Lägga in undertexter i film?

Problem med att spela musik, film osv.
Henrik Jansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Lägga in undertexter i film?

Inlägg av Henrik Jansson »

Jag har ett filmklipp i .avi-format som jag kan spela upp i "Filmklipp 3.10.1"
Jag har också fått tag på svensk undertext i formatet .srt. Det klarar "Filmklipp 3.10.1" av att visa upp tillsammans med filmen. (Enda felet där är att texten börjar 1:50 för tidigt, beroende på ett längre intro i min version av filmklippet. Men det ska väl gå att klippa bort den del av filmen kanske..)
Men så min fråga, finns det något program där jag kan spara filmklippet med texten inlagd i filmen så att jag kan spela upp filmen med text på en TV som har USB-port eller så. Min TV kan spela upp filmen men kan inte lägga på det här text-formatet.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Lägga in undertexter i film?

Inlägg av JoWa »

Prova med MKVToolNix.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Du kan synka undertexten med t.ex Subtitle Editor eller online, så slipper du klippa i filmen.
Alltid på kanelen!
Henrik Jansson

Ok! Tack alla för hjälpen!
mkvmerge GUI v6.7.0 funkade bra att lägga på texten med. Det underliga är bara att ÅÄÖ funkar sen bara beroende på vad man sen spelar upp filmen med.

Dessutom var den svensk texten jag hade fått tag på inte helt korrekt, förutom en förskjutning i början på 2 minuter pga olika lång inledning så var textningen ca 10 minuter kortare, så den svenska textningen måste komma från en något nedklippt version av filmen.

Filmen det handlar om är en gammal klassiker, "Ice station Zebra" från 1968. Den går inte att få tag på med svenskt text. Jag har hittat den på många ställen på nätet att ladda ner otextad eller med engelsk text, och jag hittade som sagt även en svenskt text som inte passar riktigt. Det finns även en torrent-fil som påstås vara svenskttextad, men den laddar inte. Någon som vet om det finns nåt forum med filmnördar nånstans?...
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Henrik Jansson skrev:mkvmerge GUI v6.7.0 funkade bra att lägga på texten med.
Hur fick du en så gammal version? Den aktuella är 8.0.0: https://www.bunkus.org/videotools/mkvto ... tml#ubuntu
Henrik Jansson

Det var den som visade sig i programhanteraren.
Henrik Jansson

Efter att ha lagt till svenskt text med mkvmerge GUI v6.7.0 så visas inte ÅÄÖ i vissa filmuppspelare, Istället blir det ett "?".
Det fungerar exempelvis inte i "Mediaspelaren VLC", men det funkar i "Videoklipp"
Det fungerar heller inte när jag spelar upp den visa USB-porten på min digitalbox.
Vad beror detta på och kan man göra något åt det?
I mkvmerge GUI v6.7.0 så finns en möjlighet att välja "Charset". Har det något med detta att göra? Isåfall, vad ska man välja?
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Vilken teckenkodning har din textfil? Helst skall det vara UTF-8 överallt.
Henrik Jansson

Hmm... jag vet inte... Hur tar man reda på det? Jag kände igen UTF-8 så jag provade en gång att välja det under "Charset" men det hjälpte inte ändå.

Jag kan inte öppna textfilen med LibreOffice, vilket jag kunde göra med en annan undertextfil.
Då föreslår den UTF-8 men sen står det att filen inte kunde öppnas pga nåt läsfel.

Däremot kan jag öppna undertextfilen med "Textredigerare" och där är ÅÄÖ korrekta.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

I Textredigerare kan du se och ändra teckenkodning i sparadialogen (Spara som).
Henrik Jansson

Ok! Tackar!
Jag ändrade till UTF-8 och la sedan till undertexten till filmen igen och nu funkar ÅÄÖ i mediaspelaren VLC också, så då hoppas jag att det ska funka i tv:n också sen.
Sen ska jag testa om det går att lägga till två texter till filmen.. det är så att jag har fått tag på filmen i ett stycke, men undertexten jag har fått är delad i två delar, för den tillhör en variant där filmen är delad på två CD-skivor. Så textdel 2 börja om från början i tid räknat, så då ska jag testa om det går att lägga in undertext del 2 med 75 minuters fördröjning.
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Jag gissar att du måste slå ihop textfilerna innan du bränner in dom i filmen. Att lägga på två separata filer går förmodligen inte (har dock inte testat).
I Subtitle Editor finns i alla fall funktioner för att slå ihop textfilerna (Tools/Join document). Tidssynka bägge filerna innan sammanslagning.
Subtitle Editor finns i förrådet.
Alltid på kanelen!
Henrik Jansson

Ok! Ska testa det.
Det gick faktiskt att lägga in två undertexter eftervarandra med fördröjning, det verkar gå att ange obegränsad fördröjning för jag skrev in 4461000 mS fördröjning och det funkade.
Enda nackdelen med detta är att man måste byta undertext från spår 1 till 2 mitt i filmen. Det kan ju va bra att slippa.
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Ja, lägga på den som två olika undertexter går ju. Det blir som att lägga på 2 olika språk... man måste då som sagt byta undertext mitt i filmen. Med en sammanslagen text slipper du det.
Alltid på kanelen!
Henrik Jansson

Ja, det gick fint att slå ihop texterna till en med Subtitle Editor! Tack för tipset!

Det enda lite tråkiga nu är att filmen jag utgick ifrån som var i .avi-format går fint att spela upp på TV:n via min digitalbox som har USB-port. Men när jag har lagt på texten blir filmen en .mkv-fil. Den går också att spela upp och texten är korrekt nu, men jag märker att filmuppspelningen blir en liten aning ryckig med mkv, något jag inte märket med avi. Vad kan det bero på och kan man göra nåt åt det?
Går det att lägga på text på en film och få den i nåt annat format?
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Då får du nog använda något annat än MKVToolNix. T.ex. avidemux, som också finns i förrådet. En viss kvalitetsförsämring får man dock räkna med vid varje konvertering.
Är du bekväm med att hantera script/terminal, så kan du använda mencoder för att bränna in texten direkt i din avi, utan konvertering till annat format (kanske går att göra i avidemux också).

Permanent Subtitles
Embedding subtitles using AVIdemux
Alltid på kanelen!
Henrik Jansson

Ok. Ska testa det! Nja, terminalen är jag inte så van vid.
Apropå kvalite, filmen är 2:32 lång och den är på 1,5 Gb. Om man hittar samma film med lite fler Gb så kanske det är en film med bättre kvalite att utgå ifrån?
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Så skulle det kunna vara, men det är inte bara komprimering som avgör kvaliteten. 1,5 GB för en film på 2:32, känns inte som om den är för hårt komprimerad, men jag är förtås ingen expert på digital filmteknik.
Misstänker att JoWa kan mer om det där.
Alltid på kanelen!
Henrik Jansson

Nu har jag iallafall lyckats lägga till texten med avidemux och jag är nöjd med resultatet.

Man fick välja font själv, och den skulle man ange sökvägen till. Var hittar man fonterna i Linux/Ubuntu? Jag har en windowspartition på hårddisken också så jag tog fonten därifrån.

En annan sak som jag inte förstår mig på är att när filen sedan sparas, så sparas den utan filändelse. Jag skrev sedan till .avi i filnamnet och det funkar, så det verkar fortfarande vara .avi.
Öppnar man sedan filmen med "Videoklipp" så står det i information om filmen såhär:
Container: AVI
Kodek: MPEG-4
(Det står likadant på originalfilmen som hade ändelsen .avi.)
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"