Efter en tid av overksamhet på det här området har jag tagit tag i den försvunna nätverksikonen.
Skall hålla en kurs och behöver LAN-åtkomst och kunna styra videoprojektor med samma bild på PC-skärm och projektor.
Koppla skärmar var heller inte så lätt att hitta när man inte har behövt använda det förut. Tror mig hittat knappen för det, men måste tydligen ha en extra skärm/videoproj ansluten för att kunna aktivera kryssknappen.
Mycke bläddra runt i div skärm...visningsinställningar blev det. Hittade till slut panelelementet "Systeminställningar", la till det klickade på den ikonen "Skärmar" och där fanns en gråad klickruta "Spegla skärmar"
Struuuligt, måste återbesöka kurslokalen för att testa
Nä, ALLA inställningar på ett ställe, i alla "smaker" av *buntu.
Missförstå mig nu rätt jag syftar på nätverk, skärmar, möss, skrivare... dvs sånt som man som enkel användare måste få fart på.
Ibland/ofta under tidspress.
Har testat Unity (brrr) där fanns en nätverksikon, där kunde jag hanka mig fram.
Men.....att t.ex. skriva ut hämtade pdf, det var väl gömt. Hann med att anklaga Skatteverket för bristande Linux kompabilitet.
Linux Mint/div skrivbord Mate m.fl, tja gav inte full kontroll som jag ville.
LXDE bra, men saknar nätverksikon.
Lubuntu, går nu rappt och bra.
Där hittade jag till slut en applikation bland många som gav den funktionalitet som behövs när man skall kunna ansluta till nya nätverk t.ex. i kurslokal.
Den heter Nätverk, originellt va.
Ger en ikon som aktiverar de inställnings/anslutningsmöjligheter jag saknat.
Har tappat räkning på hur många Nätverk....som jag testat.
Det har varit trial and error, mest error.
Det här med namngivning i *buntu, där finns det utrymme för förbättringar.
Samma gäller det "förklarande" texter som dyker upp när markören ligger på resp ikon.
Hur är det tänkt att man skall kunna hålla isär alla paket med snarlika namn och beskrivningar, många är bara div design lullull som inte tillför någon funktionalitet.
Nä, inför unika namn på ALLA paket och helst med bra förklarande beskrivningar vad resp paket gör.
Nå slut med gnölet!
Med risk för återfall, så sätt tråden som löst.
Tack för alla tips som hjälpt till med att leda mig vidare när uppgivenheten knackat på

PS Kolla färgen på min signatur, är ingen programmerare/terminalryttare av rang