Klagomål till Handelsbanken för att de inte accepterar Linux

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Hej Ubuntuvänner.

Tidigare har jag framfört i detta fora att en av "mina" banker inte godkänner Linux och, i mitt fall, Ubuntu.

Jag har skrivit ett mail till dem och vill delge Er utdrag ur det. Kommer det något svar från dem, lovar jag att återkomma med det.
Jag har varit kund hos Er i många år. I det stora hela har allt varit
till belåtenhet fram till nu.

Det är med stor besvikelse jag konstaterar att Ni påtager Er rätten att
bestämma vilket operativsystem Era kunder skall/får använda sig av
gentemot Er bank.

Det är precis samma sak som om Ni skulle kräva av kunder som ringer, att
de bara får ringa om de har abonnemang hos någon eller några specifikt
utvalda leverantörer.

Det borde väl ändå vara fullgott om man över huvud taget KAN ringa på
telefon, eller, som i mitt fall, att jag har en Internetuppkoppling. Att
jag därtill använder Linux -ett av de säkrare operativsystemen- borde
nog egentligen vara alldeles förträffligt.

Kommer Er IT-avdelning att kunna klara av ett allt mer växande
operativsystem, även om det i dagsläget kanske inte är lika utbrett som
de två system Ni "godkänner"? Eller skall jag fortsättningsvis bara
kunna använda mig av telefon i mina kontakter med Er?

Om jag nu inte ringer med Telia, vilka andra telefonbolag är gångbara
hos Er? Glocalnet? Dem har jag både till telefon som till
Internetuppkoppling.

Med vänlig hälsning
Hälsningar

Br Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Lysande skrivit! :)
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Inlägg av Quartus »

Hehe! :P
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jätte bra :)
Användarvisningsbild
Johan Segolsson
Kontakt:

Inlägg av Johan Segolsson »

Bra gjort, hoppas fler människor gör som dig!
/phaero
Okänd

Inlägg av Okänd »

Vilket är problemet? Har de någon programvara bara för Windows, som det ej finns någon motsvarighet till i Linux?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Tack för de positiva gensvaren ovan på mitt mail till SHB.

Du northface frågar och jag har inget svar. Jag vet inte om det är brister i teknik eller vilja hos banken för att inte tillmötesgå alla kunder. Kanske både och. Men däremot uppfattar jag det som att SHB genom sitt agerande bidrar till att motverka fri konkurrens. Trots att de själva säger sig vara en affärsbank. Förunderligt!

Detta får jag mig till livs när jag försöker logga in:
Felaktig konfiguration

För att du ska kunna använda Stadshypotek Bank InternetService ställer vi vissa krav på det operativsystem och den webbläsare du använder på din dator.
Du använder Status
OperativSystem Linux Ej godkänt operativsystem!
Webbläsare undefined

Nedan kan du se vilken utrustning vi för närvarande har stöd för och godkänner.

Godkända versioner på operativsystem och webbläsare
PC Mac
Operativsystem Windows 98, ME, NT, 2000, XP OS 10.2 eller senare version.
Webbläsare Explorer 5.01-6.0, Netscape 7.x* Netscape 7.1
Säkerhetslösning Smart Trust Personal
3.2.1 eller senare version. Smart Trust Personal 3.5 eller senare version.

*Netscape 7.x kräver att du använder Smart Trust Personal 3.4.5 eller senare version.
Även om jag inser att ett eventuellt(?) svar från dem blir bla ha, bla ha, känns det som om de vill begränsa utbudet på marknaden och tvinga folk att gå i deras ledband, vilket är lite väl magstarkt av en s.k. affärsbank.

Vi får väl avvakta och se vad de vill säga, om de nu ens besvärar sig med att svara.

