Nej, Ubuntu har utmärkt sig galant och därför ska den stanna. Mint strävar efter en forkning av nästan allt. Cinnamon är ett exempel som mint använder sig av. med detta menar jag att mint uppmanar till forkning. Det som har gjorts för Mint kunde ha blivit gjort för Ubuntu för att få ett ännu mer utmärk distro.Nemo skrev:Är Ubuntu enligt dig själv en fork av Debian? Mint är beroende av Ubuntu för att existera och Ubuntu är i sin tur beroende av Debian. Med din egen logik borde även Ubuntu tas bort eller?Peyam skrev:Mint: är en fork av Ubuntu och ska alltså bort
Xfce har kapaciteten att ersätta GNOME2 helt och hållet om utvecklarna orienterar sig till det.
Jag är emot forkning även om detta görs av Apple eller Windows. Forkning är bara slöseri med tid. Man kan ta en sak i taget. Utveckla den andra, när den är färdig utveckla nästa.Nemo skrev:Att det finns forkning beror på att det är möjligt. Du hade haft samma sak inom Windows om MS tillåtit detta. Ta bara Windows 8 som exempel. Om det var möjligt att forka Windows 8 är jag säker på att någon tagit fram en utgåva där precis allt vad avser Metro gränssnittet varit bortplockat. Nu har MS valt att köra ned hela sitt GUI i halsen på användarna oavsett om de gillar det eller inte. Är det den formen av utebliven valfrihet du efterfrågar?
Unity gör en bra grej för de marknadsför sig själva genom unity. Unity är attraktiv även om detta är inte det bästa som finns. KDE är också bra men forka KDE? så att man får hundra tals olika DE? Jag tror att min budskap har nått fram. De aktiva Distros skakvarstå medans de andra ska bort.Nemo skrev:Där är smaken och åsikterna olika. Jag trivs inte alls med Unity och därför är det så bra att jag kan välja något annat som t.ex. KDE.
Jag älskar att linux är som det är. Jag gilar att det finns massor med valfrihet och det säger jag utifrån min erfarenhet med Linux som började sedan 2006. Men vi vill inte ha Linux bara för oss själva. Jag skulle vilja ha nya användare och det jag hittills sagt har vart från en nybörjar perspektiv. Förändringar av just DE som gjorts av stora distributörer är alltid positiv. Detta för att folk börjar prata om dem. Dock är jag emot individuella forkningar av enkla program som gör exakt samma sak.Nemo skrev:Linux största styrka och samtidigt dess största svaghet är att det gå att anpassa efter så gott som alla möjliga behov.