Linux Mint 17.1 - bäst och sämst?

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
morpa
Översättare
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Linux Mint 17.1 - bäst och sämst?

Inlägg av morpa »

Jag är nyfiken och tänkte prova att köra Linux Mint, nyaste 17.1, x64 versionen på en av mina datorer så jag tänkte passa på att fråga en del - finns ju versioner med olika skrivbordsmiljöer och så - vilken rekommenderar ni som kör Mint redan och varför.
Likaså, var är det som gör Mint så bra - och vad är det som är mindre bra med det (perfekt är inget operativsystem :) ?
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Linux Mint 17.1 - bäst och sämst?

Inlägg av Pink Panther »

Svaret kan formuleras på följande vis. Det är antagligen bäst för det är Ubuntu Linux i grunden med samma fel och brister vad gäller grundsystemet. Något bättre svar kan jag inte att ge dig i ett Ubuntu forum. Men sedan har Linux Mint sina egna applikationer vad gäller att hantera uppdateringar, program med mera. Om du tänker på skrivbordsmiljöer är det Cinnamon och Mate båda med stark anknytning till Linux Mint användarerörelse/utvecklare. Cinnamon har högre krav på hårdvara/nyare dator. Mate fungerar på de flesta datorer om inte hårdvaran eller standarden är för dålig på din dator.

Något som är dåligt. Inget som inte kan åtgärdas i efterhand. Nu har Linux Mint valt att skippa apparmor. De väljer prestanda framför säkerhet. Utvecklarna anser att Linux Mint klarar sig utan apparmor. Men apparmor kan du med lätthet installera i efterhand om så önskas. De väljer också en äldre kärna från 3.13 serien men du kan med lätthet välja den senaste Ubuntu LTS kärnan från 3.16 serien via uppdateringshanterare-visa-Linuxkärnor en funktion som har funnits med i ett par versioner av Linux Mint. Det är utmärkt ger användaren information om de olika Linuxkärnorna. Du avinstallerar och installerar Linuxkärnor från tillgängliga förråd utan något strul.
morpa
Översättare
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av morpa »

Tack, intressant att höra . Får väl testa både mate och cinnamon :)
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

morpa skrev:Tack, intressant att höra . Får väl testa både mate och cinnamon :)
Det kommer en KDE-utgåva ganska snart, den är helt klart värd att prova. T.ex en sådan enkel sak som att skrivbordsmiljön håller reda på den fönsterstorlek man själv ställer in. KDE är stort, så det kan ta lite tid att sätta sej in i, men det är bara att fråga. Tyvärr har har Mintgänget tagit bort ett par typiska KDEinställningar, "enkelklick" och "spara senaste session". När du känner dej hemma med KDE så kör du bara "apt-get install kde-full" för ytterliggare en massa program, de programmen riktar sej kanske främst till utvecklare...
bittin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av bittin »

Jag kör det på min laptop och trivs :)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag tycker att Xfce är en trevligt DE. Cinnamon om man vill ha något mer "modernt" med GTK3.

Konceptet med Mint är att det kommer med en massa program och tweaks som standard. Vilket är något som uppskattas av en del. Nackdelen med Mint är att det kommer med en massa program och tweaks. ;)

Skämt åt sido, det finns inget dåligt med Mint. Det handlar bara om vad Du gillar/behöver. :)

Mitt tips är att du kör på tex Mint som du verkar extra intresserad av och sedan testar andra distros via tex VirtualBox.

~ Sent from my Samsung Galaxy Note 4 using Tapatalk ~
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"