;) Br Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Kontakt:

Inlägg av Dick Lundberg »

Bra, Broder Tuck! Är hjärtligt trött på stora företag som inte kan tillhandahålla sina internettjänster även för oss som kör Linux. Det är ju bara lathet! Linux växer och borde åtminstone tas på lika stort allvar som Mac numera. Jag har inga problem med Föreningssparbanken och Linux tack och lov.
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Simon
Kontakt:

Inlägg av Simon »

Jättebra skrivet Broder Tuck, vi behöver fler som du! Dock, av ren nyfikenhet, undrar jag samma sak som jag tror northface nosade på, nämligen om de tillhandahåller sina kunder med programvara för att kunna använda internetbanken. Min bank (FSB) kör bara med den lilla dosan, som hittills funkat bra oavsett dator, operativssystem och världsdel jag befinner mig på, men jag vet att Handelsbanken, åtminstone på företagssidan, har och eventuellt fortfarande använder ett särskilt säkerhetsprogram med diverse certifikat för att kunna komma åt hemsidan. I så fall är det mer förståeligt att du inte kan ta dig in via Linux, om den mjukvara som behövs enbart finns tillgänglig till Windows. Men i vilket fall som helst så är det extremt dålig service att inte tillhandahålla alla sina kunder med samma tjänster, det håller jag verkligen med om. Min frågeställning handlade mest om nyfikenhet gällande varför de skulle utesluta användandet av vissa operativssytem.

Om de inte skärper sig får vi bussa Sverker på dem!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det finns tydligen en lösning tagit från forumet som min tidigare länk hänvisar till. Men det förändrar ju i och för sig inte principproblemet. Jag citerar:

" En utförligare beskrivning följer…..När tid finnes. Tills vidare.....

Förutsättningar
Wine är installerat (http://www.winehq.com/site/download)
Winetools är installerat (http://www.von-thadden.de/Joachim/WineTools/)
Nexus Personal (http://www.handelsbanken.se/shb/inet/ic ... al4.01.exe)
Registrerat certifikat (Låna en †kompis†windowsdator om registreringen inte funkar från linux.)

Vidare förutsätts att wine och winetools har installerats redan.
Kör winetools (wt)
(Om du inte redan har en winekonfiguration du är rädd om så väler du att skapa en ny †fake windows†(?)
Installera DCOM98 från †Base menyn†.
Installera Internet Explorer från †Base menynâ€
Installera Nexus Personal (wine personal4.01.exe)
När det är installerat så startar den upp av sig självt. Välj då att skapa en mapp i mappen †Personal†i †Program Files†katalogen med namnet cert. Kopiera dit certifikatet och välj sedan att från applikationen inportera detta certifikat (har fått problem med att nexus krachar när certifikatet legat på annat andra filsystem).

Kör Internet Explorer. Om allt gått som det skall så ska det bara vara att logga in på handelsbanken…..Lite krångel kan uppstå vid signering/inloggning med knappar som inte går att klicka på…tabba och använd enter i så fall. Jag är väl medveten om denna beskrivnings brister och eventuella fel som kan dyka upp…Men skicka in en fråga i den här tråden om du stöter på problem ….Jag har säkert redan haft samma problem…. "
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

Jösses va omständigt.

Jag använder Nordea och deras skrapkortslösning vilket fungerar perfekt oavsätt OS och webläsare. Det räcker med att den klarar SSL vilket alla gör så är det bara att tuta och köra. Synd att de endast förlitar sig på Nexux säkerhetsprogramvara för certifikatshantering. Kan du inte få certifikatet via rekommenderat brev på posten (cd-skriva) eller nått sånt?
Användarvisningsbild
LadyFrost
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av LadyFrost »

Jag har, sporrad av denna tråd, ÄNTLIGEN beställt en såndär liten bankdosa som man ska ha för att få pinkoder från. Innan jag beställde gick jag dock till sidan "Utrustning & programvara" och läste, för att se om jag kanske istället skulle byta bank. Jag blev positivt överraskad när första meningen på sidan är "Vår målsättning är att internettjänsterna ska fungera med alla webbläsare på alla operativsystem."

