Problem med VirtualBox
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Problem med VirtualBox
Hej!
Jag har intallerat Oracle VM VirtualBox Version 4.3.28 r100309
Är det kanske fel version jag har laddat ner?
Det krånglar iallafall en aning. Jag installerade sen Lubuntu 14.04 i virtualbox, men den går inte att köra i helskärmsläge, funkar bara i en liten ruta, ca 1/4 av skärmens yta.
Jag installerade också Linux Mint 17 Cinnamon, ( i virtualBox) och den går däremot att köra i helskärmsläge, men den går exremt långsamt. Vad kan vara fel?
Det kommer upp en svart ruta uppe i högra hörnet där det står:
"Kör i programrenderingsläge.
Cinnamon körs utan videohårdvarutaccelerator och därför kan du notera en mycket högre CPU-aktivitet.
Det kan finnas något problem med dina drivrutiner eller något annat systemnära. För bästa upplevelse, rekommeneras du att bara använda denna inställning för felsökningsändamål."
Jag har intallerat Oracle VM VirtualBox Version 4.3.28 r100309
Det krånglar iallafall en aning. Jag installerade sen Lubuntu 14.04 i virtualbox, men den går inte att köra i helskärmsläge, funkar bara i en liten ruta, ca 1/4 av skärmens yta.
Jag installerade också Linux Mint 17 Cinnamon, ( i virtualBox) och den går däremot att köra i helskärmsläge, men den går exremt långsamt. Vad kan vara fel?
Det kommer upp en svart ruta uppe i högra hörnet där det står:
Cinnamon körs utan videohårdvarutaccelerator och därför kan du notera en mycket högre CPU-aktivitet.
Det kan finnas något problem med dina drivrutiner eller något annat systemnära. För bästa upplevelse, rekommeneras du att bara använda denna inställning för felsökningsändamål."
- johanre
- Serveradmin
Re: Problem med VirtualBox
Beror på: du har installerat den manuellt från Oracles Virtual Box hemsida, så du har den senaste supportade versionen. Det du hade kunnat göra är att installera virtualbox från Ubuntus paketförråd. Men då hade du fått version 4.3.10. Skillnaden är att 4.3.28 har lite nyare buggfixar än 4.3.10.Henrik Jansson skrev: Jag har intallerat Oracle VM VirtualBox Version 4.3.28 r100309
Lubuntu försöker faktiskt berätta för dig vad som är fel. Du behöver se över dina grafikdrivsrutiner. Nu använder inte jag Lubuntu - eller svenska språkinställningar hellerHenrik Jansson skrev: Det krånglar iallafall en aning. Jag installerade sen Lubuntu 14.04 i virtualbox, men den går inte att köra i helskärmsläge, funkar bara i en liten ruta, ca 1/4 av skärmens yta.
...<snip>...

-
Nej, jag installerade 4.3.28 från Ubuntus paketförråd. Men nu funkar det nästan inte alls.. det är hur segt som helst. Vet inte vad som har gått snett.
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Är gästtillägget installerat?
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
-
Det vet jag inte. Hur ser jag det?
Det finns faktiskt 2 versioner i programcentralen.
"virtualbox-4.3" levererar version 4.3.28. Vad "virtualbox-nonfree" skickar ut, vet jag inte.
Gästtillägget är installerat som standard i Linuxversionen.

"virtualbox-4.3" levererar version 4.3.28. Vad "virtualbox-nonfree" skickar ut, vet jag inte.
Gästtillägget är installerat som standard i Linuxversionen.
Alltid på kanelen!
-
Ok, jag hittar inte det... och det tar upp till flera minuter bara för att öppna en meny. Så segt är det...johanre skrev:Beror på: du har installerat den manuellt från Oracles Virtual Box hemsida, så du har den senaste supportade versionen. Det du hade kunnat göra är att installera virtualbox från Ubuntus paketförråd. Men då hade du fått version 4.3.10. Skillnaden är att 4.3.28 har lite nyare buggfixar än 4.3.10.Henrik Jansson skrev: Jag har intallerat Oracle VM VirtualBox Version 4.3.28 r100309
Lubuntu försöker faktiskt berätta för dig vad som är fel. Du behöver se över dina grafikdrivsrutiner. Nu använder inte jag Lubuntu - eller svenska språkinställningar hellerHenrik Jansson skrev: Det krånglar iallafall en aning. Jag installerade sen Lubuntu 14.04 i virtualbox, men den går inte att köra i helskärmsläge, funkar bara i en liten ruta, ca 1/4 av skärmens yta.
...<snip>...
Det kan finnas något problem med dina drivrutiner eller något annat systemnära. För bästa upplevelse, rekommeneras du att bara använda denna inställning för felsökningsändamål."- men på Ubuntu kan du justera detta i : System Settings -> Software & Updates -> Additional drivers
Under "Inställningar" i Virtualbox Manager så finns det många inställningar, men nästan allt är gråmarkerat och får inte att ändra. Exempelvis står det att det är 12 mb grafikminne. Är inte det väldigt lite? Och det går inte att ändra. Ska det vara så?
Körde du en imagefil då du tittade på Virtualbox Manager?
Den måste vara avstängd för att du ska kunna ändra saker där.
Den måste vara avstängd för att du ska kunna ändra saker där.
-
Aha ok! Tackar. Det var där skon klämde när det gällde inställningarna då. Inget av operativsystemen var igång, men de stog i läge "sparad". I läge "avstängd" gick det däremot att ändra inställningarna.