Några råd; tack

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
u axelman

Några råd; tack

Inlägg av u axelman »

Jag har en dator med Win 7. Jag vill gärna gå över till Linux / Ubuntu och skulle gärna vilja ha ett par råd.
Först hade jag tänkt att prova MAC, men det kostar ju en del.
Man är ju lite trött på Windows och virus.
Jag har också
Firefox
Thunderbird
Kaspersky Total Security
och så kör vi ett program som heter Visma SPCS SKATT.

Mozillaprogrammen är väl OK i Ubuntu och det går väl också att få med bokmärken och MAIL och adresser.
Kaspersky finns väl inte i UBUNTU - version ?
Men då får man väl välja ett annat Antivirusprogram ? Kanske ett som är gratis.
Vilket är lämpligast ?
SPCS SKATT finns tydligen inte i Linug version.
Jag antar att det inte går att köra spcs skatt på något annat sätt i en Ubuntu-dator ? Eller ............. ?

Tacksam för några goda råd
axelman
LennartL
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hjälp med att installera Ubuntu

Inlägg av LennartL »

Du skulle ju kunna installera Ubuntu "vid sidan av Windows" så har du Windows kvar i maskinen till dom program du använder som inte ännu finns till Ubuntu.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Några råd; tack

Inlägg av JoWa »

Hej och välkommen. :)
u axelman skrev:Mozillaprogrammen är väl OK i Ubuntu och det går väl också att få med bokmärken och MAIL och adresser.
Kaspersky finns väl inte i UBUNTU - version ?
Men då får man väl välja ett annat Antivirusprogram ? Kanske ett som är gratis.
Vilket är lämpligast ?
SPCS SKATT finns tydligen inte i Linug version.
Jag antar att det inte går att köra spcs skatt på något annat sätt i en Ubuntu-dator ? Eller ............. ?
  • Mozilla Firefox och Thunderbird ingår i Ubuntu-installationen. Dina data kan du kopiera från en installation till en annan.
  • Kaspersky Total Security är ett program för Windows, avsett att lösa (nåja) säkerhetsproblem i Windows. Att det inte finns för Ubuntu är naturligt. Att slippa sådana program är en av fördelarna med Ubuntu (och Linux allmänt).
  • Du kan köra Windows-program med hjälp av Wine. Alternativt, då du tycks ha en Windows-licens, kan du installera Windows i VurtualBox. Visma tycks hålla på att utveckla webbversioner av sina program, se https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/t ... ativsystem Hur långt de har kommit får du nog fråga Visma om.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Hej du. ;)

Du har fått bra svar av LennartL och JoWa.
Med två alternativ att gå tillväga.

Men du, de behov du har av bokföring- och skatteprogram gör att jag nog skulle vilja att du behåller windows tills vidare.

Istället bör du nog testa ubuntu inne i och från windows.
Windows i sig, verkar direkt ge dig det du behöver och då är det bäst att ha det kvar. Uppdateringen till 10:an i win får du nu gratis, om du har winlicens, så hasta inte iväg.

Då behöver du inte ångra dig i efterhand.

Kör så, så länge som du behöver, för att "känna på" hur du trivs med ubuntu i stort. Ubuntu är ett fullgott alternativ till andra operativsystem, men i just dina specifika behov av program, så saknas den möjligheten i Linux ännu så länge.

Blir du nöjd med Linux så kan du därifrån börja fundera på alternativa lösningar för dina specifika program, enl föreg..
Under hand, så att säga.

Leverantören Fortnox har affärs- och redovisningsprogram "i molnet" och där är du oberoende av vilket datoroperativ du har på din dator. Så länge som du tar dig ut på nätet. ;)
Till en förening körde vi med Fortnox och vi var nöjda med dem.

Kanske också att det blir så som JoWa skriver, att Wisma kommer med en utgåva av sina program för Linuxdatorer.

Med windows kvar så länge, så kan du tuffa på. Uppgradera till 10:an och se tiden an. Kör med antingen dualboot eller i en virtuell lösning från windows.

I övrigt är ubuntu ett fullgott alternativ för det mesta.

Oavsett hur du väljer att göra, så vill jag önska dig Lycka till och, gärna, välkommen till Linuxvärlden. ;D /tukken

Tillägg: Här får du lite info om hur att köra Linux inne ifrån windows.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
u axelman

Inlägg av u axelman »

Tack för de goda råden.

