Uppdateringar

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
bubbla
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Uppdateringar

Inlägg av bubbla »

Jag använder normalt programuppdateraren för att hålla systemet aktuellt. Klickar man på inställningar så finns alternativen under informera om nya utgåvor: För varje ny version, För versioner med långtidssupport och Aldrig. Jag har just nu på LTS, vilket borde betyda ny version 16.04.
I Synaptic är alternativen förvirrande, under inställningar, utgåva, är förvalt alternativ "Föredra alltid det högsta versionsnumret" är det verkligen rätt?
Sen finns "Föredra alltid den installerade versionen" och ett alternativ med flera Trusty-alternativ. Är det inte nåt av dem jag borde välja?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Uppdateringar

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Du pratar om två helt skilda typer av inställningar. Synaptic-fliken Inställningar -> Inställningar -> Utgåva har jag själv aldrig ändrat. Bör nog vara "Föredra alltid det högsta versionsnumret" (dvs. av respektive paket), om du inte har mycket speciella skäl att ändra och vet vad du gör.

(I Synaptic kan du välja Inställningar -> Förråd för att nå samma inställningar som du gör från Programuppdateraren.)
bubbla
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Re: Uppdateringar

Inlägg av bubbla »

"Du pratar om två helt skilda typer av inställningar. Synaptic-fliken Inställningar -> Inställningar -> Utgåva har jag själv aldrig ändrat. Bör nog vara "Föredra alltid det högsta versionsnumret" (dvs. av respektive paket), om du inte har mycket speciella skäl att ändra och vet vad du gör."

Ok, det förklarar en del.

(I Synaptic kan du välja Inställningar -> Förråd för att nå samma inställningar som du gör från Programuppdateraren.)

Tack, hade missat det.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"