Fel login-namn i GUi

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Användarvisningsbild
nisse2
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Fel login-namn i GUi

Inlägg av nisse2 »

Försökte installera FTP på min ubuntu 14.04 LTS för att jag behövde den för min wordpress-installation men något gick fel, istället för mitt vanliga inloggningsnamn som funkade med mitt lösenord så får jag istället hela mitt namn på inloggnings-sidan men den accepterar inte mitt lösenord.

När jag går istället i konsolen så kan jag logga in med mitt gamla inloggningsnamn och lösenord, hur fixar jag till detta problem så jag får den vanliga grafiska inloggningen tillbaka igen?

ps. jag har samma problem som denna skribent på denna tråd i den engelska Ubuntu forumet, men den saknar svar hur man löser problemet.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2116388
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Fel login-namn i GUi

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Du säger inte vilket FTP-program du installerade. Själv använder jag filezilla sedan flera år, och är mycket nöjd med det.
Användarvisningsbild
nisse2

Inlägg av nisse2 »

vsftpd heter det och jag har avinstallerat detta men skadan mha. terminalen men skadan har redan skett, GUI login som sagt är felaktigt, hittar ingen info hur man fixar till sådana fel, har ni idéer om det?

ps. min wordpress installation är lokal i min dator

ps2. det går inte ladda upp skärmdumpar?? ska det vara max någon storlek eller så?
Senast redigerad av 1 nisse2, redigerad totalt 24 gånger.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

nisse2 skrev:vsftpd heter det och jag har avinstallerat detta men skadan mha. terminalen men skadan har redan skett, GUI login som sagt är felaktigt, hittar ingen info hur man fixar till sådana fel, har ni idéer om det?
Missade först att det var inloggningsskärmen du pratade om. Den skall visa det (namn som du angett som det) verkliga namnet. Tvivlar på att installationen av det där ftp-programmet har något med saken att göra.
nisse2 skrev:ps. min wordpress installation är lokal i min dator
Det har jag förstått. Och så länge som du endast testar lokalt behöver du förstås inget filöverföringsprogram. För uppladdning till någon annan dator kan det ju däremot vara praktiskt.
nisse2 skrev:Och 2 skärmdumpar
Jaha. Var då?
nisse2 skrev:Första är inloggning med GUI som felar, erok som användarnamn och nu kommer hela mitt namn istället
Det är alltså inte fel.
nisse2 skrev:Och det andra är när jag är inloggat med terminalen och ger ett kommando för att kolla användarnamnet och detta ser ok ut, men vad kan felet vara?
Kan det vara så att du har - eller har haft - mer än ett användarkonto? Kan du köra dessa kommandon i ett terminalfönster:

ls /home
ls /var/lib/AccountsService/users
Användarvisningsbild
nisse2

Inlägg av nisse2 »

nisse2 skrev:
Första är inloggning med GUI som felar, erok som användarnamn och nu kommer hela mitt namn istället
Gunnar Hjalmarsson skrev:
Det är alltså inte fel.
Det är fel, det ska inte vara hela mitt namn som ska komma upp

Gunnar hjalmarsson skrev:
Kan det vara så att du har - eller har haft - mer än ett användarkonto? Kan du köra dessa kommandon i ett terminalfönster:

Kod: Markera allt

ls /home
Detta ger:
erok och ftpuser

Detta ger:
erok

Och vid inloggningsfönster kommer det hela mitt namn istället för erok

ps. skulle ladda upp skärmdumpar, men det går inte
ls /var/lib/AccountsService/user
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

nisse2 skrev:Det är fel, det ska inte vara hela mitt namn som ska komma upp
Det får du i så fall ta upp med dem som underhåller paketet unity-greeter (antar då att du använder inloggningsskärmen som följer med som standard i Ubuntu).
nisse2 skrev:

ls /home
Detta ger:
erok och ftpuser

Detta ger:
erok
Så du skapade alltså användaren ftpuser och gav den en hemkatalog under /home... När du loggar in via terminal (eller är det TTY?), är det då erok du använder som användarnamn? Om det är så, och med tanke på att ftp-programmet nu är avinstallerat, skulle jag föreslå att du raderar användaren ftpuser för att minska risken för någon form av sammanblandning:

sudo deluser --remove-all-files ftpuser
nisse2 skrev:Och vid inloggningsfönster kommer det hela mitt namn istället för erok
Du kan ange vad du vill som ditt 'verkliga' namn genom att gå till Systeminställningar -> Användarnamn och redigera användarnamnet erok.
nisse2 skrev:ps. skulle ladda upp skärmdumpar, men det går inte
Det finns en storleksbegränsning (256 KiB om jag minns rätt).
Användarvisningsbild
nisse2

Inlägg av nisse2 »

