Saken är i alla fall den att jag under en tid har märkt en stadig minskning av min internethastighet. Det är så illa att det ibland inte går att navigera alls utan sidorna laddas inte in, i vart fall inte om det är mycket grafik på dem. Så kan det gå bra igen men så tar det tvärstopp igen. Tidpunkt på dygnet spelar ingen roll. Webbläsaren (Firefox 36.0.1) hänger sig också emellanåt, det blir omöjligt att växla mellan flikar, men jag vet inte om detta har något samband.
I skrivande stund har jag genomfört en kontroll hos Bredbandskollen.se och fått följande siffror: Ta emot filer 2.75Mbits/s och skicka filer 2.38 Mbits/s. Det är inte vad jag betalar för (har tillfälligt glömt vad jag egentligen ska ha för hastighet, sorry). Dessutom gick något fel under mätningen så resultatet kunde vara fel stod det. Det brukar ligga på denna nivå dock. Närmaste mast sägs ligga ca 2 km härifrån och det får betraktas som nära.
I vart fall har jag trådlöst internet via Bredbandsbolaget. Detta bredband har en gräns på 30GB per månad, sedan sjunker hastigheten tillfälligt. Att jag lyckats komma upp i denna hastighet tror jag är omöjligt eftersom jag inte är så aktiv på Youtube och andra liknande sidor (jag tittar men har inte den bästa datorn för det så det blir inte så mycket).
Som noterat, jag har inte de nyaste datorerna men det borde fungera ändå tycker jag. Jag har alltid använt denna dator till internet utan problem. Använder en äldre laptop också och det är samma krångel där. Båda datorerna har runt 1GB minne och hyfsade processorer. Laptopen kör Mint 13 och stationära kör Ubuntu 12.04 LTS. Just nu sitter jag vid den senare och den har uppdaterad webbläsare och hela internethistoriken (besökta webbsidor, hämtningshistorik, kakor, cache) tömdes för någon dag sedan.
Jag drog igång programmet Sysinfo och ser att jag ligger på runt 45% ledigt minne, har som sagt 1001 MiB (Swap runt 87%, har 1454 MiB) och det tycker jag är bra. Misstänker att det är modemet. LTE USB stick MF821D, som felar, det används omväxlande på båda datorerna. Misstänker också glapp i denna enhet. Det verkar vara fel på denna modell, har redan bytt en gång. Det skedde för länge sedan nu men i alla fall.
Har fått ett bra pris på "fast" bredband hos Telia på 30Mbits men jag vågar inte riktigt beställa det innan jag fått klarhet i det här. Dessutom har jag tydligen 3 månaders uppsägning hos min nuvarande operatör