kommer ej in i datorn, fastnar i grub efter uppdatering
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
kommer ej in i datorn, fastnar i grub efter uppdatering
Hej hej alla!
Jag kör alltså 15.04 sen några veckor och har gjort uppdateringar men nu kommer jag inte särskilt långt då jag slår på datorn...
Efter att jag skrivit in lösenord syns följande:
[ 0.929534] error parsing PCC subspaces from PCCT
[ 0.929559] ACPI PCC probe failed.
starting version 219
Busybox v1.22.1 (Ubuntu 1:1.22.0-9ubuntu1) built in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built in commands.
(iniftrams)
Jag har prövat med alla versioner som finns i avancerade flaggor för ubuntu också recover, men ingen av dem gör att jag kommer åt det vanliga skrivbordet och dokument.
Jag är en novis som lärt mig lite lite efterhand men har dålig koll på grunderna och det här verkar vara ett ganska grundligt problem...
Kan någon vara snäll och guida mig genom det här månn tro???
Den version som står högst upp i avancerade-flaggor-listan är 3.19.0-20
Hej hej!
Jag kör alltså 15.04 sen några veckor och har gjort uppdateringar men nu kommer jag inte särskilt långt då jag slår på datorn...
Efter att jag skrivit in lösenord syns följande:
[ 0.929534] error parsing PCC subspaces from PCCT
[ 0.929559] ACPI PCC probe failed.
starting version 219
Busybox v1.22.1 (Ubuntu 1:1.22.0-9ubuntu1) built in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built in commands.
(iniftrams)
Jag har prövat med alla versioner som finns i avancerade flaggor för ubuntu också recover, men ingen av dem gör att jag kommer åt det vanliga skrivbordet och dokument.
Jag är en novis som lärt mig lite lite efterhand men har dålig koll på grunderna och det här verkar vara ett ganska grundligt problem...
Kan någon vara snäll och guida mig genom det här månn tro???
Den version som står högst upp i avancerade-flaggor-listan är 3.19.0-20
Hej hej!
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: kommer ej in i datorn, fastnar i grub efter uppdatering
Hej du,
jag är ingen stjärna på detta,
men i avvaktan på att andra, mer kunniga, träder in för att hjälpa dig,
så vill jag i vart fall ge dig något på vägen.
Det kan ju dröja ett tag innan midsommarfirare hittar din tråd, tänkte jag.
Det ser ut som om detta är ett förekommande problem för dem med Nividiagrafik. En drivrutin på serie 34x verkar ställa till det.
Jag har googlat på ditt problem och bl.a. funnit denna länk.
Sista inlägget på sidan verkar vara en lösning för den personen.
Lycka till och hoppas att midsommarhelgen blir bra ändå, på övriga sätt.

jag är ingen stjärna på detta,
men i avvaktan på att andra, mer kunniga, träder in för att hjälpa dig,
så vill jag i vart fall ge dig något på vägen.
Det kan ju dröja ett tag innan midsommarfirare hittar din tråd, tänkte jag.

Det ser ut som om detta är ett förekommande problem för dem med Nividiagrafik. En drivrutin på serie 34x verkar ställa till det.
Jag har googlat på ditt problem och bl.a. funnit denna länk.
Sista inlägget på sidan verkar vara en lösning för den personen.
Lycka till och hoppas att midsommarhelgen blir bra ändå, på övriga sätt.

Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
-
Ja tack, jag hittade den också, men fastnade redan i det här som jag tyvärr inte riktigt greppar.
Eller rättare sagt, jag har ingen aning om vad det betyder!
First I changed the cables from DVI dual-link to DVI. The dvi cable must be connected to the motherboard.
Midsommartider är dåliga tider för ubuntulösningar kanske...?
Eller rättare sagt, jag har ingen aning om vad det betyder!
First I changed the cables from DVI dual-link to DVI. The dvi cable must be connected to the motherboard.
Midsommartider är dåliga tider för ubuntulösningar kanske...?
-
Sen är jag osäker på det sista svaret eftersom jag inte kommer in i terminalen, men kanske går det att köra de där kommandona efter initfamfs?
- Broder Tuck
Just detta löser du med att starta upp med en installationsskiva av ubuntu. DVD eller usb spelar ingen roll. När du kommer fram till vad du vill göra med ubuntu, så väljer du där att 'pröva ubuntu'.Piccard skrev:. . . jag inte kommer in i terminalen . . . .
När det i sin tur är uppstartat, väljer du högst upp i vänstermarginalen (förutsätter att det är ubuntu med Unity som du har på installationsmediet) att klicka på den översta ikonen (dash) och börja med att skriva in bokstäverna för terminal. Efter de två, tre första bokstäverna har systemet redan föreslagit terminalen och du kan direkt klicka på den. Tjo hoo o o o . . . .

