Alternativ till BankID för Linux

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av JoWa »

Kan du bifoga tillägget i ett inlägg, så att det kan provköras. :)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

JoWa skrev:Kan du bifoga tillägget i ett inlägg, så att det kan provköras. :)
Tillägget består helt enkelt av de filer som vi 'lekt' med i några dagar nu, dvs. själva APK-filen, manifest.json samt en handfull andra filer.

Om du installerar paketet bankid från mitt PPA, och följer den korta instruktionen, provkör du med precis samma tillägg som jag laddade upp till Chrome Web Store.

Här är den CRX-fil, som Chrome Web Store skapade:

http://people.ubuntu.com/~gunnarhj/akmihbelfopljjakkpfopafckahlmibb_main.crx

Vet du hur man får in en sådan i Chrome utan att passera Chrome Web Store?
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Vet du hur man får in en sådan i Chrome utan att passera Chrome Web Store
För var det bara att dra, och släppa crx-filen på chromes tilläggsfönster, men nu är det svårare. Har inte fördjupat mig i det, men har för mig att man måste lägga till betrodda webbplatser någonstans för att installera tillägg från annan plats än webstore.
Hitta den här länken...
http://googlesystem.blogspot.se/2012/07 ... e-web.html

...en lite färskare länk...
http://betanews.com/2015/05/14/google-s ... xtensions/
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Det är alltjämt (i Linux-världen) bara att dra och släppa filen på chrome://extensions/, men tydligen inte om tillägget kommer från Chrome Web Store.
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Ok... jag satt vid "fel" burk. ::)

Kan tillägga att jag även försökte packa upp filen och installera som "Okomprimerat tillägg", men det s**t sig också.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

JoWa skrev:Det är alltjämt (i Linux-världen) bara att dra och släppa filen på chrome://extensions/, men tydligen inte om tillägget kommer från Chrome Web Store.
Jag gjorde en CRX-fil själv:

http://people.ubuntu.com/~gunnarhj/bankid.crx

Nu är ju BankID-appen beroende av App Runtime for Chrome, men efter att ha installerat det senare tillägget, lyckades jag installera bankid.crx genom att dra och släppa. Kunde även öppna appen, men den hängde sig, och uppmaningen att hämta id från banken dök inte upp. :(

Den enklaste fungerande lösningen hittills är varianten med ett PPA-paket. Just nu tycker jag att det mycket simpla paket, som jag totade ihop, borde flyttas till ett PPA hos https://launchpad.net/~ubuntu-se, och att instruktionen modifieras i enlighet därmed. Tacksam dock för synpunkter innan jag går vidare.
Användarvisningsbild
serafim

Inlägg av serafim »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
serafim skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Men tyvärr finns det ju nackdelar med Telia e-leg. också...
Ja, t.ex. att jag inte lyckas logga in på "Mina Sidor" på Telia :-\ .Jag får ett "SSL-protokollfel".
Jo, och det har varit känt ett tag. (Trevligt på sätt och viss att veta att det inte bara är jag.)
Jag lånade en dator med Windows 8.1 på och kontrollerade att felet på Telias "Mina Sidor" uppstår även där och med alla webbläsare på den datorn (IE, Firefox, Chrome). Dessutom fick jag på IE uppmaningen att slå på alla TLS-protokoll, men de var redan påslagna.
Nu har jag också lyckats få tag i en vettig handläggare på Telia som skrivit en utförlig felrapport. Vi får se vart det leder.
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

serafim skrev:Nu har jag också lyckats få tag i en vettig handläggare på Telia som skrivit en utförlig felrapport. Vi får se vart det leder.
Gratulerar! Då har du kommit längre än jag gjorde. :)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Gunnar Hjalmarsson skrev:Den enklaste fungerande lösningen hittills är varianten med ett PPA-paket. Just nu tycker jag att det mycket simpla paket, som jag totade ihop, borde flyttas till ett PPA hos https://launchpad.net/~ubuntu-se, och att instruktionen modifieras i enlighet därmed. Tacksam dock för synpunkter innan jag går vidare.
Då ingen protesterade, skapade jag PPAet BankID säkerhetsapp i Chrome och förenklade instruktionen på wiki-sidan Mobilt BankID i Chrome.