Som jag misstänkte så stod det längre ner att de inte har kunnat testa alla webbläsare på alla operativsystem, utan bara de vanligaste. Detta innefattade ett par olika webbläsare i windows, ett par olika webbläsare i MacOS och Netscape och Mozilla i Linux. Positivt var att de ens brytt sig om linux! Detta är Länsförsäkringar Bank.
Frihet, jämlikhet, vänlighet. Det är väl inte så svårt?
Användarvisningsbild
Albin

Inlägg av Albin »

Här kommer en n00b och förstör hela tråden:

Varför är det en del av "System requirement" (stavning?) att ha Windows?
Vad är det Windows har som inte Linux har? (förutom en massa säkerhetshål och buggar). Är det att dom ska ha en ActiveX kontroll som inte linux klarar? eller klarar linux sånna?
För Firefox (har jag för mig) har en plug-in som gör så att man (i windows) kan köra activeX kontroller.
Är jag helt ute och cycklar?
UbuntuGuide | LinuX-Gamers | Google Linux | Google Trends
Jag kan det jag kan och det jag inte kan det kan jag lära mig :)
Jag hette tidigare "sertion".
The end!
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

ActiveX går inte att köra i linux, nej - det är ett microsoft-påfund.

Likaså använder vissa banker och andra sidor windowsprogram för att man ska kunna använda tjänsterna fullt ut.

Till slut är vissa webmasters inkompetenta idioter, och lägger därför in en spärr så fort de upptäcker att en besökare inte använder windows, eftersom dessa webmasters inte testat den miljön själva.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="rancor"]Jösses va omständigt.

Jag använder Nordea och deras skrapkortslösning vilket fungerar perfekt oavsätt OS och webläsare. Det räcker med att den klarar SSL vilket alla gör så är det bara att tuta och köra. Synd att de endast förlitar sig på Nexux säkerhetsprogramvara för certifikatshantering. Kan du inte få certifikatet via rekommenderat brev på posten (cd-skriva) eller nått sånt?[/quote]
För vad används certifikatshantering?
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="sertion"]Vad är det Windows har som inte Linux har? (förutom en massa säkerhetshål och buggar).[/quote]
Marknadsandelar. Windows har marknadsandelar. Och tillräcklig stora för att kunna ta betalt för en dålig produkt.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="northface"]Det finns tydligen en lösning tagit från forumet som min tidigare länk hänvisar till. Men det förändrar ju i och för sig inte principproblemet. Jag citerar:

" En utförligare beskrivning följer…..När tid finnes. Tills vidare.....

Förutsättningar
Wine är installerat (http://www.winehq.com/site/download)
Winetools är installerat (http://www.von-thadden.de/Joachim/WineTools/)
Nexus Personal (http://www.handelsbanken.se/shb/inet/ic ... al4.01.exe)
Registrerat certifikat (Låna en � kompis� windowsdator om registreringen inte funkar från linux.)

Vidare förutsätts att wine och winetools har installerats redan.
Kör winetools (wt)
(Om du inte redan har en winekonfiguration du är rädd om så väler du att skapa en ny � fake windows� (?)
Installera DCOM98 från � Base menyn� .
Installera Internet Explorer från � Base menyn�
Installera Nexus Personal (wine personal4.01.exe)
När det är installerat så startar den upp av sig självt. Välj då att skapa en mapp i mappen � Personal� i � Program Files� katalogen med namnet cert. Kopiera dit certifikatet och välj sedan att från applikationen inportera detta certifikat (har fått problem med att nexus krachar när certifikatet legat på annat andra filsystem).