Det var det problemet.
Jag är ledsen över att jag inte kan hjälpa dig med ditt egentliga problem.
Hoppas att det löser sig för dig. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- Broder Tuck

Ett hugskott,
men en tanke jag fick.
I ett läge där du har ett eventuellt problem med grafikdrivrutinen går det ju också att testa med att välja bort aktuell drivrutin och starta om systemet. Förmodligen har du nu en propreitär drivrutin och väljer du bort den, kommer ubuntu att ersätta den med en annan.
Förhoppningsvis en mer lämplig sådan.
I ubuntu Unity använder du dig återigen av ikonen Dash, högst upp i vänsterkolumnen och börjar där med att skriva in bokstäverna för 'drivrutin'. Du hinner inte skriva många bokstäver innan du får förslaget 'ytterligare drivrutiner'.
Hemma!

Jag försöker att visa hur det ser ut, i nedanstående bild.
Annat alternativ, om du inte har Unity:
Från fortsatt 'prova på läge' skall du leta fram 'Systeminställningar' (pil 1 i bilden nedan) och där klicka på 'Program och uppdateringar'. Väl där, gäller alternativet 'Ytterligare drivrutiner' (pil 2).
Notera vilken drivrutin du har. Skriv ner det. I den händelse att du vill ta tillbaks den.
Välj bort att använda enheten enl pil 3.
Starta sedan om. Ta ut installationsmediet och se hur det blir.
Du har knappast något att förlora med detta test.
Finger crossed, som ryssen (

- Broder Tuck
Efter ett tag
har jag kommit på
att det här svaret inte gagnar dig.
Med ditt fel.
Det är bara om man kommer in i sin installation som detta mitt svar, skulle ha varit rätt.
Nu gäller för dig länken i mitt allra första svar, att kunna logga in via en provapå-skiva, men där göra sig till root och med det köra föreslagna kommandon. Men en grafisk lösning är ju inte möjlig i det sammanhanget.
Ledset för det.
Jag låter inslaget stå kvar, i den händelse att det kan gagna någon läsare om hur just detta kan göras. Om man fortfarande kommer in i sitt system och inte har ditt problem.
/tukken
har jag kommit på
att det här svaret inte gagnar dig.
Med ditt fel.
Det är bara om man kommer in i sin installation som detta mitt svar, skulle ha varit rätt.
Nu gäller för dig länken i mitt allra första svar, att kunna logga in via en provapå-skiva, men där göra sig till root och med det köra föreslagna kommandon. Men en grafisk lösning är ju inte möjlig i det sammanhanget.
Ledset för det.
Jag låter inslaget stå kvar, i den händelse att det kan gagna någon läsare om hur just detta kan göras. Om man fortfarande kommer in i sitt system och inte har ditt problem.
/tukken
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 19 gånger.
-
Tack så länge.
Nu ska jag också på midsommarfirande men sen måste det här så klart få en lösning.
Då ska jag testa det där med terminal!
Tack tack.
Alla övriga tips mottages tacksamt!
Glad midsommar som man säger!
Nu ska jag också på midsommarfirande men sen måste det här så klart få en lösning.
Då ska jag testa det där med terminal!
Tack tack.
Alla övriga tips mottages tacksamt!
Glad midsommar som man säger!
-
För att skapa en prova-på-skiva behöver jag ha en dator med ubuntu installerat va?
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Nej.Piccard skrev:För att skapa en prova-på-skiva behöver jag ha en dator med ubuntu installerat va?
Gå till www.ubuntu.com/download/desktop. En bit ner, under rubriken "Easy ways to switch to Ubuntu", finner du länkar till instruktioner för att skapa startbara DVD-skivor eller USB-stickor från Windows och Mac.
-
Ah, tack!
Och skulle du Gunnar rekommendera den lösningen som föreslås längst ner där i tråden?
http://askubuntu.com/questions/613969/a ... 989#613989
Över lag undrar jag vad jag ska göra för nu är det alldeles för mycket problem för att mitt ubuntuanvändande ska vara funktionellt. Är det vettigt att ligga still på en äldre version och inte göra uppdateringar? Senaste året har uppdateringar lett till problem med skrivare, wifi, ständig utrymmesbrist som gjort att nya uppdateringar inte får plats och nu detta. Då jag inte kan lösa problemen själv blir det ohållbart och känns allt annat än tryggt. På senare tid har jag inte velat starta om datorn på grund av allt som kan hända då...
Och skulle du Gunnar rekommendera den lösningen som föreslås längst ner där i tråden?
Över lag undrar jag vad jag ska göra för nu är det alldeles för mycket problem för att mitt ubuntuanvändande ska vara funktionellt. Är det vettigt att ligga still på en äldre version och inte göra uppdateringar? Senaste året har uppdateringar lett till problem med skrivare, wifi, ständig utrymmesbrist som gjort att nya uppdateringar inte får plats och nu detta. Då jag inte kan lösa problemen själv blir det ohållbart och känns allt annat än tryggt. På senare tid har jag inte velat starta om datorn på grund av allt som kan hända då...
- Gunnar Hjalmarsson
Svårt att säga, då vi inte vet vad som gör att startprocessen stannar.Piccard skrev:Ah, tack!
Vad du ser på skärmen fram t.o.m "starting version 219" ser jag också (fast för mig forsätter det). Det som skiljer är resten.
Om jag skulle föreslå något, blir det något enklare. Problemet skulle ju kunna bero på att uppdateringen blev ofullständig av något skäl. Så om du kan starta datorn i felsäkert läge, kan du pröva att helt enkelt uppdatera igen:
apt-get update
apt-get upgrade
Angående dina allmänna funderingar om uppdateringar: Genom att inte uppdatera, får du inte del av de säkerhetsuppdateringar som görs. Om det är vettigt eller inte avgör du själv.

