Trådlöst WPA nätverk [LÖST]
Trådlöst WPA nätverk [LÖST]
Hej!
Har försökt att följa följande guide for att få mitt trådlösa nätverk att fungera med Ubuntu.
http://www.debianadmin.com/enable-wpa-w ... linux.html
Problemet är att network-manager inte är kan installeras på min dator pga "computer type (i386). Något förslag hur jag gör då?
Har både Windows och Ubuntu på samma dator och det är meningen att de ska använda samma nätverkskort.
Tacksam för all hjälp!
Har försökt att följa följande guide for att få mitt trådlösa nätverk att fungera med Ubuntu.
http://www.debianadmin.com/enable-wpa-w ... linux.html
Problemet är att network-manager inte är kan installeras på min dator pga "computer type (i386). Något förslag hur jag gör då?
Har både Windows och Ubuntu på samma dator och det är meningen att de ska använda samma nätverkskort.
Tacksam för all hjälp!
Senast redigerad av 1 Spjuver, redigerad totalt 20 gånger.
SV: Trådlöst WPA nätverk
Hej och välkommen hos oss, Spjuver ! 
Om du kör med dual-boot från samma dator, blir det ganska ofta problem med själva DHCP utdelningen
från routern. Jag hade själv just det här problemet och löste det med att sätta en static IP till min burk här.
Om alltså nätverkskortet fungerar i windows, men inte i Ubuntu, gå in i din router och ställ in static där,
genom att ange MAC adressen till nätverkskortet.
Hoppas det hjälper dig....
/Peter

Om du kör med dual-boot från samma dator, blir det ganska ofta problem med själva DHCP utdelningen
från routern. Jag hade själv just det här problemet och löste det med att sätta en static IP till min burk här.
Om alltså nätverkskortet fungerar i windows, men inte i Ubuntu, gå in i din router och ställ in static där,
genom att ange MAC adressen till nätverkskortet.
Hoppas det hjälper dig....
/Peter
Hm...
Ska man sätta nätverkskortets Macadress till static i routern
Finns hur många routers som helst, men har du en aning om var det är/hur det står där man ska lägga till denna?
/Spjuver
Ska man sätta nätverkskortets Macadress till static i routern

Finns hur många routers som helst, men har du en aning om var det är/hur det står där man ska lägga till denna?
/Spjuver
Jaha, jag trodde att detta gäller din hemmarouter....... 

Jo klart det är 
Men jag hittar inget lämpligt ställe att ange en MAC adress static i routerns instälningar. Så jag tänkte att fast det finns väldigt många routers så har du kanske någon aning om vad det kan stå/vara i min hemmarouter?

Men jag hittar inget lämpligt ställe att ange en MAC adress static i routerns instälningar. Så jag tänkte att fast det finns väldigt många routers så har du kanske någon aning om vad det kan stå/vara i min hemmarouter?
OK, du går in i din router med webadressen ( 192,168.0.1 ?)och kolla efter flicken DHCP.
Där borde det finnas en möjlighet att tilldela din dator en static adress.
Jag tror man kan till och med välja, vilken datorns DHCP adress ska blir statisk.
Har du en D-link ?
Där borde det finnas en möjlighet att tilldela din dator en static adress.
Jag tror man kan till och med välja, vilken datorns DHCP adress ska blir statisk.
Har du en D-link ?
NetGear!
Har ingen flik för DHCP. Det närmsta jag hittar är att resavera en IP för en speciell Mac adress, men det har jag testat, fungerar ej. Eller så finns det något som heter "Static Routing". Kan det vara det?
/Spjuver
Har ingen flik för DHCP. Det närmsta jag hittar är att resavera en IP för en speciell Mac adress, men det har jag testat, fungerar ej. Eller så finns det något som heter "Static Routing". Kan det vara det?
/Spjuver

Som flera i Nätverksforumet så får jag i kommandot ipconfig Access point: Not-Associated
iwlist
ger mig 7 olika trådlösa nätverk att koppla upp till. Då kan väl inte mitt nätverkskort vara ur funktion?
/Spjuver
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Måste man ner på MAC-adress-nivå? Finns det någon möjlighet att bara sätta routern till "statisk IP" i hemnätverket och sedan från varje burk välja vilken IP man vill ge till den datorn? Ibland kan det ju vara praktiskt att kunna ange en specifik IP, t.ex. om man vill öppna en port i routern direkt till en dator i hemnätverket.
När jag provade "6.06 live CD" fick jag byta från WPA till WEP för att få det att funka, men det kanske bara var "tillfälligt"
Den gången funkade DHCP.
När jag provade "6.06 live CD" fick jag byta från WPA till WEP för att få det att funka, men det kanske bara var "tillfälligt"

Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 16 gånger.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Har du det trådbundna nätverket igång samtidigt på samma dator?Spjuver skrev:
Som flera i Nätverksforumet så får jag i kommandot ipconfig Access point: Not-Associated
iwlist
ger mig 7 olika trådlösa nätverk att koppla upp till. Då kan väl inte mitt nätverkskort vara ur funktion?
/Spjuver
- gholen
- Hedersmedlem
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
Jag tror att denna borde flyttas till nätverk, så jag gör det. Men jag håller den under uppsikt, eftersom jag har samma tröbbel jag själv.
Tack för att du flytta den, men jag är riktig nybörjare, så det finns kanske för många lätta frågot här....gholen skrev: Jag tror att denna borde flyttas till nätverk, så jag gör det. Men jag håller den under uppsikt, eftersom jag har samma tröbbel jag själv.
I alla fall löste jag problemet. Jag såg till att ha en fast uppkolling först med static adresser. Där ladda jag ner alla program som behövdes enligt http://www.debianadmin.com/enable-wpa-w ... linux.html
och följde sedan alla kommando där. Vipps så fungera det....