Hej, Det är så att häromdagen försökte jag köra debian xfce då jag läst på flera sidor att debian xfce är mer lightweight än Xubuntu. Bortsätt ifrån att jag är emot Debian och dess konfiguration av DE (där mitt hat mot Debian hästämmar) så tänkte jag ställa lite frågor som kanske vissa andra nybörjare också har nytta av:
1) Hur installerar jag drivrutier? både för wireless och grafiken?
2) Finns det något liknande som " Additional Drivers" i Debian? isf var?
3) Vad skall göra för att optimera SSD till Debian?
4) Hur mkt skiljer sig kommandotolken från Ubuntus?
5) Annat som är bra o veta.
Debian XFCE. Det elementära guiden
Debian XFCE. Det elementära guiden
| Jag kör bara xfce. Hatar gnome och allt anant och speciellt KDE. Xubuntu är min favorit just för att jag inte lyckades installaera Arch och tänker inte försöka igen, Debian installatör fu**ar sönder all grub och boot. jag vet inte varför. Jag ska köpa SSD och installera xubuntu igen. |
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Debian XFCE. Det elementära guiden
Egentligen vet jag inte vad jag pratar om nu, men på något sätt så känns det som att du genom dina frågor har illustrerat varför xfce i Debian är mer "lightweight" (vad det nu innebär) än xfce i Ubuntu.
Hej Gunnar;
Detta var inte vad jag menade men en snabbsökning visar att Debian Xfce tar mindre RAM och CPU kraft än Xubuntu. Jag gör nu endast Chromium och har RAM på 13% av 8GB.
Men min primary fråga är hur jag installerar drivrutiner på enklaste sätt på debian , lika lätt som det är på ubuntu.
Detta var inte vad jag menade men en snabbsökning visar att Debian Xfce tar mindre RAM och CPU kraft än Xubuntu. Jag gör nu endast Chromium och har RAM på 13% av 8GB.
Men min primary fråga är hur jag installerar drivrutiner på enklaste sätt på debian , lika lätt som det är på ubuntu.
| Jag kör bara xfce. Hatar gnome och allt anant och speciellt KDE. Xubuntu är min favorit just för att jag inte lyckades installaera Arch och tänker inte försöka igen, Debian installatör fu**ar sönder all grub och boot. jag vet inte varför. Jag ska köpa SSD och installera xubuntu igen. |
Hur du installerar drivrutiner beror helt på vad det gäller och om det finns fria och ofria alternativ.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Har du även jämfört xfce i Ubuntu (utan Xubuntu) med xfce i Debian? (Har fått för mig att det är en skillnad mellan att installera Xubuntu rätt av och bara använda xfce-skrivbordet.)Peyam skrev:Hej Gunnar;
Har nog installetat Debian på prov någon gång, men har ingen erfarenhet av att använda det att dela med mig av.
Har du lust att specificera detta? Jag blir nyfiken.Peyam skrev:Bortsätt ifrån att jag är emot Debian och dess konfiguration av DE (där mitt hat mot Debian hästämmar)
Hade tidigare nicket "Cowboy".