Om vi inte lyckas hjälpa dig få igång din 15.04-installation, är ett alternativ att du installerar senaste LTS, dvs. 14.04, och avstår från att uppgradera till högre version, men uppdaterar med de ändringar som publiceras för 14.04. Erfarenhetsmässigt minskar då risken för att något strular jämfört med om du uppgraderar till senaste Ubuntu-version successivt.
-
Ok, tack!
Men nej jag kan inte komma in genom recovery/felsäkert läge heller.
Då min dator stannat så kan jag skriva help och få fram tolv rader med kommandon men jag är för dåligt insatt för att veta vad de innebär. Där finns bland annat tty som jag förstår har med terminalen att göra, men kan man komma åt terminalen i det läget? Kan man använda apt-get-kommandona?
Tusen tack för hjälp!
Men nej jag kan inte komma in genom recovery/felsäkert läge heller.
Då min dator stannat så kan jag skriva help och få fram tolv rader med kommandon men jag är för dåligt insatt för att veta vad de innebär. Där finns bland annat tty som jag förstår har med terminalen att göra, men kan man komma åt terminalen i det läget? Kan man använda apt-get-kommandona?
Tusen tack för hjälp!
- Gunnar Hjalmarsson
Om du följer instruktionerna på sidan jag länkade till, bör du kunna göra det. "Felsäkert läge" var nog felöversatt, förresten. Recovery mode heter det på engelska.Piccard skrev:Då min dator stannat så kan jag skriva help och få fram tolv rader med kommandon men jag är för dåligt insatt för att veta vad de innebär. Där finns bland annat tty som jag förstår har med terminalen att göra, men kan man komma åt terminalen i det läget? Kan man använda apt-get-kommandona?
-
Men jag fattar inte, alltså även om jag använder recovery mode så fastnar jag ändå i ett läge då jag har initramfs och samma alternativ som om jag gör en vanlig omstart.
Punkt sju i listan i din länk inträffar inte. Däremot ser jag ju att mount är ett kommando som jag kan använda, är det en väg att gå?
Kan jag gå vidare i listan av punkter utan att ha gått igenom punkt sju?
Punkt sju i listan i din länk inträffar inte. Däremot ser jag ju att mount är ett kommando som jag kan använda, är det en väg att gå?
Kan jag gå vidare i listan av punkter utan att ha gått igenom punkt sju?
- Gunnar Hjalmarsson
Nej, då är det ingen idé att fortsätta.
Googlade på meddelandet du får, och hittade (tror jag) en Ask Ubuntu-fråga som adresserar ditt problem:
http://askubuntu.com/questions/137655/b ... ts-busybox
För att kunna följa de instruktionerna, behöver du till att börja med en startbar DVD eller USB. Om du sedan behöver mer vägledning här, så är jag inte rätt person att lotsa dig vidare, utan jag hoppas - liksom Tukken gjorde - att någon mer erfaren medlem hoppar in och hjälper till.
Googlade på meddelandet du får, och hittade (tror jag) en Ask Ubuntu-fråga som adresserar ditt problem:
http://askubuntu.com/questions/137655/b ... ts-busybox
För att kunna följa de instruktionerna, behöver du till att börja med en startbar DVD eller USB. Om du sedan behöver mer vägledning här, så är jag inte rätt person att lotsa dig vidare, utan jag hoppas - liksom Tukken gjorde - att någon mer erfaren medlem hoppar in och hjälper till.
-
Tusen tack.
Jag tror inte jag vågar följa de där instruktionerna för jag kan det för dåligt och vill inte riskera att sabba åtkomst av det som borde finnas kvar i datorn.
Otroligt frustrerande är det.
Men tack för försöken!
Hoppas på nån som känner sig hyggligt säker på det här - på vad man kan göra - och inte - för att jag ska kunna komma igenom det här!
Jag har en usb-sticka med gparted på så jag antar att jag hyggligt lätt skulle kunna få ingång datorn, men vad jag gör sen... Ja, det vet jag inte. Det finns många trådar på nätet om det här men jag vet inte vilken som skulle hjälpa mig.
(Har en hackerkompis som gjort sig oanträffbar för tillfället... typiskt nog.)