Gunnar Hjalmarsson skrev :
Så du skapade alltså användaren ftpuser och gav den en hemkatalog under /home... När du loggar in via terminal (eller är det TTY?), är det då erok du använder som användarnamn? Om det är så, och med tanke på att ftp-programmet nu är avinstallerat, skulle jag föreslå att du raderar användaren ftpuser för att minska risken för någon form av sammanblandning:

sudo deluser --remove-all-files ftpuser
Detta ger : the user 'ftpuser' does not exists

Så jag raderade 'ftpuser' från home manuellt och startade om, men samma fel - se skrämdumparna längst ner på sidan, inloggningsskärmen där jag har hela mitt namn (ska bara vara erok igentligen) och min inloggning med terminalen som fungerar.

detta i terminalen ger:

grep erok /etc/passwd
(se skärmdump)
och det som kommer fram ser ut att var korrekt men ändå kommer hela mitt namn upp vid inloggning, som sagt ska vara bara "erok", hur får man rätsida på detta??

Du kan ange vad du vill som ditt 'verkliga' namn genom att gå till Systeminställningar -> Användarnamn och redigera användarnamnet erok.
Men jag kan nte logga in med den grafiska sidan (eftersom namnet är i fel form) och måste bara arbeta med terminalen för att få ordning med detta
Bilagor
inloggskarm_1200.jpg
terminal_1200.jpg
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

nisse2 skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Du kan ange vad du vill som ditt 'verkliga' namn genom att gå till Systeminställningar -> Användarnamn och redigera användarnamnet erok.
Men jag kan nte logga in med den grafiska sidan (eftersom namnet är i fel form) och måste bara arbeta med terminalen för att få ordning med detta
Sorry, men du har helt enkelt fått detta om bakfoten. Utifrån din TTY-bild, där du visar hur posten i /etc/passwd ser ut för användarnamnet erok, är det precis som det skall vara att det är erikoksanen som visas på inloggningsskärmen. Du skall kunna logga in via inloggningsskärmen med samma lösenord som du använder för TTY-inloggning.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Och om inloggning via inloggningsskärmen faktiskt misslyckas, är det bra om du berättar exakt vad som händer. Får du något felmeddelande, eller studsar du bara tillbaka?

En annan sak som vore bra att veta är om du kan öppna en Gästsession från inloggningsskärmen.
Användarvisningsbild
nisse2

Inlägg av nisse2 »

Och om inloggning via inloggningsskärmen faktiskt misslyckas, är det bra om du berättar exakt vad som händer. Får du något felmeddelande, eller studsar du bara tillbaka?

En annan sak som vore bra att veta är om du kan öppna en Gästsession från inloggningsskärmen.
Felmeddelandet är att lösenordet är fel (med och utan lösenord)

Ja, jag kommer in i Gästsession från inloggningskärmen

ps. alltså testade samma i terminalen (se skärmdumpen nedan) med min huvud-dator, alltså datorn som jag kommunicerar med dig nu med, alltså problemet har jag i min bärbara datorn där jag måste arbeta med bara terminalen
Bilagor
storadatorn.png
storadatorn.png (11.72 KiB) Visad 5288 gånger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

nisse2 skrev:ps. alltså testade samma i terminalen (se skärmdumpen nedan) med min huvud-dator, alltså datorn som jag kommunicerar med dig nu med, alltså problemet har jag i min bärbara datorn där jag måste arbeta med bara terminalen
Ok, då har du olika användarnamn i huvuddatorn och i den bärbara. Ser inte att det skulle spela någon roll.

Annars låter det jättekonstigt att lösenordet funkar i TTY men inte på inloggningsskärmen. Två saker som du skulle kunna prova:

Logga in via TTY, och kör kommandot:

sudo chown -R erok:erok /home/erok

för att säkerställa att du äger alla filerna i hemkatalogen. Försök sedan logga in igen från inloggningsskärmen.

Om du misslyckas även då:

Logga in via TTY igen, och kör dessa kommandon för att undersöka innehållet i några loggfiler:

cat .xsession-errors
cat .xsession-errors.old
sudo cat /var/log/lightdm/lightdm.log

Om du kan, så visa oss gärna resultatet här.
Användarvisningsbild
nisse2

Inlägg av nisse2 »

Det låter jättekonstigt. Två saker som du skulle kunna prova:

Logga in via TTY, och kör kommandot:

[quote]sudo chown -R erok:erok /home/erok[/quote]

för att säkerställa att du äger alla filerna i hemkatalogen. Försök sedan logga in igen från inloggningsskärmen.
Det funkade med chown-kommandot, nu kommer jag in i den grafiska sidan med mitt lösenord (med erikoksanen som user), samt kan logga också in med terminalen (med erok som user) samma lösenord i båda fallen!!

Stort tack Gunnar att du tog tid att hjälpa mig och snabba svar fick jag också - PERFEKT!!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

You're welcome. Bra att chansningen med chown() funkade.

Men jag måste ju säga att det där felmeddelandet var vilseledande. Det finns utrymme för förbättringar av inloggningsskärmens avvikelserapportering.
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"