Krångel med WiFi

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
BjHstad
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Krångel med WiFi

Inlägg av BjHstad »

Hej
Vi blev för ett tag sedan kapade av Bredbandsbolaget, då de tog hand om Tele2 s nät
Vi fick problem med trådlös uppkoppling. meddelande enl nedan

Networkservicediscovery disabeled
Your current network has a local domain, which is not recommended and incompatible with the Avahi network service discovery. The service has been dissabled.

Vad kan detta vara? Nån som vet? Jag kolla med Bredbandsbol. men de visste inte vad det var
Senast redigerad av 1 JoWa, redigerad totalt 19 gånger.
Anledning: Fixade teckenfel i inlägg och rubrik
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Krångel med WiFi

Inlägg av JoWa »

Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
BjHstad

Inlägg av BjHstad »

Kollade lite på dina tips. men fick inte till det.
Vad beror det på.- Det hände efter att bredbandsbolaget tagit över nätet. Kan det bero på att deras nät funkar annorlunda än Tele2s? Allt har funkat kanon i flera år och med olika datorer innan ändringen av leverantör.

Edit: Ringde bredbandsbol. igen o fick tala med en kille som visste bättre än den första jag snacka med. Han försökte ladda ned nya drivers till routern, men då det inte funka skickar han en ny sk Gateway, så får vi se om det var där felet låg.
Senast redigerad av 1 BjHstad, redigerad totalt 24 gånger.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Jo, det är lika med Glocalnet, som jag hade tidigare. Om du inte vill inaktivera Avahi kan du prova med att ange en annan DNS-server i routern.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
BjHstad

Inlägg av BjHstad »

Hej JoWa,
Tack för dina bra och snabba tips på frågor...
Satt dock och kollade runt lite.. Mitt Trådlösa fanns inte i listan bland de ca 30 andra som hittats. Bor i hyreshus där grannarna har samma som vi.
Gick då in på nätverksanslutningar och clickade på trådlöst.- redigera. Fick upp en sida där jag kunde skriva i lösenordet och plötsligt var det igång. När jag sedan kolla fanns det i listan över anslutna nätverk.. Skönt när det löser sig ju..

Vi hörs när nästa problem kommer.. Ha en skön vår,.,. Själv ska jag möta våren i Luleå och Umeå om 14 dar..Ska bli skönt att komma "hem" till norr ett tag, och utan dator dessutom.
Ska va på en ö, Norrbyskär, där anslutningen inte är den bästa.
Skriv svar

Återgå till "Internet"