Ubuntu 14.10

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
rod

Ubuntu 14.10

Inlägg av rod »

Hej har inte varit på här på ett tag. Som kanske indikerar på att allt fungerat "bra" :) Jag har nu delat upp min acer aspire i 2 partitioner med ett nyinstallerat gammalt W.Vista och ett nyinstallerat Ubuntu 14.10 Tidigare hade jag bara Ubuntu (senast 14.10) Ubuntu har aldrig kunnat få kylfläkten att fungera bra i min dator men jag har tidigare lyckats lura igång den manuellt med skift tangenten vid omstart. Nu med bägge partitionerna ny inlagda så fungerar fläkten utmärkt i W.Vista men startar inte alls i Ubuntu och det går inte heller att lura igång den med skift tangenten. Varför skall det vara så omöjligt att få fläkten att fungera i Ubuntu? Windows Vista klarar ju det. I Bios finns heller inga inställnings möjligheter.
Jag måste ha mitt Windows Vista för ett program som inte alls fungerar i Ubuntu därav partitionen. Please Help
Rod.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ubuntu 14.10

Inlägg av johanre »

Hhhmm, det går at styra fläkten från Ubuntu. Men det kräver lite handpåläggning: https://help.ubuntu.com/community/SensorInstallHowto
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

rod

Prova med att blåsa ut allt damm ur datorn så gjorde jag i min kompis dator som också hade samma problem som du och si det fungerade.
Värt att testa!
Senast redigerad av 1 Tjadden, redigerad totalt 9 gånger.
rod

Inlägg av rod »

Hej igen. Jo den länken har jag provat förut och gjorde det nu igen. Men det ger inte så mycket. När man kommer till att öppna pwm så finns inte det enligt min terminal ruta. Jag har följt hela förfaringsmönstret men min dator svarar inte likadant som i beskrivningen. Jag undrar om inte deta måste ställas in i script eller något sådant. Tycker bara att det är underligt att det fungerar utmärkt i Windows men inte i Ubuntu vare sig 12.04, 13.10, 14.04, eller 14.10 . Blåst rent datorn när jag skruvat bort undersidan har jag gjort (har tryckluft hemma), dessutom fungerar som sagt fläkten i Windows vista. Jag skall uppgradera bios och se om det kan ge något. Finns ju idag inga inställningar i bios som påverkar fläkt eller temperatur. Googlar man på nätet så verkar detta vara ett vanligt problem med Ubuntu men tyvärr ovanligare med lösningar som fungerar.
Rod
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

rod skrev:Hej igen. Jo den länken har jag provat förut och gjorde det nu igen. Men det ger inte så mycket. När man kommer till att öppna pwm så finns inte det enligt min terminal ruta. Jag har följt hela förfaringsmönstret men min dator svarar inte likadant som i beskrivningen. Jag undrar om inte deta måste ställas in i script eller något sådant. Tycker bara att det är underligt att det fungerar utmärkt i Windows men inte i Ubuntu vare sig 12.04, 13.10, 14.04, eller 14.10.
Rod
OK, skulle du kunna återrapportera resultat från när du kör följande kommando i terminalen:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install lm-sensors fancontrol
rod

Inlägg av rod »

Ja ok men kommer inte hem på några dagar. Jag kommer inte åt datorn på några dagar nu. Sitter vid jobbdator. Men jag hör av mig.
Rod.
rod

Inlägg av rod »

:D Hej igen nu har jag uppdaterat Bios och kan ni tänka fläkten aktiverar precis som i windows partitionen. Jag tackar för alla tips men det var biosuppdateringen som gjorde det.
Rod
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"