Kör Internet Explorer. Om allt gått som det skall så ska det bara vara att logga in på handelsbanken…..Lite krångel kan uppstå vid signering/inloggning med knappar som inte går att klicka på…tabba och använd enter i så fall. Jag är väl medveten om denna beskrivnings brister och eventuella fel som kan dyka upp…Men skicka in en fråga i den här tråden om du stöter på problem ….Jag har säkert redan haft samma problem…. "[/quote]
dumheter.

stödjer inte en bank fri konkurrens så nobba dom. Finns fler banker än en.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Broder Tuck: Nosat reda på att stadshypotekbank använder handelsbankens system för internetbank? ;) Du skriver att mailet skickats till handelsbanken men citerat felmeddelande nämns att det är stadshypotek bank du har problem att logga in på?

[quote="Beautifoe"]Jättebra skrivet Broder Tuck, vi behöver fler som du! Dock, av ren nyfikenhet, undrar jag samma sak som jag tror northface nosade på, nämligen om de tillhandahåller sina kunder med programvara för att kunna använda internetbanken.[/quote]
Kollade upp en del tidigare om stadshypotek bank. De bytte ut ett tidigare system som enligt uppgift fungerade i linux, till handelsbankens system leverat av nexus. Handelsbanken har en mjuk-version av sin internetbank men är inget stadshypotek bank använder. Beslutet är troligvis fattat av ej datorkunniga personer då en datakunnig på stadshypotek jag talade med talade om att hon avrått eftersom "det vore att byta ner sig". Nexus har lösningar även för Linux men jag vet inte om det enbart gäller mjuk-versionen med sämre funktionalitet

Felmeddelandet Tuck får upp visar på grov inkompetens. "Stadshypotek Bank InternetService ställer (vi) vissa krav på det operativsystem och den webbläsare du använder på din dator". Linux är "ej godkänt". Windows (eller OS 10) är alltså ett krav som en bank ställer? För säkerheten? Det var ju smart skrivet. Min webbläsare firefox känner inloggningen inte igen. Man ska tydligen ha IE. Var det med operativsytem smart så måste detta vara super intelligent.

Men kan ju ändå nämna att de har haft visst stöd för firefox i windows men har haft problem med 1.5:an. Netscape som nämns är ju annars en väl använd webbläsare. Icke. Är meddelandet 10 år gammalt? Fast då fanns väl inte internetbank? Troligare är att handelsbankens it-ansvarig (och alla andra it-anställda också för den delen) suttit inlåsta i serverrummet utan skärm i tio år (fråga mej inte hur de överlevt) och precis kommit ut och skrivit detta meddelande.

Eller, troligare, de har inga it-anställda. Det kanske är som när flera landsting tecknade kontrakt för 10-tals miljoner för ett nytt datasystem till sjukvården och fick ett system som gick segt som bara den, gav läkare journaler på fel person med mer med mer, och protokollet över sammanträdet där avtalet tecknades var skrivet av företaget som tog emot beställningen.

Sluta låt företag som de och micrsoft ta beslut åt er för att ni helt enkelt är totalt okunniga och anställ it-folk (med fördel it-folk som kan någonting) så slipper ni sådana här pinsamheter!

[quote="Beautifoe"]Min bank (FSB) kör bara med den lilla dosan, som hittills funkat bra oavsett dator, operativssystem och världsdel jag befinner mig på, men jag vet att Handelsbanken, åtminstone på företagssidan, har och eventuellt fortfarande använder ett särskilt säkerhetsprogram med diverse certifikat för att kunna komma åt hemsidan. I så fall är det mer förståeligt att du inte kan ta dig in via Linux, om den mjukvara som behövs enbart finns tillgänglig till Windows. Men i vilket fall som helst så är det extremt dålig service att inte tillhandahålla alla sina kunder med samma tjänster, det håller jag verkligen med om. Min frågeställning handlade mest om nyfikenhet gällande varför de skulle utesluta användandet av vissa operativssytem.

Om de inte skärper sig får vi bussa Sverker på dem![/quote]
Aha, certifikaten behövs alltså för att överhuvudtaget logga in som företag på handelsbanken.

fsb funkar utmärkt för mej med.

vem är sverker?
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"