Allt förutom kända grunddistributörer ska bort

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Peyam

Re: Allt förutom kända grunddistributörer ska bort

Inlägg av Peyam »

Nemo skrev:
Peyam skrev:Mint: är en fork av Ubuntu och ska alltså bort
Är Ubuntu enligt dig själv en fork av Debian? Mint är beroende av Ubuntu för att existera och Ubuntu är i sin tur beroende av Debian. Med din egen logik borde även Ubuntu tas bort eller?
Nej, Ubuntu har utmärkt sig galant och därför ska den stanna. Mint strävar efter en forkning av nästan allt. Cinnamon är ett exempel som mint använder sig av. med detta menar jag att mint uppmanar till forkning. Det som har gjorts för Mint kunde ha blivit gjort för Ubuntu för att få ett ännu mer utmärk distro.
Xfce har kapaciteten att ersätta GNOME2 helt och hållet om utvecklarna orienterar sig till det.
Nemo skrev:Att det finns forkning beror på att det är möjligt. Du hade haft samma sak inom Windows om MS tillåtit detta. Ta bara Windows 8 som exempel. Om det var möjligt att forka Windows 8 är jag säker på att någon tagit fram en utgåva där precis allt vad avser Metro gränssnittet varit bortplockat. Nu har MS valt att köra ned hela sitt GUI i halsen på användarna oavsett om de gillar det eller inte. Är det den formen av utebliven valfrihet du efterfrågar?
Jag är emot forkning även om detta görs av Apple eller Windows. Forkning är bara slöseri med tid. Man kan ta en sak i taget. Utveckla den andra, när den är färdig utveckla nästa.
Nemo skrev:Där är smaken och åsikterna olika. Jag trivs inte alls med Unity och därför är det så bra att jag kan välja något annat som t.ex. KDE.
Unity gör en bra grej för de marknadsför sig själva genom unity. Unity är attraktiv även om detta är inte det bästa som finns. KDE är också bra men forka KDE? så att man får hundra tals olika DE? Jag tror att min budskap har nått fram. De aktiva Distros skakvarstå medans de andra ska bort.

Nemo skrev:Linux största styrka och samtidigt dess största svaghet är att det gå att anpassa efter så gott som alla möjliga behov.
Jag älskar att linux är som det är. Jag gilar att det finns massor med valfrihet och det säger jag utifrån min erfarenhet med Linux som började sedan 2006. Men vi vill inte ha Linux bara för oss själva. Jag skulle vilja ha nya användare och det jag hittills sagt har vart från en nybörjar perspektiv. Förändringar av just DE som gjorts av stora distributörer är alltid positiv. Detta för att folk börjar prata om dem. Dock är jag emot individuella forkningar av enkla program som gör exakt samma sak.
| Jag kör bara xfce. Hatar gnome och allt anant och speciellt KDE. Xubuntu är min favorit just för att jag inte lyckades installaera Arch och tänker inte försöka igen, Debian installatör fu**ar sönder all grub och boot. jag vet inte varför. Jag ska köpa SSD och installera xubuntu igen. |
Användarvisningsbild
Peyam

Inlägg av Peyam »

Hund skrev:Glöm inte att Xfce är en fork av CDE. Så vi måste ju skrota Xfce också. :)
Jag skulle inte ha bort XFCE. XFCEs roll inom linux världen är viktig. jag vet att du själv förstår vad jag menar. det som funkar utmärkt idag ska utvecklas och ingen forkning av det utmärkta varan skall forkas.
| Jag kör bara xfce. Hatar gnome och allt anant och speciellt KDE. Xubuntu är min favorit just för att jag inte lyckades installaera Arch och tänker inte försöka igen, Debian installatör fu**ar sönder all grub och boot. jag vet inte varför. Jag ska köpa SSD och installera xubuntu igen. |
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Nu börjar det här kännas riktigt kreativt och bra, frågan är bara hur man skulle kunna göra... Det finns ju ingen som bestämmer över Linux, så jag skulle tro att enda framkomliga vägen är att gå via en stor gemensam organisation som alla respekterar och använder sig av och det borde vara GNU. Det vore förstås jättebra om de kunde ha någon form av certifieraing av distar, så att man kunde gå in där och hitta vilka "fullvärdiga" alternativ som finns. I motsats till Distrowatch som listar precis allting utan någon form av värdering av vad det är.

Frågan är bara hur man skulle göra för att få GNU att ta ansvar för något sådant här? Intresse för det skulle man nog iofs också kunna hitta hos Canonical, RedHat och SUSE, men ingen av dem kan ju av förklarliga skäl ta ansvar för det...

