Skrev in fel användarnamn vid uppgradering.
- Blåbär
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Skrev in fel användarnamn vid uppgradering.
Jag uppgraderade Ubuntu till 15.04 och råkade skriva in fel inloggningsnamn. Jag skrev "bengt" istället för mitt gamla "bengthed", så nu ligger alla mina program och uppstart oåtkomligt för mig. Frågan är om jag måste installera om för att bli superuser och kunna göra ändringar eller om det finns något annat sätt? Om jag måste installera om är frågan om jag behöver "göra någonting annat" för att Windows-partitionen ska vara kvar eller om Ubuntu automatiskt behåller den genom att jag väljer det översta alternativet?
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Skrev in fel användarnamn vid uppgradering.
Nej, du behöver inte installera om. Vilken inloggning vill du ha (så vi skriver rätt instruktioner till dig)?
- Blåbär
Va bra! Jag vill ha inloggningen "bengthed" med namn "Bengt Hedlund" och jag tror kommandoraden ska vara "bengthed@bengt-Aspire-E1-522". Sen vill jag ta bort inloggningen "bengt" med namn "Bengt Hedlund" och kommandorad "bengt@bengt-Aspire-E1-522". Samma lösenord för bägge användare. Duger det?
- johanre
- Serveradmin
Ok, men innan vi börjar vill jag gärna att du startar en terminal och där skriver:
grep bengt /etc/passwd
Återge resultat av det kommandot (kopiera och klistra in i ett svarsinlägg), så kan vi fortsätta därefter.
grep bengt /etc/passwd
Återge resultat av det kommandot (kopiera och klistra in i ett svarsinlägg), så kan vi fortsätta därefter.
- Blåbär
Ok, känns bra att vara på väg! Här är resultatet:
bengt
1000
Bengt Hedlund,,,:/home/bengt:/bin/bash
bengt
- Gunnar Hjalmarsson
johanre verkar ligga i startgroparna för att ge dig instruktioner, så jag skall inte trassla till det genom att föreslå någon lösning. Skulle ändå vilja förstå hur du gick tillväga.
Vid uppgradering genom update-manager, så anger man ju bara sitt lösenord för en existerande användare. Eller var det egentligen en nyinstallation av 15.04 över den gamla versionen genom en startbar USB eller DVD?Blåbär skrev:Jag uppgraderade Ubuntu till 15.04 och råkade skriva in fel inloggningsnamn.
- Blåbär
Jag visste inte att man kunde uppdatera så enkelt. Jag trodde att man behövde nyinstallera. Så, jag använde en USB-sticka.
- Gunnar Hjalmarsson
Ok, tack, jag förstår. Du hade väl /home i en separat partition då? Om inte, är jag rädd att du skrivit över allt det gamla.
Jodå, det går att uppgradera till ny version genom ett enkelt kommando:
update-manager -c
(eller när update-manager föreslår det automatiskt)
Du får en renare installation om du använder USB-sticka, men å andra sidan får du installera om alla program du installerat själv.
Jodå, det går att uppgradera till ny version genom ett enkelt kommando:
update-manager -c
(eller när update-manager föreslår det automatiskt)
Du får en renare installation om du använder USB-sticka, men å andra sidan får du installera om alla program du installerat själv.
- Blåbär
Tack för info! Jag hade lyckligtvis en logisk partition på /home. Allt finns kvar, bara i en annan mapp.
Det är ju tråkigt att få göra om allting. Även om jag åtminstone kopierade uppstarten.
Det är ju tråkigt att få göra om allting. Även om jag åtminstone kopierade uppstarten.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Blåbär skrev:Tack för info! Jag hade lyckligtvis en logisk partition på /home. Allt finns kvar, bara i en annan mapp
Hej du. Nu blir jag frågande.Blåbär skrev:Det är ju tråkigt att få göra om allting. Även om jag åtminstone kopierade uppstarten (? ? ? ).
Körde du med en ny /Home, när du egentligen skulle uppgradera?
Kopierade du uppstarten? Vad är det?
Jag förstår inte riktigt hur det ser ut hos dig, så mitt svar blir kanske dumt.
Men är ditt problem att du har ditt gamla /Home och dess innehåll kvar, i en gammal mapp, så behöver du inte "göra om allting".
Efter att du fixat till uppgraderingen/nyinstallationen, startat om på den, så kan du söka och finna den gamla mappens innehåll som en del (mapp), på din dator.
Öppna ditt nya /Home. Gör fönstret lika stort som halva din display. Vertikalt sett. Dra fönstret till den ena ytterkanten på displayen, men ut mot mitten, bara till c:a halva skärmen.
Klicka på fönstret, så att det blir aktivt.
Välj i fönstrets meny "arkiv", "nytt fönster". Nu får du upp ett nytt fönster, lite anpassat till storlek som det första, men lite vid sidan av. Justera dem, så att de båda fönstren kan ses samtidigt. Bredvid varandra.
Fönstrens innehåll är desamma. Men . . .
i det senaste fönstret,
välj det som motsvarar ditt gamla /Home.
Klicka på den mappen, så att datorn gör det fönstret aktivt. Där väljer du sedan i menyn "visa" och i dialogrutan som kommer upp, väljer du även att bocka för "visa dolda filer".
Från detta, gamla, /Home kan du nu markera allt eller delar, från det gamla, med dolda program- och configfiler också och du drar dem från det fönstret till det första fönstret, som är ditt nya home efter senaste uppgraderingen/installationen.
Kopiera, eller dra över, vilket som du själv vill.
Programmen i sig, från den förra versionen, måste du åter installera om du vill fortsatt använda programmen. Men plockar du över de dolda .config-filerna, så har du räddat alla dina personliga inställningar i respektive program från den gamla versionen.
Använder man sig av Firefox, som ett exempel, så är det en guldgruva att kunna lyfta över all konfiguration från .mozilla och därefter få tillbaks bokmärken och inställningar som man hade i förra versionen. Vid nästa uppstart av Firefox.
För övriga mappar, som egna, personliga mappar, bilder, dokument, etc.. gör du likadant. Relativt snabbt och geswindt . . . .

