Hej! Jag kör Ubuntu 15.04. Problemet fanns även vid 14.10. Vilket problem? Jo:
Efter att jag suttit vid datorn en stund och så försvinner ibland möjligheten att sätta fokusen på något annat program än det jag använder. Jag brukar köra Firefox (flera fönster), Thunderbird, och terminalen (flera fönster).
Om jag tex skriver i Firefox och sedan vill skriva något i terminalen så händer inget när jag klickar på musen där. Fokuset ligger kvar i Firefox. Om jag skiftar med alt+tab så byts fokuset. Jag kan inte flytta fönstret och tillslut ofta inte ens klicka på länkar. Men växlar jag fokus kan jag kanske tex markera saker i ett terminalfönster med musen utan problem, så det är inte fel på musen.
När det här inträffar kan jag heller inte klicka på ikoner, som powerdown-ikonen uppe till höger. Men klickar jag istället på laptopens powerknapp och växlar med musen till "suspend", suspendar i en sekund och sedan startar igång igen, så är problemet borta... för en stund!
Det här börjar bli rätt störande. Kan någon hjälpa mig att felsöka detta så vore jag jätteglad!
Kan inte ändra fokus (Löst!)
-
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kan inte ändra fokus (Löst!)
Senast redigerad av 1 kraftfoder, redigerad totalt 19 gånger.
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Kan inte ändra fokus
Låter som denna bugg - som ständigt verkar dyka upp: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/362359
Läser man den sista kommentaren så hade vederbörande en fix där han kopplade bort sin Logitech mus. Har du också en trådlös mus?
Läser man den sista kommentaren så hade vederbörande en fix där han kopplade bort sin Logitech mus. Har du också en trådlös mus?
-
Öh, oj jo jag har faktiskt en trådlös Logitech-mus, så det låter inte orimligt att det handlar om samma sak. Jag skall läsa igenom allt som står där och testa med annan mus. Tack för svaret! Återkommer med rapport om hur det gått senare.
Lite skumt dock. Jag trodde musrörelser och musklick hanterades på ett helt annat lager än funktioner som "växla fönster" och liknande men det är tydligen mera komplext än så.
Lite skumt dock. Jag trodde musrörelser och musklick hanterades på ett helt annat lager än funktioner som "växla fönster" och liknande men det är tydligen mera komplext än så.
-
Jag har testat med en annan mus nu i ett läge då problemen var som värst, och problemet försvann omedelbart. Oerhört skönt att slippa detta!
Tack igen för tipset!
Tack igen för tipset!