Men det måste pratas om det här på andra ställen i världen också, den här frågeställningen kan ju inte bara vara något som vi lokalt upplever här...
Senast redigerad av 1 Osprey, redigerad totalt 30 gånger.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Linux Foundation?
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
gusnan
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av gusnan »

Osprey skrev:Det finns ju ingen som bestämmer över Linux, så jag skulle tro att enda framkomliga vägen är att gå via en stor gemensam organisation som alla respekterar och använder sig av och det borde vara GNU. Det vore förstås jättebra om de kunde ha någon form av certifieraing av distar, så att man kunde gå in där och hitta vilka "fullvärdiga" alternativ som finns.
Men det finns ju redan! :)
https://www.gnu.org/distros/free-distros.html

Nåja, jag fattar ju såklart att det kanske inte är den listan du är ute efter...
Hade tidigare nicket "Cowboy".
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

gusnan skrev:Men det finns ju redan! :)
https://www.gnu.org/distros/free-distros.html

Nåja, jag fattar ju såklart att det kanske inte är den listan du är ute efter...
Jodå, en lista finns det redan men som du säger så är det inte riktigt den listan som jag tänker på och förmodligen inte de andra här heller...

Men nu kom JoWa med en bra idé här som kan vara värd att kolla upp. Jag vet inte, men kanske vore Linux Foundation rätt väg att gå, jag vet faktiskt inte vad de har för ideologisk inställning och möjligheter.

När det gäller GNU så är problemet att den gode Stallman med flera kanske har en alltför renlärig inställning till det där med fri och öppen. Det vill säga, det finns en hel del där som aldrig skulle kunna tänka sig att upprätta en mer marknadsmässig lista, med operativsystem som innehåller icke fria drivrutiner och sådant. Själv tror (inser?) jag att vi måste finna oss i det för att kunna få ordentlig fart och volym på det...

En hel del av de största distributionerna inklusive Ubuntu har liksom gjort avsteg från det renlärigt fundamentalistiska. Men som sagt, det är inget som hindrar att det finns två listor... problemet är bara var vi ska hitta en trovärdig organisation som kan stå för det och frivilliga personer som kan lägga ned en hel del ideellt arbete på det...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

Peyam skrev: Nej, Ubuntu har utmärkt sig galant och därför ska den stanna. Mint strävar efter en forkning av nästan allt. Cinnamon är ett exempel som mint använder sig av. med detta menar jag att mint uppmanar till forkning. Det som har gjorts för Mint kunde ha blivit gjort för Ubuntu för att få ett ännu mer utmärk distro.
Fast det är bara din egen personliga uppfattning. Jag tycker att Mint har utmärkt sig galant och vill gärna att den ska stanna.

Det argument du använder mot Mint kan också användas mot Ubuntu, dvs, det som har gjorts för Ubuntu kunde ha blivit gjort för Debian för att få en ännu mer utmärkt distro.
Peyam skrev:Xfce har kapaciteten att ersätta GNOME2 helt och hållet om utvecklarna orienterar sig till det.
KDE, Gnome3, Xfce, Lxde, Mint, Cinnamon m.fl. har alla kapaciteten att helt och hållet ersätta Gnome2. De gör de också, då användarna själva väljer den skrivbordsmiljö som passar dem själva bäst istället för att någon annan talar om det för dem.
Peyam skrev:Jag älskar att linux är som det är. Jag gilar att det finns massor med valfrihet och det säger jag utifrån min erfarenhet med Linux som började sedan 2006.
Det var roligt att höra, men så lät det inte i ditt inledande inlägg i denna tråd, där du skrev:
Peyam skrev:Jag tycker sammanfattningsvis: åt helvete med all forking och valfrihet.
För mig är det inget problem att det finns 100-tals olika Linuxdistar att välja bland. Jag använder ett fåtal och kanske provar på någon ytterligare om jag får tid för det. En nybörjare som inte kört Linux tidigare kanske väljer Ubuntu. När han eller hon lärt sig mer finns valet att fortsätta köra Ubuntu eller testa någon annan distribution. Det går också att fortsätta köra Ubuntu, men med en annan skrivbordsmiljö. Att det sedan finns en mängd mer eller mindre kända distributioner är inget problem. Det troliga är att en nybörjare håller sig till någon av de mer kända distributionerna och gärna någon, där allt i princip finns på plats från början.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"