Microsoft presenterar ett eget Linux OS.

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Microsoft presenterar ett eget Linux OS.

Inlägg av Pink Panther »

"Microsoft CEO Satya Nadella said that Microsoft loves Linux"

Det är nu cirka 2 år sedan jag skrev om det här projektet. Microsoft valde en av deras bästa utvecklar/Chefsingenjör för det här projektet. Namnet på personen har jag helt glömt bort. Men hur som helst fick han hel våning/avdelning och fick själv handplocka sina medarbetar.

Namnet på Linux OS är Miux. Miux är en mix av Microsoft och Linux. Miux får egen webbläsare Asterix. Miux får en ny skrivbordsmiljö som är tänkt att vara så lik Windows 10 som är möjligt.

Det här är ingen överraskning. Microsoft har under många år varit en av de största bidragsgivarna "contributor to Linux kernel".

Microsoft har under längre tid haft problem eller lågt intresse för sin smarttelefoner. "It is supposed to work seamless with Windows mobile OS"

Kostnaden för Miux är tänkt att bli halva/50% av priset för Windows 10 för en privatkund. Medans "enterprise" versionen har en årsavgift beroende på antalet användare, ( bought on per user basis ).

http://itsfoss.com/microsoft-announces-linux-os
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Microsoft presenterar ett eget Linux OS.

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Något senkommen länk till ett aprilskämt. ;)
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Tack Gunnar. Jag såg det nu. Nu förstår jag varför artikeln toppade listan på nyheter. Jag tittade inte alls på datumet. Att artikeln är skriven den första april. Nu med Windows 10 och allt. Så därför var jag inte tillräckligt vaksam eller alert. Jag vet också att Microsoft har eller haft en avdelning som arbetat med ett projekt som berör öppen källkod applikationer och ett eventuellt ett eget Linux OS. Så jag bara körde och hamnade i diket. Det är illa kört. :-)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Erkänner att jag också lät mig luras under några minuter. Men sedan läste jag några kommentarer, och började förstå. ;)
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"