Med tanke på felmeddelandet du fått tidigare (Disk /dev/sda doesn't contain a valid partition table) verkar det som om partitionstabellen eller MBR är trasig. Inte helt ovanligt och behöver inte ha med dina monteringsförsök att göra. Det är istället trolig orsak till att du inte kan montera disken.
I det läget hade jag försökt med en partitionsåterställning, för att förhoppningsvis kunna montera disken normalt efter det.
MiniTool Partition Wizard Bootable CD har jag med framgång använt några gånger.
I det läget hade jag försökt med en partitionsåterställning, för att förhoppningsvis kunna montera disken normalt efter det.
MiniTool Partition Wizard Bootable CD har jag med framgång använt några gånger.
Alltid på kanelen!
- johanre
- Serveradmin
Håller med eson57!
@svennebanan: jag tror inte nödvändigtvis att du har förstört något, jag menar, du inledde ju själv denna tråden med att antyda att filsystemet i din Win7 installation höll på att gå åt skogen. Jag tror nog snarare att du har en hårddisk som håller på (snarare: har) att ge upp.
@svennebanan: jag tror inte nödvändigtvis att du har förstört något, jag menar, du inledde ju själv denna tråden med att antyda att filsystemet i din Win7 installation höll på att gå åt skogen. Jag tror nog snarare att du har en hårddisk som håller på (snarare: har) att ge upp.
-
OK, jag ska kolla det verktyget och se vad det kan göra.
En kompis tipsade om Testdisk, är det ett alternativt verktyg?
En kompis tipsade om Testdisk, är det ett alternativt verktyg?
Det kan det vara, men är betydligt svårare att hantera. Det är ett kommandoradsverktyg.
Alltid på kanelen!
-
Nu har jag testat Minitool och lyckades med partition wizard få tag på disken och även kopiera över filen jag sökte till ett USB-minne. Det gick enkelt med Puppy som monterade disken direkt.
Nu är jag dock sugen på att se om jag kan starta Windows och rädda liten mer i ett par applikationer innan jag blåser om till Linux. När jag väljer den inbyggda SSD-disken som boot får jag bara texten "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key".
Är det något mer jag måste reparera? När jag scannar disken får jag upp ett antal bootpartitioner men då jag väljer att återställa dem varnas jag för att de är överlappande.
Jag bifogar en skärmdump där man ser partitionerna.
Nu är jag dock sugen på att se om jag kan starta Windows och rädda liten mer i ett par applikationer innan jag blåser om till Linux. När jag väljer den inbyggda SSD-disken som boot får jag bara texten "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key".
Är det något mer jag måste reparera? När jag scannar disken får jag upp ett antal bootpartitioner men då jag väljer att återställa dem varnas jag för att de är överlappande.
Jag bifogar en skärmdump där man ser partitionerna.
Skärmdumpen är lite svår att se, kan du fixa en tydligare?
Förutsatt att det är ett rent Windows-system och inte någon "dual boot" med t.ex grub som boatloader, så kan du prova att boota på Windows-media och där reparera startsektorn.

Förutsatt att det är ett rent Windows-system och inte någon "dual boot" med t.ex grub som boatloader, så kan du prova att boota på Windows-media och där reparera startsektorn.
Alltid på kanelen!
-
Hallå igen,
Jag hamnade visst offline på semester med familjen ett par dagar, sorry.
Nedan ser ni förhoppningsvis skärmdumpen med de olika boot-partitionerna.

Jag hamnade visst offline på semester med familjen ett par dagar, sorry.
Nedan ser ni förhoppningsvis skärmdumpen med de olika boot-partitionerna.

Det där ser ut som ett antal misslyckade/upprepade installationer eller reparationsförsök. Ingen av dem verkar fungera.
Försök med en startreparation enligt mitt tidigare inlägg. Skulle det också misslyckas, finns det ytterligare en möjlighet att göra det manuellt i kommandotolken.
Jag hittade en instruktion på engelska...
http://www.tomshardware.com/news/win7-w ... 10036.html
Försök med en startreparation enligt mitt tidigare inlägg. Skulle det också misslyckas, finns det ytterligare en möjlighet att göra det manuellt i kommandotolken.
Jag hittade en instruktion på engelska...
http://www.tomshardware.com/news/win7-w ... 10036.html
Alltid på kanelen!