Osprey skrev:Gunnar Hjalmarsson skrev:Måste säga att det var en krånglig lösning, Osprey. Dessutom är risken överhängande att den skapar en felaktig "locale", dvs. att värdet av LANG eller någon/några av LC_*- variablerna är en kinesisk locale, samtidigt som det inte skulle finnas kvar någon sådan. Då protesterar systemet.
Det är
just därför man kör en "locale-gen", den justerar ju allt efter vad som finns tillgängligt...
Du ser inte kinesiska tecken, om inte någon/några av variablerna, vars värden visas om du kör kommandot locale, har något kinesiskt språk. Alltså är det där man bör börja i första hand, och normalt (dvs. om man inte har satt någon av de variablerna manuellt i andra konfigurationsfiler än
/etc/default/locale eller
~/.pam_environment) kan det fixas via språkstödet.
Sedan, om man har 'städmani', kan man ju rensa hårddisken från genererade kinesiska locales, men det behövs inte. Jag grejar ganska mycket med denna typ av inställlningar, och har massor med konstiga språk och locales installerade, men så länge jag bara har svenska (och ibland engelska) inställt i språkstödet, störs jag inte av det där andra.
Den risk jag ville peka på är, att om någon av de aktuella variablerna är inställda på en kinesisk locale, och du
bara tar bort alla genererade kinesiska locales, då blir det lätt galet. Något i den här stilen:
$ LANG=pt_PT.UTF-8
$ locale
locale: Cannot set LC_CTYPE to default locale: No such file or directory
locale: Cannot set LC_MESSAGES to default locale: No such file or directory
locale: Cannot set LC_ALL to default locale: No such file or directory
LANG=pt_PT.UTF-8
LANGUAGE=en_US
LC_CTYPE="pt_PT.UTF-8"
LC_NUMERIC=sv_SE.UTF-8
LC_TIME=sv_SE.UTF-8
LC_COLLATE="pt_PT.UTF-8"
LC_MONETARY=sv_SE.UTF-8
LC_MESSAGES="pt_PT.UTF-8"
LC_PAPER=sv_SE.UTF-8
LC_NAME=sv_SE.UTF-8
LC_ADDRESS=sv_SE.UTF-8
LC_TELEPHONE=sv_SE.UTF-8
LC_MEASUREMENT=sv_SE.UTF-8
LC_IDENTIFICATION=sv_SE.UTF-8
LC_ALL=
$
(Jag valde pt_PT.UTF-8 som exempel eftersom det är en locale som
inte råkar vara genererad på min maskin.)
Osprey skrev:När jag hade exakt samma problem, så räckte det inte med att öppna Språkstöd och ta bort det där. Det fanns kvar ändå oavsett hur mycket jag försökte...
Hmm.. Vad exakt menar du med "ta bort"? Om du kan visa mig ett exempel på att datorn envisas med att visa något språk, utan att det finns något spår av språket ifråga när du kör kommandot
locale, så blir jag uppriktigt nyfiken.