Jag tror jag skall göra så här.
Jag kör SPCS Skatt i hustruns dator, som har XP. Det är inte så mycket Skatte-körning. Mest att hantera deklarationerna med några få aktietransaktioner i Aktiehanteraren.
I min pc försöker jag installera UBUNTU och få med mig Bokmärken och E-post från Win till Firefox och Thunderbird i Ubuntu. Om allt går vägen och jag trivs med UBUNTU så behåller jag det i min dator och hustrun får överta min WIN 7 licens.

Om det inte blir bra med UBUNTU så får jag ominstallera Win 7 i min dator.

Jag skall försöka få till det nu i helgen. ???

Jag håller tummarna.

GOD HELG
önskar
Axelman
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Lycka till, och hoppas att du blir nöjd med resultatet. :)
u axelman

Inlägg av u axelman »

Tack
Jag glömde att fråga om jag för hämta hem något BRA (gärna gratis) AntiVirusprogram, som jag kan installera direkt efter Ubuntu-installationen ?
Tacksam för tips på sådant program.
Gärna också Brandvägg-program om det behövs.

HOPPAS ATT JAG INTE GLÖMT NÅGOT ANNAT VIKTIGT FÖRE
KONVERTERINGEN ??? ???

Axelman
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Brandvägg (UFW) ingår i Ubuntu. Om du vill kan du installera ett grafiskt gränssnitt som heter GUFW (Brandväggskonfiguration), t.ex. för att blockera alla inkommande anslutningar (det har jag gjort).

Antivirusprogram kan du hoppa över.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

u axelman skrev: . . .
I min pc försöker jag installera UBUNTU och få med mig Bokmärken och E-post från Win till Firefox och Thunderbird i Ubuntu. Om allt går vägen och jag trivs med UBUNTU så behåller jag det i min dator och hustrun får överta min WIN 7 licens

Om det inte blir bra med UBUNTU så får jag ominstallera Win 7 i min dator. .
Även om du nu väljer att göra så, så finns det saker att tänka på inför att blåsa windows och ersätta det med en installation av enbart Ubuntu.

När du har kommit till insikt om att du skall köra Ubuntu på din disk, så bör du redan innan du installerar det, ha funderat över om du ändå inte skall lämna en del reservutgångar öppna.

MS-Win är en.

Ett Linux utan separerad root- och homepartition kan bli en fälla.
Där man, som i MS-Windows samlar systemfiler och egna filer i en och samma partition. Går det ena fel, så går även det andra likadant.

Linux erbjuder bättre alternativ.

Men man skall vara förberedd innan, i tanken, på nödbromsen som Linux har till förfogande: en separat partition för systemfiler (root-partition), samt en separat partition för sina egna, privata alster (home-partitionen).

Har man dem med i grundinstallationen, så är man väldigt mycket friare att handla, om det någon gång går illa.

Med ditt beslut, vill jag rekommendera LennartL:s förslag. Installera Ubuntu bredvid MS-Windows. Släng inte bort ditt windows. Krymp dess innehåll på hårddisken istället, så att du har minimalt kvar av windows och helst c:a 50 gig eller därutöver, kvar på din hårddisk.

Minimalt för MS-win. Resten för Linux.

Innan du gör någonting för en nyinstallation, tänk efter.
Läs gärna igenom de här länksidorna, de är åldriga, ändå gäller kontentan i innehållet än idag.
Yngre varianter finns på Ubuntu.com.

När du har läst igenom och kanske funderat för dig själv, kan det vara dags att skrida till verket.

1. Exempel på installation.

2. Hur bör man partitionera sin hårddisk inför en Linuxinstallation.

Se dessa som en information som kan vara bra att ha sett och tagit del av, innan man ger dig hän.
Du har en del att vinna på att läsa och tänka på detta.

Lyckas du bra, så har du kvar ditt MS-win i orubbat bo, men även ett Linux som funkar minst lika bra, även om det inte alltid har samma utbud av specifika program som det största operativet.
Linux är däremot mer säkert för angrepp utifrån. Bl.a. på grund av sin 'litenhet' i engenskap av marknadsandelar. ;)
Men även på att det är ett operativ uppbyggt litet annorlunda än MS-win. Unix och Linux, tror jag, står på en något mer gedigen grund i sin grunduppbyggnad.

