PIN-Kod

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
cKlas
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

PIN-Kod

Inlägg av cKlas »

I går hade jag en automatisk uppdatering som inte krävde lösenord.Efter det så verkar det nu som att systemet inte frågar efter PIN-Kod(Dongel) längre.Koden finns i systemet och jag har glömt om jag skrev dit det för länge sen men en frågeruta har alltid frågat efter PIN-kod innan jag kunnat koppla upp mig på det mobila bredbandet.Jag bara kollar så att det har varit meningen att man inte skall ange pinkod varenda gång man skall koppla upp sig.Fortfarande skall jag själv starta själva uppkopplingen.Undringen är ju att en sådan förändring borde ligga under systemförändring(med lösenord) och inte vanlig uppdatering.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: PIN-Kod

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag har också noterat att systemet inte frågar efter lösenord vid vissa typer av uppdateringar. Vågar inte säga exakt var gränsen går.
Användarvisningsbild
Ganymedes
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Ganymedes »

Som jag fattat det så krävs det inget lösenord vid uppgradering av ett redan installerat paket, men krävs vid en nyinstallation av ett paket, som tex. en ny kärna.

Efter gårdagens uppdatering så behöver jag inte knappa in lösenordet (Lubuntu 14.04, Ubuntu 14.04 fungerar som det ska) efter att den legat i vänteläge. Inte heller efter att skärmen släckts ner efter några minuters inaktivitet. Jag har provat att ändra på det men det verkar inte fungera ändå.

Edit: Förtydligande.
Användarvisningsbild
Ganymedes
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Ganymedes »

Jag undrar om det inte blev att fungera som det ska efter uppdateringen. Om jag inte minns fel så har jag försökt att stänga av låsskärmen vid inaktivitet tidigare men inte lyckats. Nu hittade jag inställningar där det var avstängt, och när jag aktiverar låset där så fungerar det. Samma sak gäller låsskärmen efter vänteläget, även om jag länge velat att skärmen låses då.

Jag har använt/använder mobilt bredband och behöver inte ange PIN-kod, men har för mig att jag avaktiverade det. Antingen i programmet i Windows (osäker på om det går, det var ett tag sedan), eller genom att stoppa in sim-kortet i en vanlig mobil och avaktiverade PIN-koden där.
Skriv svar

Återgå till "Internet"