Uppgradera till nyare version av Ubuntu..
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Uppgradera till nyare version av Ubuntu..
Tjena!
Jag kör Ubuntu 14,04 LTS. Det fungerar toppen precis som alltid med Ubuntu. Men nu har jag sett att det finns nya versioner av Ubuntu som har kommit ut. Jag är nyfiken att uppgradera min nuvarande version till en nyare version, men jag kan inte hitta vart jag gör detta. Jag kan bara hitta och installera uppdateringar för nuvarande system, men hur uppdaterar jag till ny version? (Ubuntu 14.10, Ubuntu 15.04, Ubuntu 15.10 etc..)
Mvh: Beckisbaby
Jag kör Ubuntu 14,04 LTS. Det fungerar toppen precis som alltid med Ubuntu. Men nu har jag sett att det finns nya versioner av Ubuntu som har kommit ut. Jag är nyfiken att uppgradera min nuvarande version till en nyare version, men jag kan inte hitta vart jag gör detta. Jag kan bara hitta och installera uppdateringar för nuvarande system, men hur uppdaterar jag till ny version? (Ubuntu 14.10, Ubuntu 15.04, Ubuntu 15.10 etc..)
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Uppgradera till nyare version av Ubuntu..
Öppna Program & uppdateringar och gå till fliken Uppdateringar. Vid texten "Informera mig om en ny Ubuntu-version", ändra till "För varje ny version". Sedan bör du få förslag om att uppgradera till en ny distro när du kör Programuppdaterare.
-
Tack för svaret..
Jag gjorde inställningen som du beskrev. Jag har varit inne i den menyn (såklart
) men vet i sjutton hur jag kunde missa det...
Jag är en rookie tydligen.
Ska testa om det fungerar.
Mvh
Jag gjorde inställningen som du beskrev. Jag har varit inne i den menyn (såklart

Jag är en rookie tydligen.
Ska testa om det fungerar.
Mvh
-
Jag uppgraderade till Ubuntu 14,10. Men det startar mycket långsammare nu än innan uppgraderingen, den "röda" rutan lyser länge innan Ubuntus startlogga kommer upp och systemet startar upp. Tillfälligt kanske???
- Gunnar Hjalmarsson
Kan inte säga om det är tillfälligt. Å andra sidan bör du ta nästa steg, och uppgradera till 15.04. Möjligen kommer det att göra skillnad.
I princip finns det två sätt att använda Ubuntu: Antingen 'nöjer' man sig med LTS-versioner, och uppgraderar först när nästa LTS finns tillgänglig, eller så uppgraderar man så snart det kommer en ny version. Supporten för en mellanversion upphör nio månader efter att den släppts.
I princip finns det två sätt att använda Ubuntu: Antingen 'nöjer' man sig med LTS-versioner, och uppgraderar först när nästa LTS finns tillgänglig, eller så uppgraderar man så snart det kommer en ny version. Supporten för en mellanversion upphör nio månader efter att den släppts.
-
Det var tillfälligt, nu startar den upp lika snabbt som innan. Och jag har uppgraderat till Version 15.04 nu. Superperfekt!!
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Men det var inte så särskilt bra att uppgradera till en ubuntu version som bara är testversion! du borde varit kvar på 14.04 

- Gunnar Hjalmarsson
Vad är det du kallar "testversion"? Ubuntu 15.04 är den senast släppta stabila versionen, och 15.10 är den aktuella utvecklingsversionen.Linuxtogo skrev:Men det var inte så särskilt bra att uppgradera till en ubuntu version som bara är testversion! du borde varit kvar på 14.04
-
Jo det stämmer, 15.04 är den senaste stabila, men för mig på en livstid under ett år så blir den bara ett test, 15.04 livsläng är från April 23, 2015 till January 2016 då den går i graven, det är absolut min egen personliga åsikt.. 

-
För mig är det väldigt stor skillnad på en utvecklingsversion mot en så kallad testversion, alla mellanversioner från Ubuntu anser jag är testversioner, ta bara det här med SystemD och 15.04, det är en test!Gunnar Hjalmarsson skrev:Vad är det du kallar "testversion"? Ubuntu 15.04 är den senast släppta stabila versionen, och 15.10 är den aktuella utvecklingsversionen.Linuxtogo skrev:Men det var inte så särskilt bra att uppgradera till en ubuntu version som bara är testversion! du borde varit kvar på 14.04
-
Ja kanske det. Uppstarten är faktiskt trögare exempelvis...Linuxtogo skrev:Men det var inte så särskilt bra att uppgradera till en ubuntu version som bara är testversion! du borde varit kvar på 14.04
Men, men...
-
Jag uppgraderade till 15,10 (glömde skriva det). Kanske jag får ångra detta... 

-
Nu fick jag hjärnsläpp.
15,10 har ju inte kommit än... glöm föregående. Ursäkta