Offra en del tid på att förbereda dig.
Då blir det lättare att ta sig an uppgiften sedan och
du har de bästa av två världar,
den du är mer van vid
och den,
som skall visa dig en bredare, mer fri värld,
i opensource.

Medan du "arbetar dig fram" i beslutet, så vet du att 'frågehörnan' här inne, ständigt är öppen och att många medlemmar finns, som vill hjälpa dig tillrätta. Så att du själv en dag, får känna dig hemma, nöjd och tillfreds med ditt arbete och ditt 'nya' operativsystem.

Tukken håller alla tummar och båda lillfingrarna . . . ;D
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
u axelman

Inlägg av u axelman »

Tack igen
Mycket att ta hänsyn till tydligen.

Det låter som att det skulle förenkla om jag lade till en extra hårddisk, som Ubuntu kunde installeras på ?

Min diskkonfiguration

ssd-disk på 111 GB 61 GB ledigt
HD 931 GB 760 GB ledigt

Extern hårddisk till backup etc
931 GB 760 ledigt

Min DatorNisse skulle nog kunna montera in en extra hårddisk till Ubuntu.
Skulle det kunna underlätta en hel del ?

Axelman
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Med anledning av att du ens behöver fråga, föreslår jag att du byter "DatorNisse", ...men visst är det bra om du kan separera operativsystemen diskvis. Dock inte nödvändigt, om ursprungsdisken är stor nog.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

u axelman skrev:. . .
Det låter som att det skulle förenkla om jag lade till en extra hårddisk, som Ubuntu kunde installeras på ? . .
. . . en extra hårddisk till Ubuntu.
Skulle det kunna underlätta en hel del ?
Njaehhh . . . det behöver du nog inte tänka på som en rationalisering inför installationen.

Det Linux/Ubuntuspecifika blir likadant om du kör bredvid på samma hårddisk, eller en separat sådan.

Du har gott om utrymme på dina två diskar.

Din nuvarande windowsdel på HD är på 271 GB.
Tar du lika mycket, eller något mer eller mindre, för Ubuntu, så räcker det gott. Du får ändå en del kvar på disken. Så antingen delar du upp HD 50/50 mellan de två operativen, eller . . .

Låt den del du använder för windows bli ett rättesnöre.
Däremot behöver du inte tänka på att kopiera dina egna filer (bilder, dokument, etc.) från windows till Linux också. Du kommer åt dem från din windowsdel till ubuntu och kan låta dem ligga kvar där t.v..

Du plockar upp dem från windows till ubuntu när du behöver dem i ubuntu. Linux läser Microsoftoffice-filer t.ex.. Men inte tvärtom.

From windows 10:an blir det troligtvis något liknande även från windows. Att man kanske skall kunna gå in i andra operativ och hämta sina egna filer. Vi har inte sett det definitivt än.

När det gäller swap och dess storlek har du ett mycket fint inlägg av Osprey här. Se näst sista inlägget i tråden.
Det var nytt för mig. Visste inte detta innan, men jag litar helt och fullt på Osprey.

Det är således ditt eget RAMminne som du skall ta hänsyn till när storleken av swap skall bestämmas.

Jag själv är osäker på detta med ssd-diskar, så där hoppas jag att andra medlemmar kommer in här i tråden och styr upp, i den händelse att de har bättre, mer specifika, förslag än vad jag kan ge dig.

Men jag gissar, att en rootpartition på ssd-disken (10-15 Gb), en homepartition (~ 200 Gb) plus swap på din HD skulle kunna vara en bra konfiguration.
(kolla upp och jämför med Ospreys inlägg i tråden ovan och din egen Ram, så kan du bedöma ditt eget behov)

Förutom mina tidigare länksidor och denna härovan, så finns det massor av information på forumet. Testa med att använda sökfunktionen både här och ute på google också. Ju mer du får reda på, före en egen installation, ju mer säkert kan du komma att stå när det blir dags. ;)

Ta det lugnt några dagar och se om det kommer in fler medlemmar i tråden, som kanske har fler råd och dåd att ge dig. ;)

/tukken
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Broder Tuck skrev:...en rootpartition på ssd-disken (10-15 Gb), en homepartition (~ 200 Gb) plus swap på din HD skulle kunna vara en bra konfiguration.
Måste bara inflika att, swap bör definitivt ligga på SSD:n. Är det någon gång en SSD kommer till sin rätt, så är det just för swap, eller växlingsfilen om vi snackar Windows.
Påståendet är närmast självklart... det enda som är snabbare än en SSD, är RAM.
Alltid på kanelen!
u axelman

