Faktum kvarstår dock, den är precis som de stora drakarnas mobiloperativ, fullständigt nedlusad med förkonfigurerat och mer eller mindre fast förankrat "skräp", typ facebook, twitter, google, yahoo och liknande. Däremot saknas något så basalt som ett vanligt e-postprogram!

Visserligen lyckades jag efter mycket letande hitta en app (Dekko) som faktiskt gick att konfa med egen e-postlösning (läs domän), men hur bra känns det att förlita sig på en enskild app-utvecklare som kan tröttna på att utveckla vilken dag som helst?
Sen har vi då den stora innovationen... Scopes! Ett koncept jag överhuvudtaget inte förstår avsikten med. I mina ögon är det inget annat än en förvuxen flödesläsare, som fylls med innehåll styrt av andra. Såvida man inte är tillräckligt kunnig och intresserad för att utveckla egna scopes.
Som systemet ser ut idag, är det i mina ögon inte möjligt att köra som enda mobil, men visst, ge det något års ytterligare utveckling och tid för världens utvecklare att ta fram de nödvändiga apparna, så är det åtminstone inte sämre än de etablerade systemen. Dock hade jag väntat mig ett för vanliga användare, mer "hackable" system och det får mig att hålla än mer krampaktigt i min Jolla.