Lycka till. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- Blåbär
Tack tukken!
Jo, jag förstår lite bättre nu hur det fungerar. Problemet är ju bara att det är så mycket att det inte bara handlar om att plocka. Jag plockade över .mozilla, men vad med resten. Om jag skulle sitta så där och plocka skulle jag få sitta hela natten. Finns det inget smidigare sätt att fixa det med terminalen? Jag tror att det var det som Johanre tänkte hjälpa mig med.
Ps. Med uppstart menar programmet "Uppstartsprogram" där jag automatiskt startar skype, dropbox etc.
Jo, jag förstår lite bättre nu hur det fungerar. Problemet är ju bara att det är så mycket att det inte bara handlar om att plocka. Jag plockade över .mozilla, men vad med resten. Om jag skulle sitta så där och plocka skulle jag få sitta hela natten. Finns det inget smidigare sätt att fixa det med terminalen? Jag tror att det var det som Johanre tänkte hjälpa mig med.
Ps. Med uppstart menar programmet "Uppstartsprogram" där jag automatiskt startar skype, dropbox etc.
- Broder Tuck

Hej du.
Jag tror att Johan R-E har tänkt en lösning till dig, som genererar att byta ditt användarnamn och lösen till de gamla som du hade.
Det är inget som jag kan något om. Så avvakta du hans svar och se vad det blir.
När det gäller det jag skrev om, att rädda (återta) dina filer från det gamla /Home, behöver det inte alls vara mycket eget plockande.
Vill man inte 'plocka' enstaka delar på mappen, väljer man i menyfönstret "Redigera", "Markera allt" och sedan med hjälp av musen så drar man det markerade från fönstret till det andra. Ditt nya /Home.Broder Tuck skrev:Från detta, gamla, /Home kan du nu markera allt eller delar, från det gamla, med dolda program- och configfiler också och du drar dem från det fönstret till det första fönstret, som är ditt nya home efter senaste uppgraderingen/installationen.
Beroende på antal Gb i ursprungsmappen tar det tid. Men det kan bli en fikapaus för dig under tiden.
Allt, behöver du ju heller inte dra över/kopiera.
Du har fortsatt åtkomst på den gamla mappen.
Vill man ta bort enstaka mappar eller dokument från att bli överflyttade till den nya mappen, så att de i stället ligger kvar enbart i den gamla, så börjar du först med att "markera allt", i Redigeramenyn, sedan håller du nere tangenten Ctrl och trycker på varje den/de mappar eller filer som du inte vill föra över.
Då blir de avmarkerade från listan på alla markerade filer och kommer inte att bli flyttade/kopierade.
Inget tidsödande 'plockande' där.

Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- Blåbär
Ja, det kanske finns något enklare sätt än den jag frågade johanre om, som du säger, men när jag flyttade över firefox så frågade programmet hela tiden "vill du ersätta denna fil" och liknande. (Det finns inget alternativ som i Windows att svara ja på alla.) Så om jag skulle kopiera över allting, så skulle jag få sitta och trycka på dialogrutor en lång stund! Då är det nog bättre att göra det från terminalen och eventuellt bara skriva in lösenordet en gång.
- Blåbär
Jag provade att göra lite som broder tuck sa och kom i problem med att jag inte hade rättigheter för att bara kopiera över alla systemfiler från den gamla hemmappen till den nya. Så om jag ska gå den vägen så får jag sköta det i terminalen. Så antagligen får jag väl vänta på vad johanre har att säga, vart han nu tog vägen.
- Broder Tuck
Miss av mig. Jag tänkte mig att du satt med ett nästintill tomt, men nyskapat, /Home.Blåbär skrev:. . . . när jag flyttade över firefox så frågade programmet hela tiden "vill du ersätta denna fil" och liknande.. . .
Är den nya hemmappen relativt tom, då må det vara hänt att kopiera över, flytta in, från den gamla hemmappen. Annars blir det väl mycket att knappa 'godkänd' på var och varannan fil. Men för ett program som Mozilla kan det bli en del godkännande, eftersom det kommer med i själva nyinstallationen.
Det finns alternativ för t.ex. den dolda filen .mozilla.
Har man knappt börjat arbeta i en ny version (som jag kallar det du nu har skaffat dig pga hur uppgraderingen blev), så är den snabbaste vägen den, att du går in i homemappen på det som är ditt nya /Home, klickar på "Visa dolda filer".
Väl där, letar du upp .mozilla
Högerklicka på filen och välj "byt namn".
Gör ett tillägg till namnet. Något enkelt, som du lätt kommer ihåg att det var du som döpte om det till.
Jag själv kör ofta med tillägg som detta: " .mozilla.old ".
.old, eller .bak, använder jag mestadels.
Däremot står det dig själv fritt att välja.
Ett " .mozilla.20150428 " t.ex., ger dig både en kopia och datumet som du gjorde det.
Det skulle även kunna ha varit något som det här: .mozilla.old.20150428
Att jag behåller programnamnet (mozilla) gör att jag från den stunden har både det som är ditt original och som systemet använder sig av (den dolda filen " .mozilla ") OCH den omdöpta mappen .mozilla.old intill varandra när jag söker på innehållet i Home. Oavsett hur många gamla kopior jag har (skall inte vara många, egentligen) så kan jag se dem direkt, när jag kollar mitt /Home.
Smart är att hålla nere antalet på de omdöpta mozillakopiorna. Så att man bara har kvar det allra senaste exemplaret. Det som rullar, samt en kopia av det. Krashar .mozilla, så har jag ett relativt fräscht ex till hands.
(Jag kopierar då ett original till en kopia med tillägget .old i namnet)
När det är gjort, så är det bara att göra om proceduren med att föra över det gamla hemmets gedigna /Home till ditt nya.
Flytta ut från, det gamla.
Flytta in i, det nya.
Nu får du inga frågor om du vill ersätta någon av filerna, eftersom att målfilen inte finns. Den har ju ett tillägg i namnet, som gör den "ny" och unik.
Lycka till /tukken
- Broder Tuck
Såg inte ditt inlägg under tiden som jag själv skrev.Blåbär skrev:Jag provade att göra lite som broder tuck sa och kom i problem med att jag inte hade rättigheter för att bara kopiera över alla systemfiler från den gamla hemmappen till den nya. Så om jag ska gå den vägen så får jag sköta det i terminalen. Så antagligen får jag väl vänta på vad johanre har att säga, vart han nu tog vägen.
Naturligtvis är det som du säger. Ytterligare en miss av mig att inte ha noterat att du lagt in fel persondata också, under uppgraderingen. Klantigt av mig.
Om Johan R-E fixar till det åt dig, så blir det bra.
Om inte, kan jag själv inte råda till annat än att du gör en ny installation.
Där du inte ändrar eller formatterar annat än root-katalogen och behåller en /Homekatalog oformatterad.
Sorry att jag glömde att du ändrat persondata. /tukken
- Gunnar Hjalmarsson
Eftersom du har /home i en särskild partition, borde du inte behöva kopiera eller flytta någonting. Snarare borde du kunna montera den partitionen som din hemkatalog. Men jag vet inte exakt hur det där går till, så jag avstår från att slänga ur mig några kommandon på måfå.Blåbär skrev:Jag provade att göra lite som broder tuck sa och kom i problem med att jag inte hade rättigheter för att bara kopiera över alla systemfiler från den gamla hemmappen till den nya. Så om jag ska gå den vägen så får jag sköta det i terminalen.
Tror det är en god idé. Han dyker nog upp igen.Blåbär skrev:Så antagligen får jag väl vänta på vad johanre har att säga, vart han nu tog vägen.

- Blåbär
Ja, då väntar jag...
Fast tänkte bara säga att jag under installationen, helt tvärtemot vad Broder Tuck rekommenderade, formaterade hem-partitionen, men inte root (åtminstone tror jag att jag gjorde så, allt efter inrådan av installationsprogrammet).
Fast tänkte bara säga att jag under installationen, helt tvärtemot vad Broder Tuck rekommenderade, formaterade hem-partitionen, men inte root (åtminstone tror jag att jag gjorde så, allt efter inrådan av installationsprogrammet).
- johanre
- Serveradmin
Sorry, varit mycket med jobb och barnen...Blåbär skrev:Ja, då väntar jag...
Ajdå; jag tyckte du menade att du hade kvar din gamla hemakatalog (/home/bengthed) och ville återanvända den? Har du formaterat /home så är den borta... såvida du inte har backup? ELLER; så menade du faktiskt endast inloggningsnamnet, och då är det ingen fara alls.Blåbär skrev:Fast tänkte bara säga att jag under installationen, helt tvärtemot vad Broder Tuck rekommenderade, formaterade hem-partitionen, men inte root (åtminstone tror jag att jag gjorde så, allt efter inrådan av installationsprogrammet).

- Blåbär
Nej, det måste ha varit root jag formaterade vid närmare eftertanke. Jag har kvar en katalog /home/bengthed ju (utöver den nya /home/bengt), där jag har mina gamla filer och inställningar. Så det ska inte vara några problem med den biten.