Inlägg av u axelman »

God Morgon
Jag skrev naturligtvis fel om hur diskarna var utnyttjade.
Så här skall det vara:

ssd /
totalt 111
anv 50
ledigt 61
till Windows

Hårddisk
totalt 931
använt 6
ledigt 925
till allsköns dokument

Extern hårddisk
totalt 931
avvänt 171
ledigt 760
Till Backup mm

RAM MINNE är 8 GB

Det känns nästan övermäktigt för mig att klara av att "partitionera" så att jag kan få in båda OS på både SSD och HD. :(

Jag trodde att det kanske skulle kunna vara enklare att flytta över dokument etc från HD till SSD och sedan installera UBUNTU på HD. Sköter installationen partitioneringen själv i så fall ?

Fast det skulle kanske vara bättre att flytta över innehållet på SSD /WINDOWS och alla programmen till HD
och sedan installera UBUNTU på SSD ?
Jag tror att det kanske finns program för att flytta partitioner ?

Tusan också att det skall vara så krångligt
och att man skall vara så okunnig
och att man skall vara så nyfiken på Ubuntu.

axelman
Senast redigerad av 1 u axelman, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

u axelman skrev:Tusan också att det skall vara så krångligt
och att man skall vara så okunnig
och att man skall vara så nyfiken på Ubuntu.
;D Du har så rätt. Jag har själv varit där. Jag var sugen på Linux i några år, testade en dist. Jag gav upp. Av liknande skäl som du ger uttryck för. Under senhösten 2005 fann jag Ubuntu och gav mig hän våren 2006.

Det var en lång tillvänjning och stundtals abstinens och avsaknad av gamla 'trygga' windows.
Men jag läste frågor och svar på forum. Här och på nätet. Succesivt växte mitt gillande, 'kunnande' och idag gästspelar jag bara ibland in till windows. Enbart för att uppdatera, var och varannan månad. Är sällan där för mer än det.

Ubuntu är idag min trygga hamn.
u axelman skrev: . . .
Det känns nästan övermäktigt för mig att klara av att "partitionera" så att jag kan få in båda OS på både SSD och HD. :(

Jag trodde att det kanske skulle kunna vara enklare att flytta över dokument etc från HD till SSD och sedan installera UBUNTU på HD. Sköter installationen partitioneringen själv i så fall ?
Låt inte den känslan stoppa dig från att pröva på ubuntu.

Känns det motigt inför detta, så gör så som du skrev tidigare. Låt din 'dataNisse' sätta in den helt rena och tomma hårddisken i din dator. Gör sedan din ubuntuinstallation på den. Då kan du känna dig mer trygg under den tidsfas som du behöver för att bli "vän" med ubuntu.

När du väl nått dit, kan du själv sedan välja om du vill göra några förändringar. Den dagen har du förmodligen också mer insikt och har lärt dig mer. Då kan det vara dags att göra en slutgiltig installation av ubuntu på dina första två diskar enligt dina nya erfarenheter.

Efter en genomförd installation , kan du sedan hämta in allt från din tredje disk. Det vill säga, allt från din homepartition. Du kommer att kunna återskapa ubuntu som du hade det på disk tre.
u axelman skrev:Jag tror att det kanske finns program för att flytta partitioner ?
Här ser jag att du ännu inte har hunnit läsa min länksida om partitionering. ;)

När du väl skummar igenom den, kommer du att finna ett sådant program. Du får se vad programmet heter och en introduktion om hur det programmet arbetar. Låt dig inte skrämmas av att länksidan har fem, sex, år på nacken och att länksidan är lång. Ta läsningen i portioner som du själv orkar med.

Efteråt kommer du att känna dig mer säker i partitionering.

Fortfarande gäller, att huvuddelen av råden och tipsen där, gäller än idag.
Men det finns 'yngre' sidor på nätet. Om än på engelska. Se Ubuntus hjälpsidor.

Får du en tredje, ren, hårddisk installerad, så kan du även ta god tid på dig att partitionera. Inget du gör i en sådan övning hindrar dig. Allt du gör, kan du ändra eller ta bort. Lek helt enkelt på den tomma disken med partitioneringsprogrammet.

Förbered dig i godan ro. Låt det ta den tid som behövs, för att du skall känna för att ta tag i det hela.

