Broder Tuck: Nosat reda på att stadshypotekbank använder handelsbankens system för internetbank?

Du skriver att mailet skickats till handelsbanken men citerat felmeddelande nämns att det är stadshypotek bank du har problem att logga in på?
[quote="Beautifoe"]Jättebra skrivet Broder Tuck, vi behöver fler som du! Dock, av ren nyfikenhet, undrar jag samma sak som jag tror northface nosade på, nämligen om de tillhandahåller sina kunder med programvara för att kunna använda internetbanken.[/quote]
Kollade upp en del tidigare om stadshypotek bank. De bytte ut ett tidigare system som enligt uppgift fungerade i linux, till handelsbankens system leverat av nexus. Handelsbanken har en mjuk-version av sin internetbank men är inget stadshypotek bank använder. Beslutet är troligvis fattat av ej datorkunniga personer då en datakunnig på stadshypotek jag talade med talade om att hon avrått eftersom "det vore att byta ner sig". Nexus har lösningar även för Linux men jag vet inte om det enbart gäller mjuk-versionen med sämre funktionalitet
Felmeddelandet Tuck får upp visar på grov inkompetens. "Stadshypotek Bank InternetService ställer (vi) vissa krav på det operativsystem och den webbläsare du använder på din dator". Linux är "ej godkänt". Windows (eller OS 10) är alltså ett krav som en bank ställer? För säkerheten? Det var ju smart skrivet. Min webbläsare firefox känner inloggningen inte igen. Man ska tydligen ha IE. Var det med operativsytem smart så måste detta vara super intelligent.
Men kan ju ändå nämna att de har haft visst stöd för firefox i windows men har haft problem med 1.5:an. Netscape som nämns är ju annars en väl använd webbläsare. Icke. Är meddelandet 10 år gammalt? Fast då fanns väl inte internetbank? Troligare är att handelsbankens it-ansvarig (och alla andra it-anställda också för den delen) suttit inlåsta i serverrummet utan skärm i tio år (fråga mej inte hur de överlevt) och precis kommit ut och skrivit detta meddelande.
Eller, troligare, de har inga it-anställda. Det kanske är som när flera landsting tecknade kontrakt för 10-tals miljoner för ett nytt datasystem till sjukvården och fick ett system som gick segt som bara den, gav läkare journaler på fel person med mer med mer, och protokollet över sammanträdet där avtalet tecknades var skrivet av företaget som tog emot beställningen.
Sluta låt företag som de och micrsoft ta beslut åt er för att ni helt enkelt är totalt okunniga och anställ it-folk (med fördel it-folk som kan någonting) så slipper ni sådana här pinsamheter!
[quote="Beautifoe"]Min bank (FSB) kör bara med den lilla dosan, som hittills funkat bra oavsett dator, operativssystem och världsdel jag befinner mig på, men jag vet att Handelsbanken, åtminstone på företagssidan, har och eventuellt fortfarande använder ett särskilt säkerhetsprogram med diverse certifikat för att kunna komma åt hemsidan. I så fall är det mer förståeligt att du inte kan ta dig in via Linux, om den mjukvara som behövs enbart finns tillgänglig till Windows. Men i vilket fall som helst så är det extremt dålig service att inte tillhandahålla alla sina kunder med samma tjänster, det håller jag verkligen med om. Min frågeställning handlade mest om nyfikenhet gällande varför de skulle utesluta användandet av vissa operativssytem.
Om de inte skärper sig får vi bussa Sverker på dem![/quote]
Aha, certifikaten behövs alltså för att överhuvudtaget logga in som företag på handelsbanken.
fsb funkar utmärkt för mej med.
vem är sverker?