Funderar också på att kontakta FID. Vågar man hoppas på att de skulle hjälpa oss göra lösningen lite mer robust? Saker jag tänker på är:
  • Hämta APK-filen vid källan
  • Avisering när ny version släpps
  • Slippa den där länken till Google Play om en installerad version blir för gammal
Eller skulle de reagera surt, hänvisa till licenser, osv.?
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Det jag skulle vilja ha från FID vore en lösning direkt för Chromium, troligen NaCl-baserad. De skulle nog lätt kunna portera Mobilt BankID till NaCl.

Jag betvivlar att FID skulle engagera sig i att göra BankID för en plattform användbart på en annan plattform. :-\
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

JoWa skrev:Det jag skulle vilja ha från FID vore en lösning direkt för Chromium, troligen NaCl-baserad. De skulle nog lätt kunna portera Mobilt BankID till NaCl.
Lämpligt att föreslå i det mail jag nog kommer att skicka.
JoWa skrev:Jag betvivlar att FID skulle engagera sig i att göra BankID för en plattform användbart på en annan plattform. :-\
Det gör jag egentligen också, men tänkte fråga ändå.
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Det gör jag egentligen också, men tänkte fråga ändå.
Var beredd på att din lösning kanske slutar fungera vid någon kommande uppdatering.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

eson57 skrev:Var beredd på att din lösning kanske slutar fungera vid någon kommande uppdatering.
Jo.. Att det är osäkert hur saker och ting kommer att utvecklas framgår ju av wiki-sidan. Vilken typ av uppdatering tänker du närmast på? En uppdatering av APK-filen, som inte längre skulle göra den ARC-kompatibel, eller en uppdatering av ARC?
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Vilken typ av uppdatering tänker du närmast på?
Tänkte närmast på APK:n. Jag har vid ett flertal tidigare tillfällen varit med om hur utvecklare varit missnöjda med "otillåtet" nyttjande av deras kod, och aktivt motarbetat icke officiella initiativ. FID verkar ju inte vara några stora anhängare av öppenhet, så det ligger väl nära till hands att misstänka att din lösning inte hamnar i god jord. Men, men... jag har haft fel förr.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Det är dock inte Gunnars lösning, utan Googles, en allmän lösning för att köra Android-program i Chrome. Jag vet inte om programutvecklare kan förhindra denna körning på något sätt. Jo, det skulle vara att göra programmet beroende av Google Play-tjänster. ;)
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

JoWa skrev:Jag vet inte om programutvecklare kan förhindra denna körning på något sätt. Jo, det skulle vara att göra programmet beroende av Google Play-tjänster. ;)
Om du bara visste hur kreativa kodknackare kan vara när dom blir sura. ;)
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Vi kanske skall göra dem sura då, så att det blir fart på dem. :P
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

eson57 skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Vilken typ av uppdatering tänker du närmast på?
Tänkte närmast på APK:n. Jag har vid ett flertal tidigare tillfällen varit med om hur utvecklare varit missnöjda med "otillåtet" nyttjande av deras kod, och aktivt motarbetat icke officiella initiativ. FID verkar ju inte vara några stora anhängare av öppenhet, så det ligger väl nära till hands att misstänka att din lösning inte hamnar i god jord.
Den risken är uppenbar.

Samtidigt finns det en sak som är annorlunda i det här fallet: Jag har inte sett någonting om copyright, licenser osv. mot användare. FID säljer ju inte programvara; de tillhandahåller ett system inklusive en infrastruktur, och vill att så många som möjligt använder det systemet. Vi kan nog inte helt utesluta att avsaknaden av en Linux-klient bygger på en strikt ekonomisk kalkyl.
JoWa skrev:Det är dock inte Gunnars lösning, utan Googles, en allmän lösning för att köra Android-program i Chrome. Jag vet inte om programutvecklare kan förhindra denna körning på något sätt. Jo, det skulle vara att göra programmet beroende av Google Play-tjänster. ;)
Fast många Android-appar fungerar inte i ARC än så länge. En fråga är om orsaken till det är något som app-utvecklarna kontrollerar.
JoWa skrev:Vi kanske skall göra dem sura då, så att det blir fart på dem. :P
Inte helt fel tänkt, även om det inte är mitt förstahandsalternativ.
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Vi kanske skall göra dem sura då, så att det blir fart på dem.
Ja, inte mig emot! Det var ju "dom som började", eller hur man skall uttrycka det. >:D
...dessutom har jag inget Bank-ID. :P
Senast redigerad av 1 eson57, redigerad totalt 21 gånger.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

De hänvisar oss till Mobilt BankID och vi tar dem på orden. :)
Skriv svar

Återgå till "Internet"