Simma på, men ta dig den tid du behöver.
Lycka till! /tukken
u axelman

Inlägg av u axelman »

OK
Tack igen

Men är det någon idé att fortsätta fundera i banorna att tömma SSD-disken genom att flytta Windowspartitionen från SSD till Hårddisken ?

Axelman
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Nej, nej, nej . . . .

Rör INTE det som du har idag!

Läs igen det jag skrev här före. Jätteviktigt.
Broder Tuck skrev: Känns det motigt inför detta, så gör så som du skrev tidigare. Låt din 'dataNisse' sätta in den helt rena och tomma hårddisken i din dator. Gör sedan din ubuntuinstallation på den. . . . .

. . . När du väl nått dit, kan du själv sedan välja om du vill göra några förändringar. Den dagen har du förmodligen också mer insikt och har lärt dig mer. kan det vara dags att göra en slutgiltig installation av ubuntu på dina första två diskar enligt dina nya erfarenheter.
Koncentrera dig på att enbart hålla på med den tredje hårddisken när vi talar om att testa, pröva och "lära in sig" på ubuntu.
Allt annat skall vara som nu. Tidigare.

Hängslor och livrem på. ;D

Däremot kan du redan nu ladda ner ISO-filen för ubuntu.
Jag föreslår att du skall ta hem Ubuntu Desktop 14.04 LTS.
Du gör det från ditt windows och kollar vilket brännarprogram windows har.
Funkar det i windows är programmet K3b ett mkt bra alternativ.

Ubuntu Desktop 14.04 LTS är en version som kommer att ha support i fem år. (Fyra år kvar). Du kan uppdatera den kontinuerligt med kommande LTS-versioner. 2016 kommer nästa LTS och då kommer du att vara varm i kläderna, om ubuntu fortfarande känns bra för dig.

Med den tredje hårddisken monterad i datorn, startar du om datorn med isoskivan i cdläsaren. Det tar tid vid uppstarten av iso:n. Väl uppstartad, väljer du ditt språk (svenska, gissar jag ;) ), samt att du skall välja "Prova Ubuntu" i valet mellan det och installera.

Prova ubuntu är vad du först skall göra. Känn efter om det ger dig fortsatt intresse för att gå vidare. I så fall, kan det vara läge för att börja testa att partitionera den i övrigt tomma hårddisk nr 3.

När den dagen randas, är det lämpligt att göra din/dina partitioner enl. tidigare länk. Då är du välkommen att fråga mer inför den första testen. Men det mesta finns redan angivet i tidigare länkar du fått.
Keep on rockin'. /tukken
u axelman

Inlägg av u axelman »

OK

Jag går vidare enligt din modell.

Jag har dock redan laddat hem 14.10-desktop-amd64.iso

Skall jag ladda Ubuntu Desktop 14.04 LTS. istället ?

Axelman
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

u axelman skrev:OK

Jag går vidare enligt din modell.

Jag har dock redan laddat hem 14.10-desktop-amd64.iso

Skall jag ladda Ubuntu Desktop 14.04 LTS. istället ?

Axelman
Det är egentligen en smaksak. Men rent praktiskt och som nybliven användare, är det bättre att starta med en LTS-version. Den har en lång livstid (10-versioner har nio månader, tror jag) på fem år. Mellan LTS-versioner så går heller inte förändringar i programvara så snabbt. Det ger ytterligare en trygghet. LTS-versioner är som gamla pv-modeller från bilvärlden.

Ta ner LTS-versionen du. Bränn den på den skiva som du har lagt in tian på.
Radera, eller skriv över, beroende på vilket brännarprogram du har.

Redan medan du bara har windows igång så kan du pröva på hur ubuntu känns.

Då är det således bara "Prova Ubuntu" jag avser. Inget annat.

Sitter du med skivan igång och testar Firefox t.ex., så känns det mesta 'segare' än i vanliga fall i windows. Låt dig inte luras. Ubuntu är lika snabbt som windows, när det en gång är installerat, men inte från en cdskiva.
/tukken
u axelman

Inlägg av u axelman »

TACKAR
Kanske kan jag använda min externa hårddisk som "provbänk" ?
Jag flyttar HD- innehållet och kan försöka partiotinera Ext hd och kanske installera Ubunto på HD för att se om det fungerar för mig ???Ingen skada skedd om allt går åt skogen ?

Axelman
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"