Jag tror inte jag vågar följa de där instruktionerna för jag kan det för dåligt och vill inte riskera att sabba åtkomst av det som borde finnas kvar i datorn.
Otroligt frustrerande är det.
Men tack för försöken!
Hoppas på nån som känner sig hyggligt säker på det här - på vad man kan göra - och inte - för att jag ska kunna komma igenom det här!
Jag har en usb-sticka med gparted på så jag antar att jag hyggligt lätt skulle kunna få ingång datorn, men vad jag gör sen... Ja, det vet jag inte. Det finns många trådar på nätet om det här men jag vet inte vilken som skulle hjälpa mig.
(Har en hackerkompis som gjort sig oanträffbar för tillfället... typiskt nog.)
Hej!
Har läst igenom inläggen i denna tråd. Jag har nog ingen lösning på hur du ska få igång uppstarten av din nuvarande Ubuntu 15.04 installation, men det finns några andra alternativ att ta till.
Om du har kvar dokument, bilder mm. i din Ubuntu installation kan du prova boota din dator med en live USB eller Live skiva. Den länk Gunnar gav tar upp hur du skapar en bootbar USB eller Live skiva. Då du kommer in till skrivbordet borde du komma åt din hemkatalog på hårddisken och därifrån kopiera över det du vill ha kvar till en extern hårddisk eller ett USB minne. Bootar du från n live USB, behöver du ytterligare ett USB minne, då du inte kommer kunna spara på det USB minne du bootar från.
Då du har gjort detta, kan du göra en ny ren installation av Ubuntu. Vilken version du väljer är upp till dig själv. LTS utgåvorna stöds under längre tid, men har inte de senaste versionerna av programmen i förrådet. Versionerna däremellan stöds 9 månader. Jag brukar hålla mig till LTS, men det är som sagt helt fritt att välja själv.
Utifrån din felbeskrivning tror jag det snabbaste är att spara undan det du ska ha kvar och göra en ny installation av Ubuntu.
Vill du däremot få igång din nuvarande installation kan jag tyvärr inte hjälpa dig, då mina kunskaper inom detta inte är tillräckligt stora.
Har läst igenom inläggen i denna tråd. Jag har nog ingen lösning på hur du ska få igång uppstarten av din nuvarande Ubuntu 15.04 installation, men det finns några andra alternativ att ta till.
Om du har kvar dokument, bilder mm. i din Ubuntu installation kan du prova boota din dator med en live USB eller Live skiva. Den länk Gunnar gav tar upp hur du skapar en bootbar USB eller Live skiva. Då du kommer in till skrivbordet borde du komma åt din hemkatalog på hårddisken och därifrån kopiera över det du vill ha kvar till en extern hårddisk eller ett USB minne. Bootar du från n live USB, behöver du ytterligare ett USB minne, då du inte kommer kunna spara på det USB minne du bootar från.
Då du har gjort detta, kan du göra en ny ren installation av Ubuntu. Vilken version du väljer är upp till dig själv. LTS utgåvorna stöds under längre tid, men har inte de senaste versionerna av programmen i förrådet. Versionerna däremellan stöds 9 månader. Jag brukar hålla mig till LTS, men det är som sagt helt fritt att välja själv.
Utifrån din felbeskrivning tror jag det snabbaste är att spara undan det du ska ha kvar och göra en ny installation av Ubuntu.
Vill du däremot få igång din nuvarande installation kan jag tyvärr inte hjälpa dig, då mina kunskaper inom detta inte är tillräckligt stora.
-
Åhå!
Tack.
Kan man göra en boot via en usb utan att riskera att paja det som finns på datorn i form av dokument på skrivbord osv...?
Tack.
Kan man göra en boot via en usb utan att riskera att paja det som finns på datorn i form av dokument på skrivbord osv...?
- Gunnar Hjalmarsson
Visst kan man det. Inget händer med hårddisken förrän du aktivt väljer att ändra något på den, t ex genom att installera. Välj "Try Ubuntu" för att komma till skrivbordet.Piccard skrev:Kan man göra en boot via en usb utan att riskera att paja det som finns på datorn i form av dokument på skrivbord osv...?