Ubuntu MATE PowerPC Support.

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Ubuntu MATE PowerPC Support.

Inlägg av Pink Panther »

"While Apple don’t support their old world Macs any longer, they’re still out there"

Har du en äldre iBook or PowerPC Mac Mini liggande antingen hemma eller på jobbet i ett förråd. Så hämta ut den innan den går i väg för destruktion. En av Ubuntu Linux möjligtvis viktigaste externa informations flöden är omgubuntu. Omgubuntu skriver mycket om Ubuntu MATE nästan varje vecka har de en artikel. Enligt omgubuntu är Ubuntu MATE så gott som en redan given medlem i Ubuntu familjen. Så här kan vi se hur Linux Mint och Ubuntu Linux har någon form av ömsesidig nytta av varandras kunskaper. Jag personligen gillar Ubuntu MATE mycket. Att jag inte använder Ubuntu MATE är ren lathet, så fungerar 99% alla människor eller rätta sagt vår hjärna. Har vi väl införskaffat rätt kunskaper och kan utföra en uppgradering av vårt nuvarande OS även om den mellan varven skapar besvär så utför vi sådan. Dock kan jag inte under några omständigheter tänka mig att byta OS på min arbetsdator och på mina USB stickor som medföljer som lätt packning vid resor. De är utrustad med Linux Mint 17.1 “Rebecca” Cinnamon.

Så till alla Ubuntu nybörjare det handlar inte om vilken Linux dist/OS du kör. Utan håll dig till Ubuntu Linux som är ett bra val. Det handlar om vilken skrivbordsmiljö, ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Skrivbordsmilj%C3%B6 ) som just passar dina personliga preferenser eller önskemål. Att under första halvåret testa så många skrivbordsmiljöer som mögligt är enligt min åsikt rätt. Men max 7 stycken. Varför just siffran 7? Enkelt för mig som har kunskapen, den logiska delen av din hjärna klarar endast av 7 variabler/informationshantering åt gången för att fatta ett bra beslut. Då är det en maxprestation. Så ett förståndigt beslut är endast testa 3-4 st skrivbordsmiljöer. Men det rätta svaret här är att inte använda logiken utan känsla, ( magkänsla ) det är en annan funktion i vår överlägsna hjärna med diverse buggar. Ja! Du läser rätt, alla är vi utrustade med diverse buggar. Gå på känsla de blir nästan alltid de bästa valet. I det här fallet segrar känslan över logiken. Eller är det kombination av logik och känsla. Den här frågeställningen lämnar jag öppen för åsikter.

Mer information om Ubuntu MATE och Ubuntu MATE PowerPC Support finns här http://www.omgubuntu.co.uk/2015/01/dust ... ort-coming och https://ubuntu-mate.org/about/

Av: Pink Panther
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ubuntu MATE PowerPC Support.

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Pink Panther skrev:Så till alla Ubuntu nybörjare ... Att under första halvåret testa så många skrivbordsmiljöer som mögligt är enligt min åsikt rätt. Men max 7 stycken.
Vilken lysande idé! Tänk om dina råd kunde spridas till fler potentiella Ubuntu-användare. Då skulle användningen av Ubuntu öka explosionsartat.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Det var så förutsägbart att du just valde att bryta just den meningen ur texten.. I stället för att se till helheten i min text. Om jag kunde satsat på oddset lär insatsen varit minst 1000 kr på just den delen. Ha en bra trettondagshelg Gunnar. :-)
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gruble »

Jag är för att ubuntu linux/unix system. alltid ska köras på det snabbaste man har, annars blir jämförelsen omedvetet att det är ett långsammare system. Med resultatet att det ligger installerat på en gammal pc som ligger och samlar damm i något hörn, och den nya tillfällige användaren hinner aldrig upptäcka fördelarna med ubuntu distributionerna.

Under VirtualBoxImages.com FREE Downloads finns Ubuntu MATE, Android m.fl vdi's att snabbtesta någon dag, för att få en liten inblick i hur de fungerar, bara som lite omväxling i det vanliga.

Ha en bra trettondagshelg själva.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Svar på följande "alltid ska köras på det snabbaste man har"

Naturligtvis finns Ubuntu MATE versioner till det snabbaste man har i sin verktygslåda och även en version till nyare Mac, ( 64-bit Mac (AMD64) ) :-) Att de erbjuder en version till "iBook or PowerPC Mac Mini" i form av "Ubuntu MATE PowerPC" är en extra "Support" Som går i linje med min syn på den här ständiga köpa nytt och släng kulturen. När ett stort tal datoranvändare klar sig med de resurserna som en "iBook or PowerPC Mac Mini" erbjuder var berör ett vardagsbruk. Såvida användaren inte kör avancerade/resurstunga uträkningar i Matlab eller resurs tunga datorspel.

https://ubuntu-mate.org/download/
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Jag kör Ubuntu MATE 14.04 på alla mina datorer (3 st). "Old school". Unity inget för mig... MATE är Snabbt, snyggt och har hög igenlänningsfaktor från Ubuntu innan Unity.

Ubuntu MATE är det bästa som hänt på länge i Linuxvärlden vad gäller distar.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

"Ubuntu MATE Is Now An Official Ubuntu Flavor"

"The Ubuntu MATE Linux distribution is now an official Ubuntu flavor, joining the likes of Xubuntu, Kubuntu and Ubuntu Kylin"

Källa: http://www.omgubuntu.co.uk/2015/02/ubun ... ntu-flavor

Det bör medföra vissa (uppdateringar av sidor/förändringar/status/information) i vårt forum.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Ubuntu Mate 15.04 Vivid Vervet Beta 1 släppt med officiell status.

Om Ubuntu Mate 15.04 Vivid Vervet Beta 1.

Källa/text/bilder: http://www.webupd8.org/2015/02/ubuntu-m ... eta-1.html

"Unfortunately I didn't have time to test the other flavors (and for most of them, there's not much to say anyway), so I'll only cover Ubuntu MATE"
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"