Problem med Ubuntu 10.04 vid start

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
lucidlynx
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Problem med Ubuntu 10.04 vid start

Inlägg av lucidlynx »

Hej, nu verkar det har dykt upp problem av värre slaget, tror jag.

När jag startar datorn är det ett flertal ´applets´ som inte laddar (tid, datum, m.m. allt som allt sju st.).

Sedan blir det ett flertal(=många) processer 'bonobo activation server'.
Men sista gångerna jag försökt starta datorn har det inte varit möjligt att göra i stort sett någonting. Den är mycket ansträngd. Fläkten går hela tiden på höga varv. Det går inte att köra igång Firefox, eller heller att starta 'System Monitor'. Det lilla som går att göra går mycket sakta.

Det visar sig att filen places.sqlite (i forefox) bör döpas om eller tas bort. Har gjort det sista. Men tyvärr räckte det inte. Det går ju inte att starta Mozilla så då skapas aldrig någon ny places.sqlite fil heller.

Vad kan jag göra?
Vill gärna komma åt det jag har i datorn.
Användarvisningsbild
norhager

Re: Problem med Ubuntu 10.04 vid start

Inlägg av norhager »

lucidlynx skrev:Hej, nu verkar det har dykt upp problem av värre slaget, tror jag.

När jag startar datorn är det ett flertal ´applets´ som inte laddar (tid, datum, m.m. allt som allt sju st.).

Sedan blir det ett flertal(=många) processer 'bonobo activation server'.
Men sista gångerna jag försökt starta datorn har det inte varit möjligt att göra i stort sett någonting. Den är mycket ansträngd. Fläkten går hela tiden på höga varv. Det går inte att köra igång Firefox, eller heller att starta 'System Monitor'. Det lilla som går att göra går mycket sakta.

Det visar sig att filen places.sqlite (i forefox) bör döpas om eller tas bort. Har gjort det sista. Men tyvärr räckte det inte. Det går ju inte att starta Mozilla så då skapas aldrig någon ny places.sqlite fil heller.

Vad kan jag göra?
Vill gärna komma åt det jag har i datorn.
Du kan alltid komma åt dina filer genom att starta från en cd med Ubuntu och välja i menyn att du vill prova för att sedan gå in på den hårddisk där du har dina filer för att sedan kopiera över de till till exempel ett usbminne.
Sen vad du ska välja för version av Ubuntu när du gör en ominstallation beror helt på vilken dator du har jag använder själv Ubuntu MATE för den är mest lik den gamla Ubuntu men på min bärbara som har lite mindre minne använder jag Xubuntu.
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med Ubuntu 10.04 vid start

Inlägg av Nemo »

Hej!
Med hjälp av norhagers tips kan du komma åt och spara undan dina dokument, bilder mm.

Vad gäller Ubuntu 10.04 upphörde den att få säkerhetsuppdateringar i april 2013 och det är därför hög tid att ersätta den med en nyare version. Om du inte vill byta version var 6:e månad kan du satsa på LTS utgåvorna som nu stöds i 5 år. Den senaste 14.04 LTS får säkerhetsuppdateringar fram till april 2019.

Vilken variant av Ubuntu du väljer är helt upp till dig själv utifrån dina behov, din dators kapacitet mm.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"